Bab 23

993 18 8
                                    

Hari yang dinantikan telah tiba. Izal dan Bella menuju ke arah sebuah kedai makan yang terletak berhampiran dengan rumah Bella.

"Lama kita tak keluar bersama kan. " Ujar Izal memulakan bicara.

"Memang pun. dah awak asyik busy je." Bella melepaskan rasa ketidakpuasan hatinya.

"Sorry ok. Saya bukannya sengaja." Lembut suaranya memujuk. Dalam masa yang sama jarinya ligat bermain di atas screen smartphonenya seperti sedang menulis atau membalas sesuatu.

"Kita dah lama tak jumpa kot. asyik berkepit dengan fon tu dah kenapa." tegur apabila melihat Izal tidak lekang daripada telefon bimbitnya.

"Sorry dear, Kakak ni mintak tolong belikan barang." Balas Izal. Bella hanya mengangguk. Takkan nak sound kakak dia pulak jangan kacau kan. Karang tak pasal dituduh kurang ajar.

"So, Bila kakak awak kahwin? Takkan Awak sorang je Busy untuk wedding dia?." Tanya Bella. Yelah kan. Takkan lah 100% suruh si Izal ni siapkan semua barang2 kahwin dia. Macam tak logik je. Kalau Izal ni perempuan wajar la jugak.

"Minggu depan. Adik beradik lain pun busy jugak . Eh, Izal pegi toilet kejap. " Izal berlalu ke tandas yang terletak di belakang kedai makan tersebut.

tit.tit.tit.

'Eh,fon siapa. Aku punya mod silent.' Bella mencari dari mana datangnya bunyi tersebut. Dah Jumpa ! Rupanya Izal tinggal fon atas kerusi. Bella lantas mengambil telefon tersebut. Tak salahkan tengok2 fon boyfriend. Ujarnya dalam hati. Jarinya ligat membuka setiap aplikasi di dalam telefon bimbit tersebut. Dan last sekali. Whatsapp ! tu yang penting. Gatal betul tangan dia nak buka. mac sebersalah pulak. Nak ke taknak. Tu yang dia ulang sampai 10 kali. Bukak je lah. !

Nama pertama yang muncul. Ouh,whatsapp group sekolah Izal. Normal la tu kan. yang kedua. Nads. Siapa Nads. Kawan dia kot. Chat mereka dibaca satu persatu. Bella hanya mampu tersenyum. Dia sudah mengagak apa yang akan terjadi dan apa yang sudah terjadi. Telefon bimbit tersebut diletakkan semula ditempat asal.

Tidak lama kemudian Izal datang dengan segaris senyuman.

"Kenapa tak mkn lagi? tunggu saya ye." Ujar Izal tatkala melihat Bella masih merenung makanan yang sudah terhidang di depan mata.

"Siapa Nads?" Soalan dibalas dengan Soalan. Bella tak mahu ditipu buat kali ke berapa puluh kali. Okey. tu tipu. Yang ke 5/6 kali kot. Bella sendiri pun tak ingat berapa ramai dah yang kecewakan dia. Berubah air muka Izal saat disoal oleh Bella.

"Emm. Tu kakak la. " jawab Izal dengan konfiden. Konfiden level tinggi woo.

"Tak sangka awak dengan kakak awak berabang sayang. Huishh. Sumbang mahram ke ape." Ujar bella seraya melemparkan senyuman sinis.

"Sayang, saya boleh explain okey."

"Tak payah explain apa2 lah. Its over! Go die lah ! " Jerit Bella lalu melangkah pulang ke rumahnya dengan hati yang lara. Well. Bella gagal lagi. Kenapa selalu gagal? Takde peluang ke untuk dia rasa bahagia?. Soalan itu bermain2 di fikirannya. Jika ikutkan hati yang sakit dah lama dia lempar segala benda yang ada atas meja tu dekat muka Izal. Muka tak seberapa nak jadi Playboy. Geram betul.

