BAB 4 KAWAN BARU

13.7K 773 19
                                    

Suasana di dalam kelas X-1A5 menjadi sunyi seketika, apabila Ashikin mengeluarkan suaranya . Malah di dalam kelas itu tiba-tiba saja terasa sejuk.

" Err.. Baiklah memandangkan cikgu ada meeting sehingga waktu rehat ni. Zack tolong cikgu jaga kelas.  " Arah Cikgu Quratul sambil menatap Zack, ketua kelas X-1A5.

" Kamu bertiga boleh duduk dekat belakang sekali tu." Sambung Cikgu Quratul, lalu beredar keluar dari kelas itu dengan keadaan yang tergesa gesa.

" Eh, kejap! Macam mana nak bezakan korang berdua? " Tanya salah seorang pelajar perempuan di situ .

Hana tersenyum manis.

" Awak akan tahu nanti, " Jawab Hana ringkas dan padat.

" Murah betullah dia tu dengan senyuman." Bisik salah seorang pelajar lelaki kedengaran .

" Heh! Fikirlah anak Dato ke, Tan sri ke, murid baru ni. Tapi rupa rupanya budak miskin. Eee, jijik aku. " Kutuk salah seorang perempuan yang pakaian agak sendat dan singkat.

F. A. S hanya diam, sambil masing-masing mengepal penumbuk. Geram! Dengan kata kata yang keluar daripada mulut pelajar perempuan itu.

Tanpa menunggu lebih lama, tiga sekawan itu beredar dari kedudukan asal mereka, untuk ke tempat duduk yang ditunjukkan oleh Cikgu Quratul tadi . Setelah duduk di tempat yang diarahkan, tiba-tiba sahaja meja tiga sekawan itu dikerumuni oleh  enam orang pelajar perempuan.

" Hai, boleh kita jadi kawan? Nama aku Ain Anieza. Boleh panggil Ain, " Ujar salah seorang daripada enam pelajar perempuan itu tadi, Ain.  Dia menghulurkan tangannya untuk bersalam. Pelajar inilah tadi yang bertanya soalan kepada mereka tiga sekawan itu.

Tangan Ain disambut Hana dengan senyuman di bibir.

" Farhana,"Jawap Hana pendek.

" Farzana Aqilah. Boleh panggil Qila, "

" Siti Nur Qamarina. Panggil Siti or Qama, "

" Siti Norainul. Panggil Ainul, "

" Carolyn. Panggil saja Lyn, "

" Atikah Izzati. Boleh panggil Zati, "

Tiga sekawan itu hanya mengangguk, sambil cuba menghafal nama nama rakan baru mereka itu .

" Hmm, apa masuk F. A. S tu ya?" Tanya Ainul sambil menggenggam hujung tudungnya .

" F - Farhana, " Jawap Hana

" A - Ashikin, " Jawap Ashikin datar.

" S - Syafiah, " Jawap Sya dengan
senyuman membalas senyuman Ainul tadi.

"First time aku tengok twins dalam kelas kita. " Ujar Qamarina teruja.

Tiba-tiba Ashikin bangun dari duduk lalu menuju ke arah meja seseorang yang berdekatan dengan tingkap kelas. Kelihatan dia sedang leka melihat pemandangan indah sekolah dia itu. Sehingga tanpa sedar kehadiran Ashikin yang datang mendekati .

Perbuatan Ashikin menyebabkan semua mata tertumpu ke arah dia ketika itu . Di sebabkan, arah yang ingin di tuju gadis dingin itu ialah ke arah seorang gadis di kelas mereka yang begitu pendiam.

" Jauh termenung. Sampai mana dah? " Tegur Ashikin.

Tersentak gadis pendiam itu seketika. Disebabkan tiada seorang pun yang berani untuk menegurnya kerana bimbang mengganggu ketenangan dia.

Matanya merenung tajam ke arah Ashikin lalu kemudian bertukar membulat ketika mengenali gadis dingin di hadapannya itu. Lantas dia  bangun dari duduk.

Kembar Ku Dari NERAKA [ C ] [S1] Where stories live. Discover now