Part 2

3.2K 238 16
                                    

"What the...." Terkebil-kebil mata Amir pandang bungkusan yang baru dibuka di atas meja. Perut yang lapar sejak tengah hari tadi tiba-tiba jadi sebu. Terpancung terus selera makan. Tadi bukan main berkobar nafsu, tak sabar nak makan sebab berlapar sejak pagi. Ya lah, sarapan pagi cuma dua keping roti yang bersalut jem dan kepingan keju. Terpaksa dia menghadap teh sebab Nescafe Gold dah habis, tak sempat nak restock makanan segala.

"My nasi ayam penyet...." Amir bersandar di belakang kerusi. Serius tak berselera dia tengok burger di depan mata sebab pagi tadi dah pekena sarapan ala-ala omputih. Automatik dia teringatkan gadis satu lif dengannya tadi. Yang mulut agak pedas tadi tu. Bukan tak tahu dia yang disindir disebabkan oleh haruman perfume yang dipakai sampai semerbak satu lif tapi dia buat derk. Perempuan kalau datang bulan memang macam tu.

Beberapa minit dia berfikir dan berkira-kira sama ada nak makan aje burger yang memang tak menepati cita rasa tekaknya saat ini atau dia mencuba nasib turun semula di lobi kot tuan punya burger ni pun macam dia juga. Tak nak makan makanan yang tak dipesan. Yakin sangat dia ini adalah milik gadis tadi sebab hanya mereka berdua saja yang menunggu food delivery.

"Lantaklah. Aku nak juga ayam penyet aku!" Amir nekad. Dia bungkus balik burger tadi dan kunci rumah dicapai.

SAMPAI di lobi bawah, panjang leher Amir mencari kelibat si gadis. Tengok nasiblah macam mana. Kalau dalam setengah jam gadis tadi tak muncul juga, memang dia terpaksa ngap juga burger dalam plastik di tangan sebab perut dah mula berkeroncong.

"Excuse me."

Amir berpaling pada suara yang menyapa. Yes! Lebar senyumannya di sebalik mask yang dipakai walaupun dia agak terkejut. Ya lah, angin ribut tak ada, tapak kaki pun dia tak dengar, tiba-tiba muncul di belakangnya.

"Kat dalam ni ayam penyet. Is this yours?" Dahlia menghulurkan plastik.

"Nah, yang ni burger awak."

Masing-masing bertukar tangan.

"Nasib baik awak turun. Memang I have a feeling awak akan datang juga because this burger really looks nice. Order dekat mana ni? Dah lama tak makan burger Ramly, mana tahu esok lusa nak merasa. Zaman RMO macam ni memang tak ada mood nak masak dekat rumah."

Tak sempat Dahlia nak menyerap kata-kata lelaki dekat depan ni. Mulut di sebalik mask tu memang macam bertih jagung ke? Orang nak 'barter'kan makanan ni aje, bukannya 'bonding' macam hari ini adalah hari suai kenal jiran tetangga.

"Thank you."

Itu aje? Amir blur sekejap. Punyalah dia mesra tapi macam tak dilayan pun ada juga. Sekurang-kurangnya beritahulah dekat mana order burger tu. Agaknya memang si gadis tak mesra kot. Ada aje orang macam tu, introvert. Dia membuntuti si gadis menuju ke lif.

"I'm Amir. You?" Amir masih mencuba. Jangan pula si gadis ingat dia saja nak menempel sudahlah.

"Saya pun nak naik. Kita satu lif sekali lah." Nak juga Amir beritahu tujuannya berdiri di sebelah si gadis. Ya lah, kena bagi pandangan tajam macam tu cuak juga dia.

Dahlia toleh lepas tu pandang ke depan semula. Masuk ke dalam pintu lif baru dia menjawab.

"Dahlia."

"Oh, duduk satu floor rupanya. Kenapa tak pernah nampak awak? Baru pindah sini ke?"

Aik, makin banyak tanya pula. Dahlia tersenyum nipis di sebalik mask yang dipakai. Angguk ajelah.

"Dah lama duduk sini. Tapi mungkin kita tak pernah terserempak." Tak sampai hati Dahlia membiarkan Amir bla bla bla sorang-sorang.

"Or maybe you have seen this face before?" Amir membuka mask yang dipakai dan mengukir senyum. Namun terkejut dia bila Dahlia mengundur ke petak belakang. Tadi elok aje berdiri sebelah-sebelah, sekarang dah membelakangkan dia. Lagak macam baru nampak hantu pun ada juga.

Kiss Of 14 Days (COMPLETE)Where stories live. Discover now