BAB : 11

71 2 0
                                    

 Ya Allah... Apa yang jadi dekat nenek ni?? Bisik Amirah Hani di dalam hatinya. Sesungguhnya luluh hatinya apabila melihatkan keadaan nenek yang amat dikasihinya didalam keadaan yang sebegitu. Namun apakan daya gadis kecil berusia sepuluh tahun itu mampu untuk dilakukan. Hanya teriak dan esakan sahaja yang mampu untuk dilakukan olehnya tika itu. "Ibu...!!! Ayah...!!! Ibu...!!! haaaa...!!! Ayah...!!! Nenek...!!! Nenek tak apa-apakan...?? Nenek...!!! Amirah mohon... jangan tinggalkan Amirah ya...??? Amirah sayang nenek... Ibu dengan ayah pun sayang nenek... Nenek tak sayang dekat Amirah, Ibu dengan ayah ke...?? Ibu...!!! Ayah...!!! Haaaaa...!!!" Jerit Amirah Hani bersama teriakan esak tangisnya yang semakin kuat.

Fara yang sedang menangis terduduk di dapur terkejut apabila mendengar jeritan dan esak tangis daripada anak perempuannya itu lantas bangun dan terus berlari ke arah ruang tamu tempat dimana anak perempuannya itu berada. Sesampainya Fara di ruang tamu rumah. Alangkah terkejutnya Fara apabila melihatkan keadaan ibunya yang semakin tenat.

"Ya Allah...!!! Ibu...!!! Ibu...!!! Ni Fara bu...!!! Ni Fara Bu...!!! Maafkan Fara bu...!!! Maafkan Fara Bu...!!! Fara dah gagal untuk menjadi anak yang baik dan berbakti kepada ibu... Maafkan Fara ibu...!!! Fara juga dah gagal untuk menjadi ibu yang terbaik buat Amirah... Ibu jangan tinggalkan Fara ibu... Ibu...!!!" Jerit tangis Fara sambil memeluk erat Nek Bi. Sosok seorang ibu yang amat dikasihi dan disayanginya itu. Deraian air matanya terus mengalir laju tanpa ada tanda mahu berhenti. Hatinya terasa amat sakit dengan apa yang telah terjadi padanya pada hari itu. Dia penat. Sesungguhnya dia amat penat. Sudah satu satu hal lagi yang terjadi padanya. 

"Ibu... ibu kenapa ibu...?" Tanya Amirah Hani apabila melihatkan keadaan ibunya yang sedemikian rupa. "Ibu tak apa-apa sayang... Amirah tolong ibu boleh...?? Tolong panggilkan Nek Mas dan Hakeem datang sini... Ibu dah tak sanggup lagi dah nak hadap benda ni sorang-sorang... Entah mana lah ayah kamu ni pergi... Dengan keadaan Nek Bi kamu ni yang dah semakin tenat dah... Ibu buntu... Ibu tak tahu nak buat apa dah...!!!" Rintih hati kecil Fara. Segala rasa dan perasaannya diluahkan. Agar anaknya itu mengerti.

Mendengarkan itu Amirah Hani lantas bangun dengan perlahan dek masih berasa sakit akibat didera oleh ibunya tadi. Dia lantas berjalan perlahan menuruni anak tangga dan menuju ke arah bahagian rumahnya menuju ke arah rumah Nek Mas dan juga Hakeem Iskandar. Sesampainya disana Amirah Hani lantas mengetuk daun pintu dengan kuat.

I I I I I I I

Nek Mas yang sedang menyapukan minyak ke atas kaki Hakeem Iskandar yang terseliuh akibat terjatuh daripada pokok itu lantas terkejut lalu bingkas bangun menuju ke arah daun pintu rumahnya apabila mendengarkan suara sosok yang amat dikenalinya itu sedang memanggil-manggil namanya. Dia berasa hairan dan pelik. Sejurus sahaja Nek Mas mengkuak sedikit daun pintu rumahnya itu. Alangkah terkejutnya Nek Mas apabila melihatkan Amirah Hani yang berada dalam ketakutan bersama esak tangisnya yang semakin kuat.

"Ya Allah Amirah cucu nenek...!!!" Terkejut Nek Mas apabila melihatkan keadaan Amirah Hani yang sedemikian rupa sehingga Nek Mas tidak menyedari jikalau Nek Mas sendiri telah tersalah memanggil Amirah Hani dengan panggilan 'Amirah cucu nenek'. "Ha... Nenek panggil Hani apa tadi...??" Tanya Hakeem Iskandar kebingungan. 

"Ha... Erm... Amirah kenapa ni...?? Datang rumah Nek Mas tergesa-gesa... Lepas tu menangis macam kena dera...?? Amirah jangan buat Nek Mas risau..." Ujar Nek Mas cuba untuk menukar topik perbualan. Ya Allah kenapa aku boleh tersalah panggil Amirah ni...?? Kenapa aku boleh memanggilnya Amirah cucu nenek...?? Apakah ini petanda daripadamu...?? Petanda yang aku cari sejak sekian lama... Kini engkau telah hadirkan ia... Semoga apa yang aku rasakan ini tak salah Ya Allah... Doa Nek Mas di dalam hatinya.

