35

677 112 196
                                    

35 | EDITED 

BAYANGAN Acap mencempung Nisa' masih berlegar di ruang minda. Menghidupkan rasa tertanya dan sangsi Haqim yang menjadi-jadi.

Aduh!

"Aku tak nak dah semakkan otak aku fikir lagi pasal ni lagi! Tolonglah... Pergi blah jauh-jauh."

Apa yang Haqim nak sekarang adalah popia daripada Acap. Bukannya nak Nisa' terus-menerus muncul di benak fikiran. Kenapalah dua ekor tu selalu singgah dalam kepalanya dari tadi?

Hish! Tak guna betul firasat! Asyik-asyik memberi signal kepada Haqim yang Nisa' tu seakan diapa-apakan oleh seseorang dan orang tu ialah Shasha.

Ah! Tak. Tak. Tak.

Haqim geleng laju.

"Kau tiada kaitan, Haqim. Nisa' is not my type. Acap pulak, cuma hero tak berbayar untuk Si Nisa' tu je. Tapi, kenapa dia beria-ia tolong Nisa'? Dia sendiri tak suka Si Nisa'? Dah tu, apa pasal jadi caring semacam? Jangan cakap yang kau dah kesiankan dia, sudahlah."

Ting tong! Ting tong!

Ha! Itu mesti Acap.

Sampai jugak popia favorite yang dinanti-nanti.

Kedatangan Acap disambut mesra.

Sedang, Acap pula sebaliknya.

Muka jilake Haqim, Acap tengok sambil ketap bibir. Menarik nafas sedalam mungkin.

Acap tak tahu selama mana sabar ini boleh bertahan. Sebab, bapak dia yang ajar suruh jadi baran. Acap sendiri pun baran. Jadi, jangan salahkan Acap kalau Acap ada sikap ni.

Kalau dulu, Acap rasa Haqim ni lelaki paling berguna, tapi sekarang tak. A big no! Jantan ni dah pukul Nisa', satu-satunya dua pupu perempuan yang dia ada. Kau orang sedar tak? Hah!

Jangan harap, ada lagi budi bicara Acap dengan dia ni. Mungkin, dengan tolong beli popia malam ni saja ihsan terakhirnya pada Haqim. Lepas ni, dalam mimpi pun Acap tak hingin!

Pintu pagar besar rumah Haqim sudah ternganga luas. Dan, Haqim pun terhegeh-hegeh datang mendekati Acap. Pandangan panas mengalahkan api Acap beri. Cuba tahan rasa bahang ni.

Huh!

"Mana?" Tanya Haqim sepatah dengan muka minta penumbuk dia tu.

Tangan kiri Acap mencapai bungkusan plastik yang Nisa' bungkus setelah digoreng oleh Mak Ngah tadi dari raga moto.

Acap belum sua lagi dekat Haqim ni. Tapi, tangan dia dah gatal nak rampas dari tangan Acap.

Sabar, Acap. Sabar. Depan rumah orang ni. Bisik Acap. Sebagai tampalan kepada keimanannya yang sudah bocor dek menahan sabar dengan makhluk tuhan di depannya ini.

Acap tahu, tangannya itu memang tak boleh nak kawal sampai kepalan penumbuk sudah naik sedikit.

Haqim sibuk membuka plastik bungkusan sebab nak ambil bau.

"Hmm... Sedapnya..." Puji Haqim meleret. Acap tahu, kalau Nisa' dengar sendiri dengan telinganya, mesti Nisa' tak senang duduk sekarang ni. Tapi, Acap pulak takkan jadi bodoh untuk biarkan Nisa' diperbodohkan dengan Shasha dan Haqim!

"Kau dah kenapa? Senyap satu macam je? Dah kenapa? Ada masalah?" Pandangan Haqim dituju kepada Acap tanpa rasa bersalah.

'Hei! Kau sedar tak yang kau tu MASALAH aku! Kau tu yang dah kenapa pergi pukul dua pupu aku tu? Hah, Haqim!' Jeritan Acap itu bergema dalam diri.

BUKAN AKU YANG KAU CINTA [ BAYKC ]Where stories live. Discover now