S64

12.6K 1K 185
                                    

ZAKWAN terkedu, begitu juga dengan Ayshara. Mereka berpandangan sesama sendiri dalam jarak yang agak jauh. Zakwan pandang belakang pelajar lelaki yang menghadap Ayshara, begitu juga Ayshara. Dia pandang belakang pelajar perempuan yang berada di hadapan Zakwan. Tengok dari belakang, masing-masing dah boleh mengagak siapa.

'Alif,' kata Zakwan dalam hati.

'Qizwin,' kata Ayshara dalam hati.

QIZWIN memandang malu-malu kepada Zakwan yang ada di  hadapannya. Gembira betul dia rasakan, malah lebih gembira lagi daripada ajakan Zakwan yang ingin berjumpanya di sungai ini, lima minit yang lalu. Bagai bulan jatuh ke riba! Nampaknya, usaha dia cuba mendekati Zakwan selama ini membuahkan hasil lah kan? Adakah Zakwan ingin menyatakan sesuatu yang penting seperti Zakwan suka dia? Ah! Qizwin sangat teruja!

Tapi, apasal daripada tadi Zakwan senyap aje? Qizwin pandang tepi, mencari sesiapa yang cuba-cuba mendengar perbualan mereka. Mana tahu ada peminat Zakwan yang dengar luahan perasaan  Zakwan. Tak naklah mereka kecewa bila Zakwan memilihnya sebagai... kekasih! Awh! Tapi, ada Arif aje yang cover line.

"Err... Zakwan?" Qizwin bersuara dan dia perasan Zakwan seperti tersentak sikit. Lelaki ni berangan ke apa?

Zakwan pandang Qizwin yang berdiri di hadapannya. Lupa terus dia pada gadis di depan ini. Fokusnya lebih kepada Ayshara dan Alif di sana. Apa mereka berdua buat tu? Walaupun ada Hanani yang berdiri macam anak toke mafia kat tepi tu, dia tetap risau. Perasaan ingin tahu.

"Sorry. Kat mana kita tadi?" Tanya Zakwan. Belakang leher diusap perlahan. Dia pandang Qizwin sekilas sebelum dia curi-curi lihat Ayshara. Dia yakin Ayshara perasan akan kehadirannya. Adoi, jangan gaduh lagi sudah.

Qizwin kerutkan dahi. Mereka ada berborak ke?

"Err, awak kata awak ada perkara nak cakap dengan saya. Tapi, awak tak cakap apa-apa lagi." Terang Qizwin. Seboleh mungkin dia cuba bersuara dengan penuh sopan. Nak pikat lagi hati Zakwan.

Zakwan pandang Qizwin. "Oh, yeah!" Zakwan petik jari. Dia nak selesaikan masalah dia. Dia nak suruh Qizwin jangan dekat dengan dia. Dia nak suruh Qizwin cari tutor Addmath lain. Dia nak suruh Qizwin jangan datang kelas lagi. Dia nak bagitahu Qizwin tentang teman wanita, merangkap isterinya kepada Qizwin, dengan harapan gadis ini jelas kenapa dia tak bagi buat perkara-perkara yang dinyatakan tadi.

"Ha, Qizwin." Mukaddimah Zakwan.

"Tapi, sebelum awak cakap, saya nak cakap dulu boleh?" Tanya Qizwin. Dia tersenyum malu. Kaki dah menguis tanah. Dia nak confess dulu sebelum Zakwan. Nak bagi surprise dekat lelaki tu. Dan dia nak dengar ayat: seriously? I like you too! daripada mulut Zakwan. Oh, god!

Zakwan angguk kepala lambat-lambat. Sempat dia pandang Ayshara. Macam serius aje perbincangan kat sana tu.

"Emmm. Sebenarnya... saya... suka awak!" Kata Qizwin dengan nada malh namun yakinnya.

Arif yang terdengar terus berhenti main telefon. Dia pandang Qizwin dan Zakwan. Dah dia Agak Qizwin suka Zakwan. Tengok gaya pun tahu.

Zakwan terdiam.

"Oh..."

Qizwin pandang Zakwan. Ini bukan tindak balas yang dia inginkan!

"Oh?"

Zakwan garu kepala. "Err... terima kasih. Saya pun suka diri saya." Kata Zakwan. Ayat reject dia boleh buat orang terasa ke?

Qizwin malu. Adakah luahannya ditolak oleh Zakwan sekarang?

C | 𝐒𝐂𝐇𝐎𝐎𝐋Where stories live. Discover now