Bab 2 ✨

84 10 5
                                    


Alysya tergamam bila melihat lelaki sekacak itu berada di sekolah ini. Tetapi hati Alysya masih sama. Kisah silam yang dialami membuatkan hati Alysya tertutup untuk menyintai mana - mana lelaki dalam dunia ini.

"Baiknya dia, sopan pulak tu ," Nurul memuji lelaki itu sedangkan kekasih hati berada di sebelahnya. Nurul perasan akan Alysya yang dari tadi tidak berkata apa - apa mula pelik. Selalunya Alysya la paling bising.

Hati Alysya tiba - tiba berdegup dengan laju bila melihat lelaki tersebut. "Hai Alysya , cinta dah berputik ke? Dari tadi Aku tengok kau sakan ja tengok laki hensem tu ," usik safiyya yang perasan sahabatnya itu tidak berkedip mata melihat jejaka pilihan ramai itu.

Alysya menarik muka tanda merajuk dengan kata-kata sahabatnya tadi. Rakan - rakannya yang lain tertawa bila melihat Alysya yang kuat merajuk itu.

Cikgu suhaila membahagikan tugas kepada para pengawas. Alysya ditugaskan untuk mengurus pelajar tingkatan 1 sentosa manakala sahabatnya yang lain ditugaskan di kelas yang berbeza. Mereka masing - masing membawa kelas yang ditugaskan kepada mereka untuk masuk ke dalam kelas.

Pintu kelas 1 sentosa diketuk lalu ada seorang lelaki kelas tersebut. Alysya berpaling dan hatinya kembali berdegup dengan laju.

"Assalamualaikum, saya aiman ketua pengawas sekolah. Cikgu suhaila minta saya tolong awak Jaga kelas ni," kata aiman sambil tersenyum.

"Waalaikumussalam, ouh...oo...kay boleh - boleh ." Alysya menjawab dengan gagap lalu membalas senyum aiman.

"Ya allah, jauhkanlah hati aku dari jatuh cinta lagi. Sesungguhnya aku masih fobia dengan kisah silam ku." Alysya berdoa di dalam kerana tidak mahu perkara lama berulang.

Sejam kemudian, pelajar tingkatan 1 bergerak ke dewan tertutup untuk mengikuti program yang telah ditetapkan. Pengawas yang bertugas dibenarkan untuk menjamu makanan di kantin.

"Weyh beb, aku sakit perut la. Aku gi toilet dulu eh. Nanti tolong ambilkan makanan dekat aku sama tau. Sayang korang muah !" Sara berlalu meninggalkan sahabatnya.

"Arysya kau okay tak ni? Aku tengok kau macam da masalah ja ni. Risau pulak aku." Nurul perasan perubahan Alysya sejak dari tadi hanya mendiamkan diri. " Eh tak la. Aku okay ja hahahaha. Kau Jangan risau la. Aku always okay kan." Alysya menafikan kenyataan yang dia sedang sedih bila teringatkan kisahnya dengan bekas kekasih.

Alysya menunggu sahabatnya di meja sambil menyanyi lagu kesukaannya. "Sakan dia nyanyi sampai kita ada dekat sini pun dia tak sedar eh," kata aiman apabila alysya tidak perasan yang dia wujud di situ hampir 10 minit.

"Eh haha sorry la saya ni memang macam ni. Maaf ya. Ada apa awak datang sini ?" Alysya ingin kepastian punca lelaki itu tiba-tiba muncul dihadapannya. "Ouh ya, saya nak pulangkan awak punya pen. Sorry lupa nak bagi balik tadi." Aiman tertunduk apabila perasan dirinya sedang ditenung oleh alysya. "Eh yaya thanks." Alysya malu dengan aiman kerana dirinya yang berani tenung muka lelaki itu.

Safiyya datang membawa makanan yang telah dipesan. " Sara ni gi toilet ke buat toilet hah ? Lama betul dia ni. Kenapa la aku ada kembar selembap tu la ish." Gumam safiyya bila menunggu Kakak kembarnya itu tidak lagi muncul di meja mereka.

"Nurul kau tolong aku jap boleh tak? Aku nak bunuh laki yang pernah sakitkan hati Aku dulu. Kalau tak disebabkan dia mesti aku tak rasa sakit macam ni." Nurul pelik bila alysya tiba - tiba bercakap tentang hal yang dah lama terjadi.

"Kau kena sabar beb. Kau tahukan hidup ni banyak dugaan untuk kita tempuhi. Ramai lagi la laki yang lebih baik dari mamat poyo tu," safiyya memberi semangat kepada Alysya yang sedari dari tadi masih berdiamkan diri.

"Sorry gais aku sakit perut sangat tadi. Hehehe. Eh kenapa korang masam ja ni. Ouh mesti korang rindu aku Kan? Hahaha lek la weyh Aku gi toilet ja kot ." Sara dengan sikap suka puji diri sendiri tu mula membuatkan adik kembarnya rasa nak tampar ja muka Kakak kembarnya itu. " Eh Kau ingat kau sapa yang kitaorang nak rindu kau hah ?" Safiyya melepaskan geramnya.

"Okay gais aku mintak maaf la. Aku tak dak niat do nak buat korang marah. Aku sayang korang ." Sara Yang sedar Akan kesilapannya terus meminta maaf.

Alysya masih mendiamkan diri kerana dia terasa amat sedih bila teringatkan orang yang pernah buang dia ketika dia amat menyayangi lelaki itu. Tanpa sedar , Alysya mengalirkan air mata jernihnya. Nurul terus memeluk sahabatnya untuk memberi kekuatan.

"Weyh tengok tu..."

Tbc..

Next bab Ada cerita tentang kisah silam alysya dengan mamat poyo tu.. sediakan tisu siap ii okay.. 😂

A promise of loyaltyWhere stories live. Discover now