"Ha... Hani... Awak kenapa ni...??" Tanya Hakeem Iskandar pula. Perasaan ingin tahunya sangat tinggi. Entah kenapa kali ini hatinya berasa tidak sedap. Seolah-oleh ada sesuatu yang terjadi kepada ahli keluarganya. Namun begitu keadaan Nek Mas baik-baik sahaja. Jadi siapakah ahli keluarganya yang sedang berada dalam kesusahan. Dia sendiri tidak tahu.

"Nek Bi... Nek Mas... Nek Bi..." Ujar Amirah Hani sedu sedan suaranya dek kerana sedang menangis. "Nek Bi kenapa Hani...?? Nek Bi kenapa...??" Tanya Hakeem Iskandar apabila mendengarkan kata-kata yang keluar daripada mulut Amirah Hani itu. "Amirah tak tahu akeem... Amirah tak tahu... Tapi Nek Bi seperti berada dalam kesakitan... Amirah takut Nek Mas... Amirah takut... Amirah tak nak kehilangan Nek Bi... Amirah sayang Nek Bi... Haaaaa...!!!" Jawap Amirah Hani bersama esak tangisnya yang semakin kuat daripada biasanya.

"Ya Allah Nek Bi...!!!" Jerit Hakeem Iskandar seraya terus berlari ke arah rumah Amirah Hani. Hatinya pada saat itu sungguh tidak sedap. Dia pun sebenarnya tidak tahu apa ikatannya dengan Nek Bi. Tapi entah kenapa setiap kali mendengarkan nama Nek Bi sekeluarga sedang ditimpa kesusahan hatinya berasa sangat risau dan bimbang, Apakah ini petanda...?? Entahlah dia sendiri tidak tahu. 

"Hakeem...!!! Tunggu Nek Mas sayang...!!!" Jerit Nek Mas namun langsung tidak di endahkan oleh Hakeem Iskandar. Usai menutup daun pintu rumah Nek Mas terus berjalan perlahan bersama Amirah Hani yang masih dengan esak tangisnya menuju ke rumah Amirah Hani untuk melihat keadaan Nek Bi.

I I I I I I I I

"Ibu...!!! Ibu jangan tinggalkan Fara...!!! Fara sayang ibu...!!! Fara tak nak kehilangan ibu...!!! Ibu...!!! Ibu...!!!" Laung Fara sekuat hatinya. Hatinya berasa amat perit dan sakit. Seperti sedang direntap-rentap dengan bilah pisau yang tajam. 

"Fa... Ra... I... ngat... Pe,,, San... I... Bu... I... Ni... Ja... Di... Lah... I... Bu... Yang... Ter... Ba... Ik... Bu... At... A... Mi... Rah... Ja... Ngan... Per... Nah... Si... a...- sia... a... kan... A... mi... Rah... Da... Lam... Hi... Dup... Fa... Ra... I... ngat... Pe... San... I... Bu... Ba... Ik...- Ba... Ik... I... bu... Sa... Yang... Fa... Ra... I... bu... Sa... Yang... Fa... Rid... I... Bu... Sa... Yang... A... Mi... Rah... Le... Pas... I... Bu... Tak... De... Nan... Ti... Ba... Wa... Lah... A...Mi... Rah... Ja... Uh...-Ja... Uh... Da... Ri... Si... Ni... Sa... Yang... Di... A... Cin... Ta... Di... A... Ma... cam... A... Nak... Sen... Di... Ri... Jan... Ji... De... ngan... I... Bu... Ya... Nak... Haaaaargh...." Ujar Nek Bi perlahan sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir buat selama-lamanya.

"Ibu...!!!!!!! Ibu...!!!!!!!!!!! Haaaaaaa...!!! Jangan tinggalkan Fara ibu...!!!!! Fara sayang ibu...!!! Fara cinta ibu...!!!" Jerit Fara bersama esak dan tangisnya yang semakin kuat bergema di dalam rumah usang itu.

"Nek Bi...!!! Nek Bi...!!! Haaaa...!!! Jangan tinggalkan Akeem... Nek Bi... Akeem sayang Nek Bi... Haaa...!!!" Ujar Hakeem Iskandar bersama esakan tangisnya yang tiada henti sambil berlari lalu memeluk erat sekujur tubuh yang dahulunya penuh dengan kelembutan. Namun kini sudah tidak bernyawa lagi. 

"Nek... Nek... Nek Bi... Nek... Nek Bi jangan Amirah macam ni... Nek Bi nak bergurau dengan Amirah ya...?? Nek Bi bangunlah... Nek Bi...!! Bangunlah...!!! Nek Bi...!!! Nek Bi...!!! Jangan buat Amirah macam ni...!!! Nek Bi...!!! Bangunlah...!!! Kenapa Nek Bi tak nak bangun ni...?? Nek Bi...!!! Nek Bi...!!!" Amirah Hani terus-terusan cuba mengejutkan Nek Bi. Tanpa dia ketahui kalau nenek kesayangannya itu sudah tiada lagi kini. Nyata itulah hakikat yang sukar untuk diterima oleh sesiapa saja baik yang kecil mahu pun dewasa. 

I I I I I I I I

Mampukah Amirah Hani untuk menerima hakikat hidup... 

Akankah Hakeem Iskandar mengetahui hakikat yang sebenarnya... 

Nantikan kesinambungannya Haha...



You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 14, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

JODOH CINTA MONYET (SORRY MUNGKIN LAMBAT UPDATE JUST TUNGGU JE...)Where stories live. Discover now