Bab 1

9.3K 156 2
                                    

"All call signs!"

"I am your commander, I have control."

"Setiap komander dan operator, sila lapor diri dengan double click pada kedudukan masing-masing!"

Arahan dari Ground Commander, DSP Sallehuddin dipatuhi segera.

Click! Click!

Kedengaran bunyi klik dua kali ditekan pada walkie-talkie oleh assault commander, jetski commander dan sniper commander dengan jelas di corong RMP Net Base di bilik gerakan sementara VAT 69 di Pelabuhan Kuantan. Sebagai komander pasukan penggempur yang akan mendekati MV Orchid dengan bot Measat, Irvan aka Hero harus bertindak pantas seiring dengan pasukan dummy atau penyamar iaitu sniper yang berada dalam 4 buah helikopter dan 5 buah jet ski. Dua pasukan ini akan mengelirukan musuh dan pada masa yang sama menembak musuh yang perasan atau cuba menghalang pasukan penggempur daripada mendekati kapal tangki minyak.

"Sniper! Ready?"pertanyaan daripada DSP Sallehuddin.

"Sierra 1 ready, Oscar Bravo!"

"Sierra 2 ready!"

"Sierra 3 ready!"

"Sierra 4 ready!"

Tertegun sejenak Hero mendengar suara dari Sierra 4. Bukan semasa taklimat tadi sniper Sierra 4 ialah Sarjan Mejar Muthu Ramaiah aka Kerambit? Kenapa ini suara orang lain?

"Ready!"

Para operator senyap. Memberi sepenuh tumpuan kepada arahan selanjutnya. Bersedia untuk menggempur.

Five! Four! Tree! Two! One! Zero!

Kesemua pasukan pantas bertindak!

Dum! Dum! Dum!

Beberapa tembakan dilepaskan oleh lanun ke arah helikopter Pasukan Gerakan Udara Polis Diraja Malaysia (PGU) yang membawa sniper dari VAT 69. Pilot PGU sangat terkenal dengan kemahiran tertinggi dalam melakukan aksi penerbangan yang boleh membekukan jantung sesiapa yang melihat. Kecekapan mereka mengacah dan melayang di atas MV Orchid sangat meresahkan lanun-lanun. Pergerakan helikopter yang lincah berjaya mengalih perhatian musuh daripada menyedari kumpulan penggempur yang diketuai oleh Hero menghampiri dan menaiki kapal tanpa disedari. Didahului oleh Hamzah aka Rhino sebagai front cover memanjat tangga bertali dengan laju. Dengan pergerakan taktikal yang sangat senyap tetapi pantas di bahagian buritan kanan kapal. Segala tindakan dilaporkan kepada Hero dan arahan diberi oleh Hero melalui voiceducer. Semuanya itu dapat didengar dengan jelas oleh setiap komander dan operator. Mereka berjaya menyusup masuk dalam masa yang singkat.

Berpakaian penggempur berwarna hitam yang dilengkapi dengan assault helmet, voiceducer di telinga, cermin mata lut sinar yang dapat melihat pada waktu malam, balaclavar, armoured vest, sarung tangan kulit. Senjata M4 lengkap dengan aim-point dan touch light diselempangkan di badan. Berserta side arm, Walther 99, VAT 69 melangkah penuh hati-hati seperti kucing menghendap burung.

Selat Melaka...

Ops Orang Minyak:

Ground Commander : DSP Sallehuddin / Oscar Bravo

Assault Commander : Inspektor Irvan / Hero

Sniper Commander : Asp Junaidi / Barrel

The One (Yang Terunggul)Where stories live. Discover now