Bab 3

7.1K 582 7
                                    

Jam menunjukkan pukul 4 pagi dan Farish terjaga dari lenanya.

Seperti biasa, sejak dua menjak ini dia pasti akan terjaga dengan badan yang dibasahi peluh, nafas yang tercungap-cungap dan sesekali bersama linangan air mata yang mengalir secara misteri.

Setiap malam merupakan malam yang teruk buat dirinya. Sehinggakan ada suatu ketika, dia sendiri berasa takut hendak tidur.

" Kau okay?"

Segera mata Farish mencari pemilik suara tersebut. " Can't sleep too?"

Ariffin tersenyum kecil. " Nampaknya macam tu lah."

Hanya anggukan kecil yang diterima Ariffin sebagai balasan. Tidak terasa mahu melanjutkan perbualan lagi, Farish turun dari katil lalu melangkah keluar dari biliknya. " Have time?"

" Plenty. Why?"

Tanpa sebarang patah pun lagi perkataan, Farish terus berlalu meninggalkan Ariffin sendirian. Nasib baik saja dia sudah masak dengan perangai lelaki. Jika kena pada orang yang baru mengenalinya, mahu mati kutu orang itu dibuatnya.

Nak tak nak, Ariffin terpaksa mengekor juga Farish sehingga ke dapur. Nampaknya lelaki itu benar-benar haus sehinggakan dua gelas air diteguknya sekali gus. " Lately ni aku Nampak kau macam dah lain. Kenapa?"

" How different?"

" You know, selalu terjaga malam. Selalu sangat mimpi buruk. And sometime kau cakap dalam tidur." Jelas Ariffin panjang lebar. Dia mengambil tempat betul-betul di hadapan Farish.

" What did I said?"

" Why, Finn?! Whyy?! Ughh... You so handsome.. You-" Belum sempat Ariffin hendak menghabiskan ayatnya, Farish segera bangun dari duduknya. ' Okay! Okay! Sorry! I mean, kau memang dah lain. Anything bad happened in that dream?"

Farish kembali mengambil tempat duduknya sambil memandang kosng ke arah cawan yang kini tidak ada isinya lagi. " It's a tragic."

Ringkas namun dalam maknanya. Itulah gaya percakapan Farish. Tidak suka perbualan yang panjang. Seboleh-bolehnya mahu mengelak dari bercakap. Kadang-kadang Ariffin sendiri terfikir, mengapa lelaki ini perlu dikurniakan mulut jika dia tidak mahu bercakap?

" That's all?"

Sekali lagi tanpa sebarang jawapan, soalan Ariffin dibiarkan tergantung. Selesai saja dia menyuci cawan yang dipakainya, Farish terus masuk ke biliknya.

" Heh, so mysterious."

*****

" Banyak betul orang hari ni. Ada apa-apa ke?" Soalan Dani hanya dibalas dengan angkatan bahu yang diberi oleh Syafiq. Dia sendiri tidak tahu apa yang sedang berlaku.

" Biasalah tu, hari isnin kan memang banyak orang." Celah Ariffin. Sesekali wajah Farish dipandang sekilas. Jelas terpampang wajah ' aku nak balik ' miliknya itu. " Kelas pun lambat lagi. Nak makan dulu?"

" Boleh juga. Aku pun tak sempat nak grab breakfast tadi." Sokong Syafiq. Dani dan Danish hanya mampu menurut memandang mereka juga belum sempat menjamah apa-apa.

" Kau, Far?" Sekali lagi, wajah lelaki itu dipandangnya. Kelihatan hanya anggukan kecil digunakan sebagai medium untuk membalas soalan Ariffin. " So, let's go then."

Baru saja mereka hendak kembali melangkah, tiba-tiba Farish dengan tidak sengajanya terlanggar sebuah tubuh yang berlari melintas dihadapannya.

Rengekan kecil kedengaran jelas dari prempuan yang dilanggar Farish. Namun Farish seperti biasa, tiada emosi tiada ekspresi. Nak sekali dengan pakej, tiada hati. " Watch where you going."

" Excuse me! Awak yang... Awak!"

" You again..."

Ryna menekup mulutnya setelah sedar bahawa teriakkannya agak kuat. Malu pula rasanya apabila ramai mata yang memandang. " Awak buat apa dekat sini?"

Lama Farish mendiamkan diri sambil merenung wajah gadis itu. Sungguh lama, sehinggakan dia sendiri tidak lalu hendak memandang wajah itu lagi. " Is that really a question?"

" Mestilah kitaorang datang sebab ada kelas." Farish mengeluh kecil. Dalam hati, dia benar-benar berterima kasih kepada Syafiq kerana tolong menjawabkan soalan yang tidak setaraf dengan tahap intelektualnya. " Kau ni kan..."

