Bab 28

84 3 0
                                    

Adam dan Sakila duduk di kerusi empuk Hotel bertaraf Lima binatang itu. Ayahnya hanya berpeluk tubuh sambil menaikkan sebelah keningnya. Tingkah laku Adam menjadi perhatihannya. Dia perhatikan kejap wajah Adam tanpa berkelip. Keadaan bertukar menjadi kekok kerana mata Encik Fad tidak lepas memandang wajah Adam.

"Er..." Adam menyiku bahu Sakila.

Sakila bagi reaksi 'apa?' Adam bagi signal 'have something on face?' Terasa membahang pulak kalau berhadapan dengan bapak mertuanya itu. Tahu lah garang tapi tak pernah-pernah Adam rasa macam itu. Dia selalu buat persembahan di kalayak ramai pun dia tak nervous macam ni. Bahkan dia perform di hadapan president dan ribuan manusia pun dia tak rasa macam ni. Sakila hanya senyum dan memegang tangan kiri Adam.

Adam berdehem bagi menghilangkan debar di dada.

"I'm Adam Wellington and first of all, I want to apologise to you.. Ila's dad and mom. It's not her fault anyway, that all my fault. I hope you not getting mad on her. I will take responsibility about everything. I'm here to take Sakila as my wife, and I will accept, love and take care of her till the end of my life." Tiada basah-basi Adam terus kepada point yang ingin dia sampaikan. Sakila menoleh memandang Adam. Kelihatan mukanya serious. Maksudnya Adam serious talk about. Perasaan terharu pun ada..

Kepala Umi yang tunduk dari tadi itu kini berputar 360 darjah mengadap Adam. Sakila hanya diam tanpa bicara di sebelah Adam. Dari tadi pagi sebelum berangkat ke hotel dia cuba halang Adam untuk berjumpa dengan kedua ibu bapanya tapi Adam tekad dengan pendirian. Adam kata nak ammek anak orang secara beradap lah kononnya.

Muka serius Encik Fad itu sangat tegamg memandang Adam. Dia membuka kaca matanya dan menutup buku yang dia baca.

'what? Love? Care? Huh'! 'Kata-kata Adam buat amarahnya naik lagi. Baru sekarang nak minta restu? Rosakkan nama baik keluarga aku, dan senang kau nak minta restu?

"What? Do you understand about all that? Responsibility? Even to death I will not share the blessings of this relationship. Sakila is my only daughter. And I will not be easy for my daughter to live with people like you!" Dia seakan mengejek Adam.

"Dan kau!" Encik Fad berdiri sambil memandang tajam bagai nak tembus wajah Sakila.

"Aku takkan benar kan kau tinggal dengan manusia ni. Ikut kitorang balik Malaysia!"

"Abah-" Sakila cuba mencapai tangan Abahnya.

"Ini bukan tempat kau! Satu langkah kaki kau keluar dari pintu hotel ni, kau bukan anak aku lagi!" Encik Fad laju langkah kakinya meninggal mereka dan keluar dari kamar hotel tersebut.

"Abah.. Jangan macam tu bah! Adam dah mintak restu tu Abah. Tolong.. Tolong bah terima Adam." Air mata Sakila mulai berlinangan sambil tubuhnya menunduk merayu kepada ayahnya itu. Adam cuba menarik tangannya tetapi tidak berhasil.

"Tolong bagi Adam peluang abah..." Sakila memegang kedua kakinya. Uminya memegang baju Sakila cuba menghalang perbuatan anaknya itu. Hati seorang ibu sayu melihat adegan itu.

"Ilaa..."

Kaki Encik Fad yang terhalang oleh Sakila yang cuba menghalang langkahnya. Dia tebis kasar. No means no!

"Abah please..."

"Siapa ajar kau buat macam ni ha? Aku hantar kau belajar bukan menggatal dengan lelaki lain! Dia tu bukan muslim! Kau jangan cabar kesabaran aku ila!" naik seoktaf suaranya.

"Abah ple-"

"No its means no!" Encik berjaya menepisnya dan melanjutkan langkahnya. Akibat tepisan itu, tubuh Sakila terdorong ke belakang. Dunianya bagai gelap dan terhenti. Tulang belakang terkena hujung meja. Sakitnya bukan kepalang. Sakila hiraukan sakit yang semakin menjalar itu. Sempat dia memejam matanya seketika.

"Abah..." Dia cuba mendapatkan abahnya yang ingin pergi dari situ.

