HFDS 8

14.2K 568 6
                                    

"Kamu sayang anak mak cik?" tanya Puan Hanifah, ibu Eddie. Mereka belum tahu lagi tujuan Eddie membawanya ke mari.

"Err.. sa sayang. Takkan lah tak. Anak mak cik ni baik", jawapnya main hentam. Tak tahu nak jawap apa.

Puan Hanifah memulakan bicara apabila dapat menyesuaikan sesama sendiri.  Pandangan Puan Hanifah pada wajah gadis ini begitu bermakna sekali.  Macam ada sesuatu saja antara anaknya, Eddie.

"Ma.." Eddie memanggil nama Puan Hanifah, dipegang lengan mamanya itu. Matanya memandang tepat ke arah mata tua Puan Hanifah. 

"Ada sesuatu Eddie nak cakapkan kat mama. Sebenarnya Eddie.. Eddie.." Terasa getar pada suaranya.

Belum sempat Eddie menjelaskan apa-apa, kedengaran suara Adiknya, Shirah datang mendekati mereka.

"Sembang apa mama dan abang ni? Macam serius saja", tanyanya turut melabuhkan punggungnya.

"Eh ada tetamu? Girlfriend abang ed ke ni?, gurau Shirah kemudian bersalaman dengan Elina.

Shirah mendekati Eddie. Dipeluk erat pinggang abangnya yang cukup dia sayang tu. Belum lama balik dah sibuk. Eddie pula merangkul bahu Shirah dan mencium ubun-ubun adiknya persis anak kecil. Adiknya begitu manja, maklumlah hanya mereka adik-beradik.

"Nilah yang abang ed nak beritau ma. Ni Elina, isteri Eddie."

Mereka yang duduk terlopong kemudian merangkul Elina dalam pelukkan.  Shirah bertukar tempat semula berhampiran Elina. Eddie menarik nafas lega.

"Alaa napa Ed lambat beritahu mama ni? Bila kawin?"

"Baru seminggu lalu. Mama tak hairan ke? Tak tanya macam mana  Ed kawin? Mana tau..."

"Itu saja mama mau tau, yang lain-lain tak kisah. Cukuplah mama tanya bila kamu kawin. Yang tu sudah cukup. Jangan saja kamu tinggal sebumbung tanpa ada ikatan yang sah." Puan Hanifah memintas kata Eddie.

"Thank you, maa." Ku cium dan peluk erat tubuh badan itu dengan hati lega. Sifatnya yang tidak pandai berkasar atau cepat melatah itulah yang membuatkan dia rasa bersalah jika ada kesilapan yang tidak diketahui oleh mamanya.  Kelembutan dan sifat keibuannya begitu terserlah pada keperibadiannya jika orang lain tidak tahu dia seorang ibu yang memahami.

"Kebetulan malam ni abang ada hal. Senanglah kalau abang tinggalkan kak lina kat sini. Nanti kalau ada apa-apa, Shirah call abang," ujar Eddie.

Elina mencerlung matanya pada ku. Dia belum tahu lagi aku ada kerja malam ni.

"Jaga diri elok-elok. Jangan pula kamu tidur tak sedar diri." Pesan Puan Hanifah padanya. Aku berdiri ingin keluar diikuti oleh isterinya.

"Awak pergi mana malam-malam ni? Tak beritahu pun nak tinggalkan saya kat sini?" ada nada rajuk suaranya.

"Heh aku pergi kejap ajelah. Esok pagi aku balik. Alaa.. mama dan adik okey ajelah. Diorang layan baik apa." Eddie memegang bahu Elina untuk melihatnya. Mereka berpandangan sebelum Elina melarikan matanya ke arah lain.

"Lambatnyaa. Awak buat apa sampai lewat tu?" tanya ku pelik.

"Nantilah aku cerita apa ku buat. Haa yee masuk dalam. Dah nak gerak ni" suruh tak lama kemudian. 

******

"Psst.." panggil Eddie perlahan. Elina masih lagi elok terbaring tidur. Tak sedar dirinya diperhatikan.

"El.. bangun. Dah siang ni." Bahu isterinya digoyang perlahan. Dia terpaksa membangunkan Elina sebab dia ada hal nak buat.

"Apa? Pagi lagilah, mama awak pun belum bangun lagi ni", rungutnya tak senang. Mata terpisat buka mata.

"Kita kena balik."

"Eh? Apa hal pulak?", tanyanya terkejut. Baru saja mereka sampai, panas terik pun belum dah nak balik. Apa nanti kata mama mertuanya nanti.

"Aku kena gerak balik jugak dan kau mestilah ikut aku. Dah cepat!" sergahnya dengan nada suara sedikit kuat.

