#17

890 103 3
                                    

"APA?" seru si bebal sambil melompat.


"Andre, nda sopan tau kalau menyampuk," bilang si Jordan, padahal dia sendiri pun nampak terkejut.

Si bebal duduk balik, tapi muka dia nampak pahit masam ni, macam baru termakan makanan yang bikin loya ni.

"Ya... saya pun nda tau apa yang saya nampak sama dia tu... sudahlah dia tu nda kaya, nda pintar, hensem pun tidak. Padahal, masa tu dia cuma budak janggal sama lonely, betul-betul lain dari sekarang. Si Vickie yang panggil dia kecundang masa tu. Tapi kamurang percayakah, saya bukan selalu sinis atau otak cetek macam ni... pernah juga dulu saya lurus bendul dan percaya sama cinta," saya mengaku.

"Nda mustahil kaitu?" seru si bebal.

"Andre..." si Jordan kasi ingat lagi dia.

"Bah, yalah... continue," bilang si bebal.

"Dulu saya tolong auntie saya di kedai snek dia lepas school dan si Charlie ni tiap-tiap hari datang, so last-last kami pun berkenalanlah. Dia nda banyak duit belanja, jadi saya tau juga susah dia mau datang hari-hari. Kadang-kadang tu dia skip makan tu pasal mau simpan cukup duit ja mau datang pi kedai. So mulalah saya bagi dia snek ekstra atau charge dia murah-murah supaya dia senang. Lagipun, saya mau terus jumpa dia ni," bilang saya.

"Kau bikin apa owh??? Kau bagi dia snek free-free ja?!" seru si bebal, nda percaya.

"Andre, please. Biar dia kasi habis dulu," bilang si Jordan sambil mengeluh.

"Nda payahlah saya cerita kalau gitu..." gerutu saya.

"No! Sorry! Bah, saya nda kacau sudah! Continue, continue!" bilang si bebal dengan cemas.

"Si Vickie nda suka si Charlie ni. Dia suruh saya kasi lupa si Charlie sebab si Charlie konon loser sama tidak hensem, tapi saya nda peduli. Lagipun, mama saya selalu cakap orang yang bidak lebih boleh kena trust dan nda pandai curang. Waktu tu saya masih lagi trust parents saya..." gumam saya.

Si bebal mendengus, terus saya menjegil sama dia. Si Jordan tengok dia dengan tajam dan terus dia diam.

"Anyway, nda lama lepas tu si Charlie mula sudah lepak sama budak-budak 'cool' dan start situlah dia berubah. Mula sudah dia pakai contact lens, bukan cermin mata. Dia makin peramah dan start ikut-ikut latest trend ni. Tapi nda kisahlah macam mana dia berubah pun dari segi luaran, saya tetap percaya yang dia masih lagi itu budak janggal dan lonely yang sama di dalam, sebab ada satu hal yang nda pernah berubah. Dia selalu datang pi kedai snek tiap-tiap hari lepas pulang dari school. Saya ada terfikir lagi mau confess saya punya feeling sama dia sudah..." gumam saya sambil menggigil.

Si bebal pun ikut menggigil dengan muka meluat ni. Si Jordan tengok dia dengan tajam dan senyum sama saya sambil mengangguk, kasi galak saya mau sambung cerita.

"Itupun sampailah saya nda sengaja terdengar si Vickie bercakap di telefon satu hari waktu saya keluar pi beli grocery. Saya mau pigi dekat dia, tapi saya dengar dia sebut nama Charlie. Saya fikir itu Charlie lain yang dia kenal, tapi saya ikut dia dan tau-tau dia betul-betul pigi jumpa si Charlie pula mau dating..." pelan-pelan saya terdiam sementara si bebal tarik nafas terkejut.

Saya nda dapat tahan diri dari terkikik sikit tengok muka terkejut dia duduk di hujung kerusi, tapi masa tu sampai sudah pigi part yang bikin sakit hati dan makin susah saya mau sambung cerita. Saya tarik nafas dalam-dalam.

LITTLE SECRET (COMPLETED)Where stories live. Discover now