"Argg!" Tiba-tiba perut Sakila terasa sakit. Dia tersentak dengan sakit yang Maha hebat itu. Kali ni lebih sakit daripada Cathlyn menolaknya haritu.

Encik Fad mematikan langkah, dia termanggu di hadapan pintu. wajah uminya mulai cuak dengan keadaan Sakila. Anaknya itu tengah mengandung, dia hampir terlupa.

"Are you okay?" Adam pantas mendapatkan tubuh Sakila yang memegang perutnya menahan sakit.

"Hei.. Come on. Why?" Adam masih berlagak tenang.

"Hurt.." menggigil lemah seluruh tubuhnya dia rasa kan.

"Abang, anak kita bang!" Puan Enaida menarik kasar tangan suaminya suruh buat sesuatu. Encik Fad terdiam kakuh. Terkejut dengan kejadian itu. Timbul rasa menyesal dengan perbuatannya itu.

Puan Enaida memegang erat lengan Adam. Dia seakan merayu.

"Do something!" Desak ibunya.

"Wait babe.. Wait. Don't close your eyes"
Adam keluarkan phone dari poket seluarnya dan segera membuat panggilan ke Scooth yang berada di luar bilik. Adam mulai risau.

"Call ambulance right now!" Tanpa perlu mendapat jawapan Adam memutus talian itu.

Dia berdiri lalu mencempung tubuh kecil isterinya yang sarat itu.

"If something happened to my baby and wife. I will never forgive you!" Ujar Adam dan menahan amarahnya. Encik Fad hanya terdiam. Dia kehilangan kata, kejadian itu buat dia terkejut dan cemas.

Dengan segera Adam membawa Sakila yang kian tidak sedar kan diri itu. Uminya turut membantunya.

"Hold on Sakila.. Hold on.. "Langkahnya di laju kan.

Scoot ingin bertanya lebih lanjut dia mati kan niatnya. Melihat keadaan itu dia pun ikut cemas.

Lift terbuka. Kereta cantik parking di hadapan pintu exit.

Segera Scoot bukakan pintu untuk Adam.

"Take me to the hospital right now!" Adam berusaha untuk tenang tetapi melihat wajah pucat Sakila buat dia rasa ingin menangis. Risau apa apa jadi kat bayi dalam kandungan.

XXXX

Adam menarik selimut sampai ke dada Sakila. Tubuh yang terbaring lemah di atas katil ward hospital dia amati dengan kasih. Sesekali dia membetulkan rambut yang menghalang dahi mulus isteri nya kelihatan, serta mengusap lembut rambut Sakila.

Dia tidak pernah sayang wanita seperti begini. Perasaan itu datang tiba-tiba tanpa dia menyedari. Mungkin sebab baby yang ada di rahimnya itu miliknya? Atau Sakila adalah isteri nya? Tapi Adam cukup yakin bukan itu sebabnya. Perasaannya itu sukar untuk dia jelaskan. Selain ibunya, Sakila adalah wanita pertama yang dia sayang dan sangat ikhlas untuk menyanyanginya. Entah kenapa perbezaannya dengan Cathlyn itu sungguh jauh.

Tangan halus Sakila dia gengam dan membawanya ke wajah. Adam tekapkan pipi di telapak tangan hangat Sakila. Adam turut meletakkan kepalanya di katil. Dia memejamkan matanya..

Tenang..

Tiba-tiba kedengaran pintu dari luar di buka. Adam tegakkan tubuh dan menoleh ke arah pintu.

Muncul wajah Encik Fad, kalau tadi sewaktu di hotel mukanya serius, tapi ini sangat kelihatan muka kesalnya.

Adam senyum dan berdiri menyambut kedatangannya. Marah dan sakit hatinya dia hiraukan. Bapak mertua dia, bukan orang lain.

Encik Fad segera memegang bahu Adam menghalangnya untuk bangkit dari tempat duduknya. Segaris senyuman di lemparkan kepada.

Senyuman itu sama persis dengan Sakila. Baru lah Adam tahu, senyuman manis Sakila mewarisi senyuman ayahnya.

"Adam, I need to talk to you." Ujar En Fad.

"How about having coffee?" Adam senyum segaris. Dia pun ada banyak nak cakap dengan ayah kepada isterinya itu.

Encik Fad mengangguk perlahan sambil menepuk perlahan baju Adam.

Soft jugak anak menantunya ni...

When It's TakdirWhere stories live. Discover now