tiga. 🌸

799 127 49
                                    

Bella tersenyum memandang kalendar di telefonnya. Harini masuk hari yang ke tiga puluh dia berkawan dengan haechan. Ianya sudah masuk sebulan.

  " bell dah kenapa sengih - sengih macamtu? " soal salah seorang rakannya, reenah

" nothing ha. Saje senyum, nda boleh ka? Kalau sedih nanti cakap broken. Senyum pun nak tanya kenapa. " reenah mencemik lalu menyenggol bahu yumi, seorang lagi rakan mereka

  " eh kau still berkawan ke dengan budak miskin– "

" nama dia haechan la. Sebutlah elok - elok. Kawan baik aku tu. Hina sangat ke dia jadi orang miskin? " mereka berdua terdiam. Inilah dah biasa hidup dalam kesenangan.

  " eh dah bunyi loceng. Aku pergi dulu. " ujar bella bersama senyuman. Kemana lagi kalau bukan ke taman untuk makan bersama bff dia, haechan.

×××

Haechan memandang bella seketika. Bella sudah perasan tapi saja senyap.

  " awak ada sesuatu nak tanya kan? Tanyalah. " eh ini jung bella, peramal hati oreng!

" em jangan salah faham kalau aku tanya. Hari pertama kau makan dekat rumah aku haritu, kau nampak macam biasa makan nasi kosong dengan kimchi lepastu ikan goreng. " bella tergelak. Dah agak dah.

  " saya pernah stay rumah nenek dulu sebulan. Jadi dah biasa. Tak perlu hairan sangatlah. " dia tersenyum. Haechan juga turut tersenyum

" mama dengan papa kau tak marah ke kau berkawan dengan aku? " bella berhenti mengunyah makanannya dan terdiam. Lalu dia tersenyum memandang haechan.

  " mereka okay. Jangan risaulah. Petang nanti kita keluar pergi main kat pantai nak? " haechan mengangguk. Dia memang selalu keluar dengan bella bila dia tiada kerja.

  " nanti boleh tak awak buat lagi roti blueberi ngan kacang tu? " haechan pakar memasak oke, jangan look below.

Biarpun hampir bakor satu bangunan 🌚

" boleh tapi blueberi tu kita kena petik dulu dekat kebun appa. " appa haechan mempunyai seekar kebun buah blueberi. Namun mereka tidak mendapat sambutan ramai kerana modal terlalu sikit.

  " kalau macamtu, saya ikut awak balik petang ni pastu kita petik boleh? Lepastu kita pergi pantai. " haechan tersenyum dan mengangguk. Bayangkanlah, dia punya senyuman tu sweet like a gula

" nak ajak omma ngan appa sekali tak? "

  " boleh tapi kena tolak omma dengan kerusi tolak– "

" oke! Saya nak tolak. " mereka tergelak. Dijauh dalam sudut hati bella, dia bimbang. Bimbang akan ibubapanya yang mungkin takkan setuju jika dia berkawan dengan haechan.

×××

" bellaaaaa janganlaaaa! " bella terus memercikkan air kepada haechan.

" haechan takut air! " dia menjelir lidahnya kepada haechan.

  " ish dia ni! " omma dan appa lee hanya tergelak melihat gelagak haechan dan bella. Mereka tidak kisah jika bella berkawan dengan haechan. Mereka suka akan gadis itu. Sopan dan baik.

" ish! Jung bella jaga kau! " dia mengejar bella di pesisiran pantai bersama pemandangan sunset. Eh kau pikir manis ke? Dengan ketawa menghiasi bibir lagi. Ei ingat drama ke?

×××

Bella tersenyum sambil berjalan masuk kedalam rumah. Dia berjalan melepasi ruang tamu rumahnya dan berjalan ke tangga untuk naik kebiliknya

  " cik bella, papa cik panggil. " bella menyimpan telefonnya kedalam poket lalu berjalan ke ruang tamu. Kelihatan tuan jung dan puan jung sedang menonton televisyen

" kenapa pa? "

  " kamu pergi mana petang tadi? "

" pantai. Main air. Makan sandwich pastu mandi, terus balik. " jawab bella non stop

  " dengan budak miskin tu? " bella mula rasa irritated

" mesti jaemin mengadu kan? Eh dia nak apa hah? Call dia suruh datang sini. Sikit - sikit sibuk nak jaga tepi seluar orang dah kenapa? "

  " bella, dia tu bakal suami– "

" papa, berapa kali bella cakap bella taknak? Bella tak suka pa. Please la stop buat bella macamni. " bella dah frust menonggeng ni.

  " dan satu lagi nama dia haechan, bukan budak miskin. Dia matahari bella, kawan baik bella. Faham? " bella mengambil beg galasnya dan berjalan pergi sehingga sampai ke tangga, dia berpatah balik.

" satu lagi, kalau papa nak sangat dengan jaemin tu, papa yang kahwin dengan dia. Jadi kunyit oke? Tak perlu paksa bella. " hestek tuan jung terdiam

  " tak faham dah saya. Dahlah paksa dia bang, dia tu dah besar– "

" awak diam! Awak cuma mama tiri dia! Bukan mama kandung! " tuan jung berdiri dan berjalan pergi. Ah nak pergi berfoya la tu. Puan jung dah masak dengan perangai suaminya, kaki betina.

" haih penat aku idup dengan kau. Mintak cerai, pastu viralkan kau dekat fesbuk. Baru kau tau betapa tak lakunya kau. Fedap betul aku. " puan jung berdiri dan berjalan naik kebiliknya. Nak lawan pun tak boleh, nak taknak kena tunggu orang tua ni mati dulu la

Sama sama kita laksanakan permintaan puan jung okeh.

TBC

Saba gaes saba, anak na tak bertindak lagi. Sabo jap. Vote dulu au 💚

 

[✓] [ E ] CINTA LUAR BIASA ; lee haechan Where stories live. Discover now