Part 1

876 45 7
                                    

Part 1

#takdircintakau&aku

Nama saya, Andrea Ava. Umur saya 22 tahun. Dalam kami ramai-ramai adik beradik, sayalah paling banyak nick name. Di kalangan family members, diorang akan panggil saya Ann, Drey or just D. Tapi kalau dady marah, dia akan sebut full name saya. Jarang ada kenalan yang panggil saya dengan nama Ava.

Kami ada 6 orang adik beradik. Abang saya yang sulung ialah Aiden dan yang ke-dua Melvin. After that barulah kakak saya, Audra Ayla was born dan diikuti oleh saya. And last but not least my younger twin brother, Danny and Larry.

Keluarga kami biasa-biasa saja. Dady saya pengetua sekolah menengah while my mamy pula full time housewife. Ada masa-masa, mamy akan ambil tempahan buat baju dan kuih.

Aiden kerja sebagai pegawai polis dan masih single. Melvin pula jadi cikgu di sekolah yang sama di mana dady jadi pengetua. Sama juga macam Aiden, single mingle haha Audra pula kerja biasa-biasa saja sebab dulu dia malas belajar. Result SPM dia sungguh-sungguh mengecewakan dady sama mamy. Tidak pernah tetap sama kerja dia. Tukar-tukar kerja. And now, dia bekerja sebagai Beauty Consultant.

Saya? Kerja biasa-biasa saja juag bah. Accountant di Bistro club. Habis saja STPM, saya tidak sambung belajar. Berkarat sudah otak saya. Nasib saja saya ada ambil perakaunan masa STPM so dapatlah kerja sebagai accountant. Mula-mula, family saya marah juga masuk kerja sana tapi bukan juga bah saya pigi masuk-masuk sana area pub. Saya di sana dalam office saja buat kerja.

Tentang saya? Saya seorang yang sangat-sangat kuat memberontak. Kalau ada yang tidak kena di hati, memang saya akan memberontak. Saya ada nakal sikit dan ehemm banyak skandal. Walaupun begitu, saya tetap jaga batas. Prinsip saya, 'no sex before marriage'.

Saya pasang skandal pun gara-gara kecewa dengan Fabian. First love saya konon-konon padahal cinta munyit saja bagi dia. Saya yang bodoh sebab pigi sayang dia sepenuh hati. Setia macam apa saja. Last-last? Dia kasi tinggal saya tanpa sebarang alasan yang kukuh. Tapi saya tetap ingat satu ayat dia sampai sekarang.

'Kalau lepas ni kita terjumpa lagi, saya tidak mau kau jadi girlfriend saya! Saya terus bawa kau kahwin.'

Boleh percaya lagikah cakap lelaki zaman sekarang? Dengan luka yang Fabian berikan, sukar untuk saya percayakan dia dan sukar juga untuk saya setia pada yang satu. You guys know what? Kami ada berjumpa balik. Bercontact macam biasa. Jujur, saya masih sayang sama dia. Masih ada tu cinta bersisa. Saya tunggu-tunggu juga dia lamar saya tapi, hampa.

Takdir cinta saya berubah apabila...

"Andrea, duduk dulu. Ada dady mau cakap." dady bilang bila nampak saya berdiri.

Actually saya mau masuk bilik bah tu sudah.

"Pasal apa, dady?" saya tanya sambil duduk sebelah mamy.

Saya ni penurut juga bah. Dengar cakap juga. Saya kasi lentok kepala saya di bahu mamy.

"Dady sudah bincang sama mamy. Kami sudah sepakat mau satukan kau sama anak kawan baik dady sama mamy." dady cakap.
"What? You must be kidding, dady!" saya bilang sambil ketawa. Plus terkejut.

"We're not, Ann." bilang mamy lagi.

Saya duduk tegak terus tengok mamy sama dady silih berganti.

"Then why me?" saya bertanya tidak puas hati.

"Listen, Andrea Ava..." nah! Kalau full name sudah dady sebut, you better shut your mouth. "...dia bukan lelaki sembarangan. Cukup kriteria untuk menjadi seorang suami dan boleh jaga kau!"
"Masalahnya, I'm not a baby anymore! Saya boleh jaga diri sendiri." saya cakap dengan yakinnya.

TAKDIR CINTA KAU & AKUDonde viven las historias. Descúbrelo ahora