Episode 3 : Despresi

1.7K 126 6
                                    

Sudah sebulan semenjak kemalangan yang meragut nyawa anak semata wayang Amato. Amato mulai dispresi dan jarang pergi kerja. Dia tak dapat menerima kenyataan yang satu satunya keluarganya yang tinggal pergi meninggalkannya juga.

Amato : Boboiboy.......

Gambar Boboiboy diusap Amato dengan lembut. Mutiara jernih mengalir keluar dari mata Amato dan jatuh ke atas gambar anak tunggalnya itu. Amato tidur sambil memeluk gambar Boboiboy. Keesokkan harinya, Amato pergi ke kerja dengan muka datar tanpa perasaan. Semua saintis yang lain mulai merasa simpati dengan Amato.  Semua yang berada di tempat kerja sudah tahu dengan kematian anak tunggal Amato. Salah satu dari mereka datang menghampiri Amato.

Kaizo : Amato, jangan lah macam ni. Kalau kau bersedih pun, anak aku tak akan kembali lagi. Senyumlah. Anak kau pun mesti tak mahu lihat kau bersedih.

Amato terdiam mendengar kata kata Kaizo. Memang betul apa yang Kaizo kata. Boboiboy tak akan kembali lagi. Tak gunanya dia bersedih.

Amato : Betul kata kau. Terima kasih dah sedarkan aku, Kaizo.
Kaizo : Sama sama. Apa gunanya kawan kalau tak bantu kawan dia kan?
Amato : Hm. *angguk* Betul kata kau.

Semua kembali seperti sedia kala. Keadaan Amato semakin membaik. Amato kini kembali ceria dan selalu datang ke kerja. Ini membuatkan kawan kawan Amato lega. Tapi, Amato masih lagi tak dapat melupakan anaknya. Dia selalu menangis setiap malam kerana merindukan Boboiboy sangat sangat. Pada suatu hari, Amato sedang membuat suatu kajian di dalam makmalnya seorang diri. Patutnya hari itu semua saintis mendapat cuti untuk seminggu, tapi Amato memilih untuk berkerja. Mata Amato sedikit lebam kerana menangis semalaman semalam. Amato keliahatan seperti sedang membuat sesuatu.

Amato : Akhirnya! Aku berjaya!









263 perkataan.

Korang vote cerita ni, jadi Author sambung yang ni. Author cakap awal awal, yang cerita ini adalah short story. Jadi, mungkin hanya bersisa 1 episode lagi dan cerita ini akan tamat. Sorry ya, semua. Apa apa pun, terima kasih dah baca cerita ini! Maaflah sebab pendek. Arigato! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out!

Prototaip ( Boboiboy AU) (Complete) Onde as histórias ganham vida. Descobre agora