BAB 16 - Doktor Gatal

16.9K 14 0
                                    



"Lia...lia..... ingatkan aku sorang, rupanya ko pun sama" kataku sendirian dalam hati apabila Alia menceritakan kisahnya kepada aku.

Sungguh aku tak sangka yang Doktor Feroz pernah diservis oleh Alia, rakan sekerjaku.Selain Azma, Alia adalah rakan baik yang sangat akrab denganku. Pengakuan Alia membuatkan ku terfikir, adakah orang lain turut menjadi mangsa doctor itu. Dan aku bertekad aku akan menamatkan hubungan aku dengannya.

***********************

"Bang, Nor gi dulu yer" sambil kukucup tangan suamiku lalu mencium pipinya. Kami berpelukan sebentar sebelum aku meninggalkannya untuk ke tempat kerja.

Semasa memandu, fikiranku melayang memikirkan hal di wad, kerja yang makin bertambah dengan adanya pertambahan pesakit. Shif malam memang rileks, sebab pesakit biasanya tidur, dan doktpr pun jarang melakukan rondaan wad. Wad ortopediks lelaki ini, biasanya penuh dengan pesakit. Ada yang patah tulang kaki, tangan, dan ada juga kes retak. Kalau hujung minggu, memang agak sibuk apabila ramai mat-mat rempit eksiden masuk sini. Takde penyakit, cari penyakit. Susahkan mak ayah dan menambahkan bebanan kerja kami sebagai jururawat di sini.

"Nor !!" jerit kawanku Alia apabila aku hendak menaiki tangga menuju punch card. "Awal sampai?"

"Err...biasa je Lia, akak sampai on time"

Alia berjalan seiringan dan kami mem'punch'.

"Akak dan makan?"

"Dah, kat umah tadi sebelum keluar"

"Diorang kata wad tak ramai, ada yang discharge petang tadi"

"OK la macam tu. Tak le berat sangat keje kita nanti" balasku.

"Tapi patient gatal tu ada lagi la kak" sambung Alia

"La, tak discharge lagi? Adui, geram betul akak dengan dia"

"Betul la kak, sengaja je dia buat gitu. Lia dah kena, akak pun dah kena. Yang peliknya dia pilih kita je. Nurse lain taknak pulak dia mengada macam tu" leter Alia.

"Tu la pasal, sebab Lia comel kut. Sebab tu dia suka" aku menjuih sinis.

"Eleh, akak tu, kenapa dia buat kat akak? Akak pun comel la juga, sebab tu dia buat" jawab Alia sambil ketawa, aku turut ketawa dan kami sampai ke wad.

Pesakit yang dimaksudkan ialah Abu, seorang yang agak berumur, pertengahan tahun yang patah tulang keting dan tangan akibat jatuh pokok. Katilnya berada di sudut, berdekatan tingkap, dan suka menunjukkan bonjolan pada kemaluannya, kerana dia hanya memakai kain sarung yang dibekalkan oleh pihak hospital, tanpa memakai seluar dalam. Antara yang menjadi mangsanya ialah aku dan Alia, mungkin kerana kami incharge pesakit itu, dan pesakit-pesakit lain di sudut berkenaan.

Sudah beberapa kali aku dan Alia terpaksa melihat bonjolan di bahagian itu yang disengajakan keras sewaktu kami menjalankan pemeriksaan ke atasnya. Namun, dia tidak pernah bertindak luar batas seperti memegang kami secara paksa. Dia hanya suka show-off batangnya yang mencanak di sebalik kain sarung itu. Kadang-kadang kami tersentuh juga la batangnya itu, dan ada beberapa kali aku dan Alia terlihat apabila dia mengalihkan kedudukan semasa pemeriksaan. Bagi aku takde la besar mana pun, besar suami aku punya lagi. Jadi, aku tak berapa kisah sangat hal tu.

Dalam pengalaman aku menjadi jururawat, melihat dan menyentuh kemaluan lelaki tu dah jadi kebiasaan. Macam-macam bentuk pernah aku lihat, tapi aku hanya menyentuh kemaluan lelaki yang telah pengsan apabila hendak memasukkan tiub kencing. Sewaktu pesakit dalam keadaan jaga, aku tak pernah dan kami jururawat tidak dibenarkan berbuat demikian.

Rumahku Syurgaku - Siri 2Where stories live. Discover now