BAB 6

101 7 0
                                    

Ibu...!!

Jerit Fara daripada arah dalam bilik air .

Nek Bi yang sedang mengemas bilik tidur anak perempuannya itu nyata terkejut apabila mendengarkan jeritan daripada sang anak .

"Ha...!! Kenapa Fara...!!??" Ujar Nek Bi sambil berlari anak menuju ke arah bilik air .

"Ibu...!! Ibu...!! Ibu...!!" Jeritan Fara bertambah kuat .

"Iya Fara sayang... Kenapa ni...??" Tanya Nek Bi lembut penuh dengan ciri keibuannya .

"Ibu...!! Kenapa jantina anak Fara berbeza ibu...!!?? Fara ingat lagi...!! Bidan Tini cakap anak Fara lelaki ibu... Bukannya perempuan... Tapi ibu... Kenapa jantina budak ni perempuan...!!?? Ibu... Tak...!! Tak...!! Budak ni bukan anak Fara... Fara yakin... Seyakin yakinnya... Budak ni bukan anak Fara... Fara tak nak budak ni... Budak ni bukan anak Fara... Ibu seorang je lah yang jaga budak ni... Jangan libatkan Fara... Fara tak nak jaga budak ni... Fara benci budak ni... I hate you..." Amarah Fara kian memuncak nampaknya .

"Fara...!! Fara...!! Ya Allah Fara...!! Kot ye pun tak suka budak ni... Tak payah lah nak marahkan budak ni... Eh Fara... Budak ni tak salah apa-apa pun... Budak ni tak nak pun ditukarkan dengan anak Fara... Fara kena ingat ya... Setiap yang berlaku di dalam dunia Allah yang atur... Kita tidak boleh menyalahkan hukum Allah... Dosa besar tu Fara... Setiap apa yang Allah dah aturkan untuk kita... Setiap apa sekalipun dugaan yang Allah beri pada kita... Allah tahu kita mampu... Nak tahu sebab apa Fara... Sebab Allah tidak akan sesekali menguji kita di luar tahap kemampuan kita... Allah uji Fara dengan menukarkan anak Fara dengan anak orang lain... Sebab Allah tahu Fara mampu sayang... Fara mampu... Dan satu hal lagi yang kena Fara ingat... Setiap apa yang berlaku di dalam hidup kita ini pasti dan pasti ada hikmahnya yang tersendiri... Tinggal kita sahaja yang perlu mencari hikmahnya... Bukan malah meraung dan meratap macam ni..." Nasihat Nek Bi kepada anak perempuannya itu .

"Betul apa yang ibu cakap itu... Tapi persoalannya sekarang... Mana anak Fara ibu...!!?? Mana anak Fara ibu...!!?? Mana!!??..." Tanya Fara lagi menginginkan kepastian .

"Yang itu ibu tidak tahu... Tapi ibu rasa ini mesti ada kena-mengena dengan Bidan Tini ini... Sebab semalam masa Fara bersalin... Bidan Tini yang tolong Fara sambut anak Fara tu... Tidak apa... Besok kita pergi sama-sama ke rumah Bidan Tini di kampung sebelah... Kita tanya dia dimana anak Fara berada sekarang ini... Kalau dia tidak mahu beritahu kita... Kita laporkan sahaja dia ke pejabat polis... Okay..." Ujar Nek Bi lembut sambil tersenyum meskipun hatinya saat itu sedang gelisah .

"Tapi kenapa tidak sekarang ibu...?? Kenapa mesti besok ibu...?? Ini masalahnya anak Fara ibu...!! Anak Fara...!! Cucu ibu...!! Bukannya anak orang lain...!! Apa jangan-jangan ibu pun bersubahat sama nak pisahkan Fara dengan anak Fara...!! Ibu kejam dengan Fara ibu...!! Fara mahu anak Fara sekarang...!! Bukannya esok...!!" Fara meronta-ronta selayaknya orang gila .

"Eh Fara...!! Ibu tidak sekejam itu ya mahu menculik anak kamu... Ibu cakap esok sebab ibu mahu Fara berehat dahulu malam ini... Lagi pula Fara kan baru sahaja melahirkan anak... Fara perlu banyak berehat... Dan tidak boleh banyak bergerak dahulu... Sepatutnya mulai selepas bersalin sampai cukup empat puluh hari Fara kena berpantang... Jadi esok ibu pergi dengan Farid sahaja... Fara duduk rumah dan berpantang... Sekarang ibu mahu Fara berehat... Tidak mengapa untuk malam ini... Biar Ibu sahaja yang menjaga budak ini..." Nasihat Nek Bi lembut sebelum beredar daripada situ sambil mendukung bayi perempuan berkenaan .

😱 😱 😱

"Haih... Apalah nasib kau ini...?? Anak siapa pun Nek Bi tidak tahu...?? Walau siapa pun ibu kandung kau...?? Nek Bi janji... Kalau Nek Bi tak dapat jumpa ibu kandung kau semula... Nek Bi akan jaga dan rawat kau... Budak comel..." Ujar Nek Bi sambil mendodoikan bayi perempuan tersebut .

JODOH CINTA MONYET (SORRY MUNGKIN LAMBAT UPDATE JUST TUNGGU JE...)Where stories live. Discover now