bab1

191 5 0
                                    

Hari ini aku akan berpindah ke sekolah baharu,SMK Bukit Indah.Aku Nur Qistina Maisarah Binti Ahmad Alwalid.Aku dipindahkan kerana Bapaku telah memohon agar dia dipindahkan ke kampung kerana suasana kampung yang berbeza dari bandar.Nama kampung aku Kg.Sg.Miri.

AKU menjejakkan kaki ku kearah  bilik 1611 dengan membawa satu beg galas yang berisi buku-buku pelajaranku dan satu beg bagasi yang berisi pakaian dan barangku.Ya,aku tinggal di dalam asrama.

"Asslamualaikum"aku memberi salam sebelum masuk ke dalam bilik.

"Waalaikumsalam.Oh awak ni mesti budak baru kan?"tanya seorang perempuan yang berambut pendek."A'ah saya budak baru.Nama saya Nur Qistina Maisarah boleh panggil qis je."aku membalas ."Oh saya Norsahfiza boleh panggil fiza je."Dia membalas.

"Saya Nurul Syuhadah.Just call me syu"dia menyampuk.Aku hanya melemparkan senyuman."saya Siti Nurfatwa boleh panggi wawa.anyway itu katil awak"Dia menunjuk kearah sebuah katil yang berada di sebelah almari."oh,ok"aku membalas pendek.aku harap yang diorang ni baik dan peramah.Kalau tak emmmm jadi kera sumbanglah aku kat sekolah ni.Asrama pulak tu.aduhh masak aku.apalah nasib kau ni qis qis.

"Eh apa termenung lagi tu cepatlah kemas barang awak dah nak dekat zohor dah ni nanti bolehlah solat sesama kat surau"ujar fiza.lantas aku mengemas pakaianku ke dalam almari dan barang-barangku yang lain.

"emmm boleh tak korang gunakan bahasa aku-kau.sebab macam tak selesa saya-awak"aku menanya.yelah takkan nak bersaya-berawak eeeee geli gila duh."boleh biasanya kami ni guna aku kau je.yelah kau kan budak baru taknak lah nanti kami dilabel kuang ajo ye dok"ujar fiza sambil menaikkan matanya keatas."hahahahahaha"kami ketawa."anyway kau tinggal mana eh?"tanya syu dengan nada yang ingin tahu."oh aku tinggal kat kg.sg.miri korang?

"Eh samalah dengan kitaorang.nampaknya kita semua ni budak kampung lah kan?hahaha"wawa menjawab dengan nada yang ceria.aku hanya tersenyum hambar.Memang budak kampung pun tapi fikiran kami ni sangat tinggi tau.Jangan ingat perempuan bandar tu semuanya baik eh.

setelah aku habis mengemas lantas aku mengambil beg telekungku dan menghayunkan kakiku ke surau.Surau?eh kejap aduhai aku kan budak baharu.Macamana aku nak  pergi surau?ah takpelah jalan je manatahu jumpa.aku menghayunkan kaki ku ke blokA.(lupa nak bagi tahu sekolah ni sekolah asrama.ada 5 blok.blokA-pejabat/bilik guru/bilik khas untuk guru.blok b-bilik khas murid,kantin ,kelas.Blokc-kelas.blok d-aspuri.blok e-aspura.

Aku tiba di koridor blok A.Mana surau ni.disana takde disinipun takde."Hei awak buat apa disini"tiba tiba satu suara menegurku dari belakang.Alamak harap bukan cikgu lah.Kalau cikgu habis aku boleh dikira ponteng ni.Aku memusingkan badanku kebelakang untuk melihat siapakah gerangan yang memanggilku.

'Fuhhh!!nasib bukan cikgu'desis hatiku.Rupanya seorang lelaki yang berbaju biru serta berkot yang menegurku.emmm segak betul lelaki ni boleh tergugat iman aku Astagfirullahalazim,sedarlah wahai qistina kau ni budak baru.Aku rasa dia ni pengawas kot.yelah biasanya orang yang berbaju biru ni pengawas.

"Helo saya tanya ni awak buat apa kat sini.kan sekarang ni waktu solat zohor jadi saya rasa awak patut pergi surau bukan kat sini atau awak ni nak ponteng eh sebenarnya?"ujar lelaki tersebut sambil menjongket kan kening sebelah kirinya yang agak tebal.

"pon...ponteng kau cakap?hei aku ni budak baru manalah aku tahu mana surau.suka hati je nak tuduh orang.nama je pengawas tapi sebenarnya.........."ujarku dengan nada yang agak tinggi.suka hati je nak tuduh orang.tahu tak yang berdosa memfitnah.muka je hensem tapi perangai.......emmm hampeh.




Sosial media

Instagram:nnabil4h

twitter:nnabil4h



TrustWhere stories live. Discover now