Part 17

50 2 0
                                    

'Kuil Wat Tham Sua di dalam Gua Puncak!!! perlu menapak tangga sebanyak 1,237!!! Lagenda mengatakan gua ini pernah didiami oleh harimau dan menjadi sempena nama kuil itu dahulu dan kini sami2 telah tinggal di dalam kuil itu dan beribadat. maklumat internet mengatakan pemandangannya sangat cantik selepas kita berjaya menapak tangga2 tersebut. masalahnya sekarang,  boleh ker saya nak naik tangga yang banyak gitu? '

"dah kenapa diam? dah tak jadi nak sahut cabaran ke? " sindir Helmi. "hek eleh, setakat 1,237 tangga ni? angkanya tuh keci ja bagi saya. " temberang ku. "okay,  kalau gitu apa lagi tercegat kat sini? marilah kita start naik! " Helmi telah memulakam dahulu langkahnya. ' moga saya diberi kekuatan untuk melalui dugaan 1,237 tangga ni. ini baru naik belum tambah turun nanti. '. keluhku tapi tetap mengikut jejak Helmi sebab takut nanti tertinggal pulak satu orang di bawah ni. 'lajunya dia jalan! ' keluhku tapi dalam masa yang sama terpaksa lajukan sikit langkah agar tidak terpisah dengannya. tiba2 kaki ku tersangkut di anak tangga yang menyebabkan kakiku terseliuh dan jatuh. "aduhh!!!  sakitnyaa" sambil diurut pergelangan kaki yang sakit itu.  " kenapa ni?!  kau okay ke? " Helmi yang berpatah balik ke arahku saat terdengar saya mengaduh sakit. "mestilah tak okay,  takkan tak nampak kot? " marahlu apabila ditanya dengan soalan bonus gitu. " hmm,  jadi awak masih boleh jalan ke? rugilah kalau awak alang2 kat sini pastu nak patah balik ke hotel. " pujuknya. " dah sakit ni,  macam mana nak jalan? nak patah balik pun kena jalan juga. " soalku sambil terus mengurut kakiku.

Helmi lalu berdiri di depanku dan belakangkan dirinya padaku sambil bongkokkan badannya. "apa awak buat ni? " soalku hairan melihat keadaan dia sekarang. "cepat lah naik!  saya dukung awak naik. sebab rugilah berhenti separuh jalan. " ujarnya lagi. " sanggup ke kau nak angkat saya ni?  berat tau saya ni. " dengan perasaan yang was was. "saya tak akan ambil risiko untuk dukung awak , kalau saya tau diri saya tuh memang tak mampu nak angkat berat. kepalanya dipusingkan sikit untuk melihat muka ku. 'nak naik ke tak? lagipun saya tak nak jadi penyebab hancurnya rancangan ini. takpe lah saya percayakan dia yang yang takkan buat benda2 yang tak baik "jangan salahkan saya tau kalau tulang badan awak patah. " ujarku dan terus mengambil posisi di belakangnya untuk didukung. "tak patah pun,  saya kan kuat! " dengan begitu senang dia terus berdiri dan meneruskan perjalanannya. 'saat2 ini lah pulak hatiku berdebar macam nak jatuh nii. ' " berat juga kau ni eh, badan kecik tapi beratnya ya ampun. " ketawanya terus. cubitan pedih dariku hinggap di bahunya terus. "aduhh, pedasnya cubit!! karang kau pulak terpelanting jatuh ni bila saya kasi lepas. " rungutnya. " tak lahh, saya main2 jer lah" jelasnya sambil ketawa. kelihatan orang yang lalu lalang memerhati kami dengan perasaan yang sukar diramal melalui ekspresi muka mereka.

tiba2 kami terdengar "eh bie!! tengok boyfriend dia punya lah sweet sampai sanggup dukung girlfriend  dia. bie pulak bila nak buat saya macam gitu juga. " kata2 perempuan itu jelas terdengar di telinga. "Helmi , turunkan saya lah. tengok sampai orang lain pun salah sangka kita ni pasangan kekasih. " pintaku kerana rasa agak kurang selesa apabila dipandang2 oleh orang sekeliling. "jangan mengada! bukannya awak dapat jalan pun dan biarlah diorang nak cakap apa pun. " dan tetap meneruskan langkahnya. 'terharunya,  tak sangka pula disebalik sikap dia yang rimas tuh, rupanya dia seorang yang penyayang. '

sebaik sahaja sampai di tangga terakhir, saya diturunkan dari dukungannya. pemandangannya ketika itu teramatlah indah. 'indahnya ciptaan Allah ni. ' terasa bangga juga di hati dapat melihat dan meneroka keindahan2 ciptaan Allah. "awak boleh jalan ke ni?! nak saya papahkan ke? " soalnya. "eh tak payah!! masih boleh jalan ni. " kataku dan terus mengambil langkah untuk teroka keindahan kehijauan yang dapat dilihat dari puncak walaupun dalam keadaan seperti tempang.

misi mencari MR.Charming si cik pilotDonde viven las historias. Descúbrelo ahora