SAMPAINYA Bella dirumah dengan wajah yang masam mencuka.
"Bella kenapa? " Tegur puan kamilia saat melihat wajah anak daranya yang masam seperti asam gelugur itu.

"Takde ape. Bella sakit kepala, naik dulu." ujar Bella lalu berlalu ke biliknya. 'Takkan la nak bagitahu ibu yang aku putus cinta kot. Tak pasal2 kena ceramah free je. '

Telefon bimbitnya dicapai. Nombor Zarif menjadi pilihan.' Betul ke ape yang aku buat ni'.getus hatinya.
Dial je la.

Zarif
Hello.assalamualaikum. Ade Ape Bella Call ni.?

Bella
wslm.Tak boleh ke?

Zarif
Bukan tak boleh.Cuma pelik je. Awak tak pernah tau call saya kalau takde pape penting. Asyik saya je call awak kalau rindu. hehehe.

Bella
Pelik sangat ke? saya tiba2 je rindu nak dgr suara awak. Awak tak kisah kan?

Zarif
Yup,tak kisah.suka ade la.

Bella
Esok kita keluar?

Zarif
Awak tak kerja ke?

Bella
Kerja. Half day.jumpa lepas saya habis kerja la. okey?

Zarif
Okey darl. take care.

Bella

u too.

Talian dimatikan. 'Takpe ke kalau aku jumpa Zarif esok. mana tahu kot dia ada girlfriend ke kan. Naya aku. Tapi kalau dia ada girlfriend kenapa dia layan aku mcm aku ni special sgt.' Ligat otaknya berfikir. Sengaja disibukkan otaknya memikir benda yang remeh2 daripada memikirkan tentang dirinya ditipu Izal.

Perlu ke aku bagitahu isi hati aku pada Zarif??? Walaupun sudah tahu siapa si pemberi surat. Tiap2 hari pasti dia didatangi oleh sepucuk surat berupakan ayat romantis yang biasa diperoleh daripada Zarif. Tidak pelik la kalau hatinya kosong terhadap Izal. cuma yang dia sakit hati kenapa Izal tipu dia. Jujur sahaja lah sudah ada perempuan lain. Kusut kepala Bella memikirnya.

*********************
Selepas habis waktu kerja, Bella bergegas ke tempat yang dijanjikan. Kelihatan Zarif sudah menunggu di sebuah restoran di pusat beli belah itu. 'Handsome pulak budak ni harini'. Detik hati Bella. Merenyang betul !

"Haiii, lama tunggu?" ujar Bella menyapa jejaka di hadapannya.

"Hai Bella, tak de la.Baru lagi ni. Setengah jam." Jawabnya.

"Emm. saya nak buat satu pengakuan pada awak. Mungkin bagi awak saya ni desperate. Tapi tah la. " Ujar Bella memulakan bicara.

"sokey Bella. Cakap je ape awak nak cakap. saya sentiasa ada untuk awak. " ujar Zarif seraya melemparkan senyuman manis. Cair la si Bella tu !

"Emmm. Sebenarnya, saya dah jatuh cinta pada awak saat pertama kali saya baca surat awak. " Ujar Bella sambil menunduk. Malu wehhhh. Terdengar Zarif melepaskan tawa.

"Kenapa awak gelak?" Tanya Bella.

"Sebab saya tak sangka saya tak bertepuk sebelah tangan." jawab Zarif dengan ceria.

"So, Will u be mine?" sambung Zarif lagi.

"Yesss. ! " Jawab Bella. Gelojoh betol.

Mereka menghabiskan masa bersama sehingga petang kemudian Zarif menghantar Bella pulang ke rumah. Mulai hari ini Bella dan Zarif menjalinkan hubungan cinta. Dan Bella yakin. Zarif adalah yang terakhir. Konfiden sangat dia.

****************************
Dah berbulan baru update.hahahhahah

Airmata CintaWhere stories live. Discover now