Haechan berjalan kaki ke sekolah. Dah basikal dia pancit. Dia sendiri tak tahu siapa yang buat sedangkan readers dah tahu siapa. 🌚
" hai awak! " bella datang menerpa dengan ceria.
" selamat pagi matahari saya! " haechan mengecilkan matanya memandang bella.
" matahari? "
" eung! Semalam saya dengar appa awak panggil awak haechan. Hae tu matahari, chan tu pula, em tak ingat. " dia tersengih
" nama aku bukan haechan. "
" habistu? "
" lee donghyuck. Appa yang bagi nama haechan tu. Dia cakap donghyuck susah nak panggil. " bella mengangguk seraya dia mengerti apa yang haechan maksudkan.
" eh kita jadi chingu dah kan? "
" aku taknak berkawan dengan kau lah. Tolonglah faham. " dia berjalan pergi meninggalkan bella. Bella terdiam. Kadang - kadang dia terfikir, kenapa haechan tidak mahu berkawan dengan dirinya.
×××
Hari ini buat kali keduanya bella mengikuti haechan kerumahnya. Haechan kadang - kadang terasa ingin memarahi gadis itu namun kerana dia seorang yang baik, dia diamkan.
" tak lah, kau nak apa- "
" shh! Appa haechan annyeonghaseyo! Bella datang ni! " dia mengetuk pintu rumah haechan.
" eh kamu datang lagi? "
" ehe. Nasib pakcik ingat bella. " dia tersengih. Appa lee tersenyum dan menjemput bella masuk.
" bella ada bawakan lauk kimchi dengan daging yang bella masak pagi tadi. Jom makan sama - sama pakcik. "
" baiknya bella. Maaflah kalau menyusahkan kamu- "
" eh tak apa omma haechan. Lagipun haechan ni kawan baik bella! Jadi bella nak balas budi dia. " haechan menggelengkan kepalanya dan meletakkan beg galasnya kedalam biliknya.
" eh haechan, kamu taknak makan ke? "
" tak apalah omma. Haechan nak pergi kerja dulu, baru haechan balik makan. " bella menggelengkan kepalanya dan berdiri. Lengan haechan dipaut dan diheret untuk duduk disebelahnya.
" makan dulu, nanti saya teman awak pergi kerja- "
" aku tak minta kau teman- " bella menyuap seketul daging kedalam mulut lelaki itu. Shameless gila lahai.
" panggil omma dengan appa je ha. Tak perlu tambah haechan pun dekat belakang tu. "
" oh okay omma appa! " ujarnya ceria. Haechan memandang cara bella makan. Sepertinya dia tidak kekok makan makanan orang bertaraf rendah.
×××
" haechan. " panggil bella.
" apa? "
" kenapa awak taknak kawan dengan saya ea? " haechan berhenti berjalan dan duduk di buaian di taman permainan yang berdekatan dengan tempat kerjanya.
" layak ke budak miskin macam aku berkawan dengan kau- "
" layak je. Siapa cakap tak? Siapa cakap orang miskin tak boleh berkawan dengan orang kaya? Siapa cakap budak hodoh tak boleh berkawan dengan budak cantik? Siapa pula cakap yang budak bodoh tak boleh berkawan dengan budak cerdik? Setiap orang ada keistimewaan dan kekurangan masing - masing. " haechan terdiam mendengar kata - kata gadis itu.
" saya teringin nak berkawan dengan awak. " haechan memandang bella.
" wae? Kenapa aku? "
" sebab menarik. Pada awalnya, saya ikut awak sebab nak awak ganti baju saya. Tapi bila saya dengar keikhlasan awak tolong appa, saya jadi terharu. Jom la berkawan haechannnnn! " haechan mengeluh dan menyambut huluran tangan bella.
" okay- "
" yesseu! Gumawo! Jumpa esok! Baibai! Jalja! Kirim salam kat omma appa! " dia terus berlari pergi. Haechan tergelak kecil. Comel.
×××
Jung bella berlari di lorong yang akan membawanya kerumah haechan. Mari ke sekolah bersama sama!
" tok tok tok tok! Haechan! Matahari saya bangun tak lagi! " bella memandang jam tangannya. Oke baru pukul 7 pagi.
" awalnya kau bangun datang sini. Cakap nak jumpa kat sekolah. " haechan membuka pintu rumahnya. Bella tersengih.
" saya eksaited nak gi sekolah ngan awak. Kawan baru tehee! Ppaliwa bersiap! " dia mengoncang - goncang lengan haechan.
" tak pandai tengok jam ke? Baru pukul 7 kan? Kita start sekolah pukul 8 setengah. Pukul 7 lima puluh nanti kita pergi la. " haechan berjalan ke kawasan belakang rumahnya. Bella yang mencebik itu terus mengikut lelaki itu
" haechan, omma sakit apa sebenarnya ea? Sampai doktor cakap dia tak boleh jalan? " haechan menepuk tempat duduk disebelahnya.
" omma, pada awalnya dia lumpuh sebab kes langgar lari. Lepastu, dia sepatutnya dah sembuh tapi doktor cakap penyakit yang ni tak dapat dikenalpasti. Dia cuma cakap jangan bagi omma penat. " bella mengangguk faham
" eh awak dah mandi ke belum? Dah nak masuk tujuh setengah ni. "
" dah. Kau dah sarapan? Kalau belum aku buatkan untuk kau jugak. " bella menggelengkan kepalanya.
" nak tolong boleh? " haechan mengangguk dan mereka berdua berjalan masuk kedalam rumah.
×××
Haechan dan bella berjalan masuk kedalam sekolah bersama - sama. Ramai orang yang memandang pelik terhadap mereka.
" kau pergi dululah. Aku okay jalan seorang- "
" shireo. Kita datang sama - sama, kenalah jalan sama - sama. Tak perlu pedulikan orang lain. Biar je diorang. Buat semua tu macam cicak kat dinding yang bunyi cak cak cak cak tu. " haechan tergelak. Bella sumpah comel.
" cicak memang bunyi cak cak cak ke? "
" eh mestila! " haechan tergelak lagi. Bella tidak tahu kenapa tapi dia punya gelak tu lain macam aura dia. *insert ketawa haechan*
" kau ni comel betul. " pipi bella dicuit. Bella tergamam. Haechan yang menyedari perbuatannya itu terus berdehem
" sorry. Aku tak- "
" tak apa. Saya masuk kelas dulu. Annyeong! Jumpa rehat nanti tau! " dia terus berlari meninggalkan haechan dengan senyuman malu dibibirnya. Haechan puji aaw!
TBC
Eh eh eh si matahari ni 🌚❤
YOU ARE READING
[✓] [ E ] CINTA LUAR BIASA ; lee haechan
Teen Fiction; kisah cinta yang luar biasa diantara seorang gadis kaya dan seorang lelaki biasa. ❝ you're my extraordinary love , bella jung. ❞ - lee haechan. start; fourth of march , 2020 . end; twenty three of may , 2020 . ©️ yukheiamorist original idea. @nct...