13

18.2K 341 22
                                    

Zaff Naydem

"boleh tak Hanis fikir perasaan Zaff sekali je" kata Zaff. "abistu kita nak buat apa lagi Zaff, awak tak kesian ke kat Kaira tanggung malu. awak sekali yang malu" kata Hanis. "Zaff sanggup malulah dari kahwin dengan orang yang Zaff tak cinta" kata Zaff.

"Zaff ini untuk kebaikan semua orang, family awak, awak dan sekurang-kurangnya awak ada zuriat Zaff" kata Hanis. "Hanis boleh tak cakap tu pakai otak? buat apa nak fikir tentang cakap orang, kita ni manusia tau bukan robot" kata Zaff.

Hanis tarik Zaff ke katil. "hey listen" panggil Hanis. "awak tak kesian kat saya ? awak tak kesian kat mama ?" soal Hanis. "kahwin dengan Kaira lepastu dapatkan zuriat yang sihat, okay ? ada hikmah disebalik semua ni" kata Hanis. Zaff bangun dan masuk bilik air.

dia sudah penat cakap dengan Hanis yang tak faham dengannya.

Yuhanis Rose

"macam mana awak semua tak ada kat rumah semalam" soal Hanis pada Rizky, Lian dan Aniq. "saya pergi service kereta Puan" kata Rizky. "saya kat pejabatlah macam biasa" kata Lian dan Aniq "saya lepas hantar Tuan, dia kata saya boleh balik rumah" kata Aniq.

"tak, saya tak salahkan Awak semua pon. saya cuma pelik siapa yang report" kata Hanis termenung sendiri. "maaf Puan" kata mereka. "takpelah, dah pergi buat kerja okay, sorry ganggu" kata Hanis.

Hanis bangun dan masuk bilik nampak Zaff tengah buat kerja dia. "im sorry" kata Hanis. "sokay" balas Zaff pendek. "pasal hal tu awak fikirlah dulu, saya tak kan paksa awak" kata Hanis. "kalau ini yang Hanis nak, Zaff buat tapi jangan menyesal bila Zaff berubah nanti" kata Zaff bangkit dari duduknya.

"awak nak pergi mana ?" soal Hanis. Zaff turun tangga menuju kearah Lian yang sedang tengok tv. "Lian" panggil Zaff. "ye Tuan" balas Lian. "suruh yang lain buat persiapan kahwin aku, buat yang biasa sahaja memandangkan tak cukup masa" kata Zaff. "ye Tuan" balas Lian.

Hanis yang berada dibelakang Zaff sudah tercengang dan terkejut. " puas sekarang Yuhanis Rose ?" kata Zaff naik bilik semula.

skip

sudah seminggu lelaki itu tidak bertegur dengan Hanis, kalau lalu sebelah pon macam stranger. Marah betul Zaff pada Hanis. Tidur pon tak nak peluk dah sekarang, ego lebih. Lusa adalah hari pernikahannya, tipulah kalau Hanis tak sedih tapi inikan yang dia mahukan.

Kaira hanya melihat kedinginan suasana suami isteri itu. Tapi apa boleh buat sekarang ni, nasi pon sudah jadi bubur tak kan merubah apa-apa.

Zaff tidur awal pula malam ni, Hanis menutup lampu lalu badannya dilabuhkan ke katil. Badan tegap Zaff dipandang sebelum badan itu dipeluknya. Biarlah nak peluk laki sendiri kan lagi-lagi tengah tidur Zaff tak sedar. Badan itu dipeluk dari belakang perut Zaff yang keras dan berketul-ketul itu diusap.

"saya bukan tak sayang Zaff, sayang sangat. tapi saya cuma tak nak tunjuk saya lemah depan sedara-mara awak Zaff. Saya tak boleh mengandung zuriat awak walaupon kita dah pernah check doktor yang kita ni tak ada masalah. Mungkin ni takdir kita berdua sakitkan hati masing-masing kerana nak puaskan mulut orang" kata Hanis.

"cubalah hidup bahagia dengan Kaira, kalau tak boleh takpe Zaff. Saya tak paksa awak" kata Hanis. Hanis cium belakang baju Zaff. Bukan selalu dia dapat cium lelaki ini selalunya tidur pon berjarak 5 M antara satu sama lain.

the day

tok tok !

tingkap kereta diketuk apabila Hanis termenung lama sangat. Hanis buka "ye Zayn kenapa ?" soal Hanis pada adik iparnya itu. "abang Zaff dah sah nikah, akak tak nak tengok ?" soal Zayn. "eh takpelah, cakap kat semua akak balik dulu. Akak tak berapa sihat lah" kata Hanis. "okay kak" balas Zayn.

Hanis memulas stereng kereta lalu bergerak pulang. Walaupon dia redha airmatanya tetap jatuh tak tahu lah mengapa. Hanis masuk ke dalam rumah dengan lemah kerana tenaganya banyak dihabiskan dengan menangis. Hanis hilang kawalan lalu jatuh, dia pengsan.

skip

Hanis bangun dari pengsannya. Senyap sahaja makan 3 jam juga dia pengsan di lantai, tiada siapa tahu. Hanis ke dapur makan panadol lalu naik bilik dan berkemas.

Zaff Naydem

"dah pikir masak-masak kamu kahwin dengan dia ni" kata Tuan Rayden Naim. "ye pa" balas Zaff. "kenapa perlu sakitkan hati sendiri ? kenapa perlu sakitkan hati Hanis" kata Tuan Rayden Naim. "Hanis yang nak papa, sebab dia kata dia tak boleh bagi zuriat dalam keluarga ni" kata Zaff. "tiada siapa kesah kalau dia tak boleh mengandung pon kenapa dia macamtu" kata Tuan Rayden Naim.

"dia malu pa, dia malu sebab dia tak macam perempuan lain" kata Zaff. "ini jela Zaff boleh tolong untuk dia tak malu lagi pa, ini je" kata Zaff lalu bangun pergi ke kereta untuk pulang.

Zaff bawa Kaira pulang kerumah yang dulunya hanya milik Zaff dan Hanis sekarang ni dah ada penghuni baru. Zaff masuk kedalam rumah, rumah itu nampak kelam daripada biasa. Hanis keluar dari dapur "awak dah balik, nak makan ?" soal Hanis senyum tapi disudut lain wanita itu nampak sedih sekali.

"saya dah makan" balas Zaff. Kaira masuk rumah pintu belakang Zaff. "Zaff dengan Kaira naiklah atas mandi" kata Hanis. "tapi kan tu bilik kita" kata Zaff. "mulai sekarang itu bilik awak dengan Kaira, bilik saya dekat bawah bilik tetamu" kata Hanis. "sayang" panggil Zaff merayu pada Hanis.

"its okay, Zaff dan Kaira perlukan masa berdua" kata Hanis. "barang2 Kaira saya dah suruh Rizky alihkan kat bilik atas" kata Hanis.

Hanis hanya mengusap lengan Zaff ingin memujuk lelaki itu. "masa kan dia mahu ganggu hari pertama lelaki itu berkahwin" kata hati Hanis.

"ini yang akan ubah hidup kita"

to be continued

[C] Naydem's RoseWhere stories live. Discover now