8.30 am..

"Tak baik tau buat mama macam tu. Nak sarapan pun awak tak nak", ujar ku dari tadi berdiam. Eddie tenang aje memandu tanpa rasa bersalah.

"Kerja tu kerja jugak, hati orang kena jagalah jangan sampai..."

"Mama okey.  Aku kenal mama aku, jadi baik kau diam tak payah banyak bunyi", marahnya dan melihat ku sekilas.

"Dah turun", arahnya bila berhenti gerai tepi jalan. Walaupun kedudukan gerai berada di tepi jalan tapi ada tarikan sendiri.

Kelihatan beberapa anak muda yang agak masih bersekolah menengah memandang Elina. Ada jugak yang berbisik-bisik dan ketawa sesama sendiri, mungkin jugak terpegun dengan kecantikkan Elina.

"Aku jeles tau. Budak sekolah asyik tengok kau je. Dia tak nampak ke aku tercongak depan kau ni? Diaorang tak terfikir aku ni laki atau boyfriend kau? Ini tak faham-faham tau nak mengorat orang punya aje."

"Buat tak tahu jelah", ujar Elina malas ambik tahu. Pelik dengan kelakuan Eddie hari ni. Tadi marah dah ni nak rasa jeles lulak lagi.

Elina berpaling ke arah anak-anak muda yang melepak di situ. Sememangnya ada yang memerhatikannya. Malah ada jugak yang tidak segan-segan mengenyitkan mata ke arahnya. Budak-budak mengurat, macam itulah gayanya.

Eddie pura-pura mengepal penumbuk. Mukanya pun nampak garang. Elina tergelak dengan aksi Eddie yang seolah-olah ingin mencari gaduh. Dia tahu Eddie hanya bergurau. Masakan dengan budak-budak sekolah pun nak ambil kira. Elina menggeleng sambil tersenyum.

"Isy! Awak ni. Takkan nak cari gaduh dengan budak? Tak matanglah."

"Habis tu takkan tak reti-reti lagi. Masih jugak gatal nak kacau bini orang buat apa?" Eddie naik geram bila Elina derk je dengannya.

"Yalah-yalah. Tunggu sini jap."

Elina pergi ke tempat budak itu duduk lalu berkata..

"Dik.. Janganlah main kenyit-kenyit kat akak. Suami akak tu dah marah" ujarnya menunjuk ke arah Eddie.

Eddie yang terlopong sekejap seperti faham akan signal tangan budak sekolah tu. Dia hanya menghadiahkan senyuman. Tak lama kemudian Elina duduk didepannya semula.

"Puas hati?" perli Elina kembali duduk. Eddie tak menjawap hanya senyum kidum diberikan. Tak menduga Elina faham akan maksudnya.

Eddie menunggu Elina habis makan. Salah satu perkara yang dia tahu tentang Elina ialah bila makan tak pandang-pandang lain lagi dah. Khusyuk sangat. Sesekali pandangannya terlontar diseberang jalan memerhatikan kenderaan lalu-lalang.

Eddie mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Sebuah kereta merah yang diparkir pinggir  jalan tidak jauh mereka makan kelihatan agak mencurigakan. Dia memerhatikan. Lama. Dia tenang menunggu Elina makan sambil matanya melilau memerhatikan kereta merah itu.

"Kau dah habis makan ke belum? Dah kenyang?" soal Eddie melihat Elina menolak pingan ke tengah meja.

"Dah.. Alhamdullilah." Elina tersenyum. Eddie jugak membalas senyuman itu.

"Sekarang kau dengar cakap aku baik-baik. Aku nak kau berjalan masuk ke dalam kereta macam biasa. Kau jangan pandang kiri kanan. Tak payah tergesa-gesa. Kau masuk dulu, nanti aku aku menyusul. Ambil kunci ni. Apabila kau dah masuk dalam kereta terus hidupkan enjin kereta, okey. Kau faham tak?" Serius kedengaran arahan Eddie itu.

Elina mengganguk.

Dia mula merasakan ada sesuatu melalui perubahan suara Eddie. Lelaki itu pasti ada sebab sendiri apabila memberikan arahan begitu. Elina mengikut tanpa membantah. Dia bangun dan bergerak masuk ke kereta. Elina mula menghidupkan enjin kereta seperti yang diarah oleh Eddie tadi. Duduk diam.

Elina sudah masuk kereta dengan perlahan dia mengeluarkan duit Rm 40 dari dompetnya. Dia memandang ke kiri dan ke kanan.

bersambung...

© Heroes From Da Sky Where stories live. Discover now