4

366 36 4
                                    

Tengah sa baring-baring atas katil, tiba-tiba tebuka pintu bilik..

Anna: Ara!

Ara: Aa kenapa kak?

Anna: Saya tidak jadi ikut kau jumpa si Jes!

Ara: Aii? Kenapa?

Anna: Lepas ni tidak payah lagi kau paksa-paksa saya ikut kau sebab si Izzul tidak kasi saya jumpa dia!

Terus dia hampas pintu bilik saya. Punya buduuuuuuuuu!!! Nda pernah saya tau si Annaliza ni manusia paling palui dalam dunia. Bikin apa dia pegi kasitau si Izzul. Haihhhh! Rosak saya punya plan.

Kalau pun dia dengar tapi last-last dia nda percaya, at least dia dengar juga kan? Ni tidak. Terus lah mau kasitau si buaya darat tu. Huh.

Saya ambil handphone saya text si Jes. Mula-mula si Jes ketawa dia bilang kenapa lah si Anna yang satu sekolah admire sebab pandai dan cantic tapi jadi bodoh when it comes to love. Tapi lepas tu dia bilang dia pun sama juga bodoh macam si Anna. Lucu saya rasa tapi tuhan ja tau betapa saya kecewa sama sikap si Anna ni.

- 8 years later (2013) –

Ara: Hello assalamualaikum…

Mama: Waalaikumsalam… Hujung bulan ni boleh balik KK kah?

Ara: Ada apa ma?

Mama: Ada kita mau discuss…

Ara: Nda boleh over the phone kah ma?

Mama: Bapa dengan mama prefer depan-depan..

Ara: Oh. Berapa haribulan tu ma?

Mama: 30 March. Ambil lah cuti lama sikit.. Boleh?

Ara: Inshaallah ma.

Mama: Oh ya, jangan lupa bawa baju kenduri..

Ara: Kenduri apa?

Mama: Anak lelaki babu Jijah kahwin..

Ara: Yang no 1 ka 2?

Mama: Mama pun nda sure Ara tapi macam satu umur kau tu yang kawin bilang bapa kau...

Ara: Si Hezry kali tu ma.. Bah iya lah. Saya kasi siap baju nanti...

Lepas tu mama end call. Sejak dari study saya duduk di KL ni sebab mau jauh dari Anna. Lepas dia masuk maktab tu, makin benci pulak dia sama saya. Pantang nampak saya di rumah, ada ja dia mau cakap buruk pasal saya.

Paling saya nda boleh lupa masa hari raya kami balik kampung. Masa tu saya di dapur tolong mama sebab open house. Masa saya hantar gelas yang sudah cuci di depan tu, saya nampak si Anna ketawa-ketawa sama jiran-jiran yang lain.

Nda kisah lah mau ketawa ka apa kah, nda saya peduli tu. Sebab memang gaya dia begitu. Minta puji sikit. Dari kecil memang begitu.

Tapi yang saya geram tu saya dengar dorang sebut-sebut nama saya lepas tu tunjuk gambar-gambar lama saya. Lepas tu dia mention lagi sama dorang, “Jangan jadi macam Ara sebab teda lelaki mau, terpaksa bagi duit sama lelaki supaya lelaki dekat…”

Masa tu kan nak sudah darah saya sampai kepala. Macam saya mau tarik ja tu rambut dia. Tapi nasib ada si Khalil sana. Dia yang marah si Anna. Lepas tu malas saya mau ambil tau. Balik ja dari kampung, terus saya balik KL squatting tidur di hostel junior. Nasib nda kena tangkap sama orang hostel sebab masa tu saya habis study sudah.

Nda lama lepas tu saya dapat kerja di salah satu bank di KL ni, yang harimau tu. Gaji masyuk, benefit masyuk. Paling penting dekat dengan tempat study Iris. Sana lah saya menumpang di rumah sewa Iris beberapa bulan tu. At the same time saya kumpul deposit mau cari rumah sewa sendiri. Takut saya kalau menyewa bilik ja, nanti dapat housemate yang nda ketentuan tu gaya. Cukup lah kembar saya satu orang ja yang unik gaya dia.

Forever Yours ✔Onde histórias criam vida. Descubra agora