الحلقه الاولى

169K 3.1K 109
                                    

نوفيلا (مصلحة ثم عشق ).

البارت الاول.

في فيلا عريقة جدا، وقفت بشعرها الناري في البلكون تبص على الجنينة بحزن، وعينها الدموع بتحاربها علشان تاخد طريقها على خدها، ضميرها بيانبها، مبقتش عارفه تفكر كويس، يا السجن يا الوضع الي هي فيه...طب لو السجن ملك بنتها هاتوديها فين، طب وهي هاتقدر تتسجن، قاطع تفكيرها بوسة رقيقة على خدها، بصت بطرف عنيها لقته هو واقف وراها بقوته وشموخه ووسامته الي بتأسر قلبها وعقلها مع بعض، لقته بيبتسم برضا، ردتله الابتسامة دي بابتسامة مهزوزة وضعيفة.

يزيد : مالك يا فيروز سرحانة وفي دموع في عينك كدا..

فيروز بحزن : مفيش فكرت في حالي زمان.

يزيد : معلش يا قلبي انسي اللي فات واحنا مع بعض دلوقتي، وانا اسف على اي قرار خدته في حقك، انا كنت غبي، بس معلش اعذريني، انا لايمكن ابعدك عن قلبي تاني ابدا.

فيروز بصتله كتير وسرحت في.. ...........
**********************************

في واحدة من اكبر الشركات وهي شركة المهدي للحديد والصلب، نلاقي في مكتب رئيس مجلس الادارة، مجموعة اشخاص قاعدين والتوتر والقلق ظاهر على وشوهم، الباب اتفتح مرة واحدة ودخل بنت جميلة جدا ولبسها انيق وفي ايديها شاب الحدة باينة على وشه، الصمت عم المكان اول ما دخلوا، قطعت الصمت دا البنت بنبرتها الخبيثة :

_ مش قولتلكوا اهو جه، اياد عمره ما يرفضلي طلب، مش صح يا دودو.

اياد بصلها بمكر : اه طبعا يا سالي بس بلاش معلش دودو دي لو عاوزانا نطول مع بعض.

عامر قام من مكانه بسرعة، واخد اياد وقعده وقال لسالي بغمزة خفيفة من عينيه : بلاش دودو دي يا سالي، يالا نقعد ونتكلم في المهم..

قعدو كلهم وكان على طاولة الاجتماعات،، سالي المهدي و عامر المهدي اخوها ولاد عم البطل يزيد..... ومروة الدكرنسي وصافي الدكرنسي ودول اخوات ودول يبقوا بنات عمة البطل يزيد.... واستاذ عبد الحميد رئيس التنفيذي لمجموعات المهدي، وعمر زوج صافي... واياد صديق مقرب ليزيد.

سالي : اياد كلنا موجودين انهاردا طبعا علشان نحط حل قبل ما المجموعة تقع.

عامر : وجودك معانا شئ اساسي لانك اكتر حد يزيد بيثق فيه.

صافي : وجودك معانا هايقوينا..

اياد بصلهم بمكر : بلاش الجو الفاضي بتاعكوا دا، انا فهمكوا وانتو فهماني كويس، لكن بقا كلام اصل المجموعة هاتقع ولازم نلحقها، كلكوا هاتموتوا كدا وتفرحوا في يزيد.

مروة هنا اتكلمت بضيق : طب انت فاهمهم كويس يا اياد، بس الحقيقي اللي انا مش فاهماه وجودك هنا بتعمل ايه، وانت عارف ومتاكد انهم هايخلو....

مصلحه ثم عشق Where stories live. Discover now