" Budak sesat yang kita jumpa tu!" Serentak Dani dan Danish menyambung ayat Syafiq.

" You know her?" Soal Farish.

" Well, aku pun kenal dia jugak." Celah Ariffin.

" Eleh kau. Semua perempuan kau kata kau kenal, Finn."

" Seriously, Fiq. Aku kenal dia. Hari tu aku bagi dia arah sebab dia sesat jugak dekat taman bunga tempat aku lepak." Jelas Ariffin. Tanganya lembut menggosok dagu licinya. " Nampaknya awak ni memang jenis cepat sesat ye?"

Lama Ryna memerhati wajah Ariffin. Dari mata ke hidung, dan beralih ke mulut. Dia masih tidak sedar sehinggalah mawar di ttangan kiri Ariffin kelihatan. " Awak ni Encik Bunian kan?!"

' Krik krik.'

Gelak tawa Dani dan Danish tidak lagi kedengaran. Wajah bengis Syafiq berubah kepada ekspresi yang sukar ditakfsir. Senyuman pada wajah Ariffin pudar dan Farish, rasanya tidak perlu dibayangkan kerana tiada ekspresi yng bakal ditunjukkannya.

Lama keadaan sepi tersebut berlarutan sehinggalah ketawa kecil si kembar nakal mula kedengaran memecah suasana sepi.

" Bahahaha!" Dani sudah tidak tahan lagi. Tiada apa yang dapat dikatakannya kini. Bukan kerana tidak tahu tetapi kerana tidak dapat mengatakan apa-apa kerana dia hanya mampu tergelak saja sekarang ini.

" Serioues ke weyh?! Bunian?!" Kini Danish pula menyoal.

Lama kelamaan, wajah Ryna berubah merah. Sangat merah seperti udang yang baru saja dimasak. Setelah itu, cepat-cepat dia menekup wajahnya dengan kedua belah tangan.

" Finn." Perlahan-lahan Ariffin menoleh memandang Farish. " After all this time, I though you are human."

"O-oii.. seriously? Kau pun tahu kan, misunderstanding always happened." Dengan senyuman kelatnya, Ariffin kembali memandnag Ryna yang kini sudah tidak keruan. Dia akui, pasti dia juga akan terasa sangat malu apabila berhadapan situasi begini. Bahkan dmungkin saja dia terasa hendak menanam kepalanya sendiri. " You okay?"

Dengan pantas, Ryna menggeleng laju. " Awak kata awak bunian. Jadi saya pun percaya jelah sebab... saya ingat ada bunian yang nak sorokkan saya sebab saya selalu sesat dalam kolej ni."

" But it's still not logic enough to proof and convince yourself that a bunian hid you, right?" Ryna terdiam. Dia juga tidak tahu mengapa dia boleh berfikir seperti itu.

"Daya imaginasi saya ni dah terlebih tinggi. Itulah sebabnya saya fikir macam tu!" Tambah Ryna lagi untuk menyedapkan hatinya.

" It's not because of your high imagination. It's just because your are naïve." Ryna tergamam sekali lagi. Dia tidak mampu berkata apa-apa lagi. Mungkin benar kata dia. Dirinya benar-benar naif!

" Dah! Saya tak nak dengar apa-apa lagi yang kelaur dari mulut awak! Mamat terencat emosi!"

Sekali lagi sepi datang melanda. Kini bukan setakat wajah mereka berempat saja yang berubah, malah wajah Farish yang sentiasa cool pun kini static. Keras seperti batu.

Sekali lagi hening tawa memecah suasana. Kali ini, Ariffin juga tidak terkecuali turut serta menggelekan mereka berdua. " Nice one!"

Sambil-sambil; ketawa, lama juga Ariffin meneliti wajah Farish. Sah! Mamat tu memang tak tahu hendak membaalas apa.

Namun apa yang dia tahu, hari ini Farish lebih ringan mulut berbanding selalu. Jika tidak, sepatah ditanya, sepatah pun dia tidak berjawab. Kadang-kadang tidak sempat ditanya, dia sudah menghilang ke tempat lain.

" Macam yang aku cakap, Far. Kau memang dah berubah." Bisiknya perlahan.

" Yeah, change because of this little brat infront of me." Balas Farish dengan nada yang agak keras. Wajah kekal poker face. Tapi di dalam hati, hanya tuhan saja yang tahu. ' You really giving me a hard time...' Rungutnya di dalam hati.    

Once Upon A Time : Apabila Prince Charming Terencat EmosiWhere stories live. Discover now