Part 17

934 26 4
                                    

Third Person POV

Suasana ni Dewan Sekolah Menangah Kebangsaan Pulau Rintis bertambah hangat. Kebanyakan pelajar sudah berada di dewan tersebut untuk mengambil slip keputusan SPM.

Dua hari lepas, parents Boboiboy tiba untuk bersama dengan dia mengambil slip keputusan. Dia sangat gembira sebab mak & ayahnya dapat bersama dengannya. Tok Aba juga bersama dengan mereka.

Dia melihat terdapat beberapa meja yang dijadikan sebagai kaunter untuk mengambil keputusan SPM.

Boboiboy perasan ada beberapa orang pelajar sekolah mengintainya pada tingkap. Mungkin peminatnya.

Boboiboy ternampak Gopal tenfah berdiri bermain telefonnya. Appa dan Amma Gopak sedang berborak dengan ibu bapa yang lain.

Ying pula sedang duduk diantara mak dan ayahnya. Ayah Ying sedang berborak dengan orang lain. Aunty Yang sedang menenangkan Ying yang mungkin gemuruh.

Spontan, Boboiboy teringatkan Fang. Dulu, diorang berdua mesti berlawan siapa yang akan jadi lebih popular sampai bermusuh. Tapi, siapa sangka yang diorang akan jadi kawan pada akhirnya.

Yaya pula sedang berdiri dengan mak ayah dia berborak dengan guru sekolah. Mungkin bertanya berkenaan perilaku Yaya di sekolah. Boboiboy tahu yang Yaya ni seorang yang sangat berdisiplin di sekolah. Maklumlah ketua pengawas. Pandangan Boboiboy melekat seketika pada Yaya. Dia sangat cantik berpakaian labuh dengan tudung shawl pink yang sangat indah.

Yaya perasan yang Boboiboy termenung pada dia. Dia melambai pada Boboiboy membuatkan Boboiboy tersedar dari lamunan. Dia cakap sesuatu pada mak dia dan datang pada aku.

"Hai, Boboiboy, awak sihat?" Yaya tanya sebaik sahaja dia sampai depan aku. "Oh, saya sihat je, cuma nervous sikit tentang result SPM." Boboiboy menggaru belakang leher. "Tak apa, saya yakin yang awak dapat keputusan cemerlang. Kitakan dah usaha sama-sama sebelum SPM. Sentiasa yakin tau?" Yaya cuba menyakinkan Boboiboy.

"Haah, Boboiboy. Kamu dah usaha banyak dah sebelum SPM. Takkanlah itu pun kamu masih tak yakin? Ayah Boboiboy menepuk kanan bahu Boboiboy dari belakang. "Kalau Yaya pun yakin dengan kamu, apatah lagi ayah, kan maknya?" Ibu Boboiboy hanya mengangguk.

"Tak apa Boboiboy, kita doa sama-sama. Insyaallah kita akan dapat keputusan yang cemerlang." Boboiboy terharu dengan Yaya dan mak ayah dia. Diorang sentiasa beri dorongan kepada dia terutamanya Yaya.

Tiba-tiba, mereka terdengar bunyu miktofon berbunyi. Kelihatan Cikgu Papa sedang bersedia memberi ucapan. Mereka semua mengambil tempat pada keruai yang disusun. Boboiboy duduk di sebelah kanan maknya dan ayahnya di kiri maknya. Manakala, Yaya duduk di belah kiri ayahnya dan maknya di sebelah kanan ayahnya. Mereka duduk sebaris dengan Boboiboy si seblah kiri Yaya.

"Assalamualaikum dan selamat pagi ke semua. Yang saya hormati pengetua sekolah dan barisan guru penolong kanan dan guru-guru yamg berada di dalam dewan ini. Hari ini merupakan hari yang sangat bersejarah dalam hidup pelajar tingkatan lima tahun lepas. Sebelum saya mengumum kepurusan pelajar cemerlang, saya ingin memberitahu bahawa seramai 40 orang telah mendapat straight A dalam SPM!!!!" semua orang menepuk tangan apabila mendengar pengumuman tersebut.

"Bukan itu sahaja, SPM kali ini, tiada siapa yang gagal dan dinobatkan sebagai batch SPM terbaik sekolah ini!!!!!. " Bertambahlah tepukan dari para hadirin." Semua ini takkan terjadi kalau bukan kerana kerajinan ketua batch mereka, Yaya. Hmm mana dia ea? Ha tu dia! Dia tengah duduk sebelah Boboiboy." Semua  orang pandang dan ber 'woo'. Yaya tundukkan kepala, Boboiboy buat poker face.

"Baiklah, tanpa lengahkan masa saya akan mengumumkan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang. Yang pertama, Boboiboy."

Boboiboy seakan tidak percaya yang dia telah mendapat straight A dalam SPM. "Bawa keluarga kamu sekali ke atas pentas." Cikgu Papa memberi ruang kepada Boboiboy dan keluarga dia untuk bergambar di atas pentas. Selepas itu, Cikgu Papa menyambung semula nama pelajar yang mendapat straight A.

Nama Yaya dan Ying disebut. Pada awalnya, Boboiboy ingat diorang akan bergaduh, tapi diorang jalan happily ke atas pentas dengan keluarga diorang. Gopal hanya mendapat 7/11 A, tapi dia sangat gembira dengan keputusannya. Dia bagitahu Boboiboy, A lagi banyak dari yang lain pun dah ok.

Boboiboy sangat gembira dengan pencapaian dirinya dan kawan-kawannya.



Boboiboy Movie 2 (Fanfiction)Where stories live. Discover now