Bab 4

3.5K 79 0
                                    

GELAP samar. Pautan di lengan Irvan semakin dikemaskan oleh Maryam. Malam yang sunyi. Hanya derapan kasut mereka berdua, ditemani sahutan halus unggas malam. Laluan semakin menaik. Maryam agak semput dengan kesamaran berapa tinggi bukitnya dan berapa jauh lagi jalannya.

"Belah kiri, kawasan hutan berbukit untuk latihan asas 69 Komando. Namanya Bukit Pejabat," terang Irvan.

Maryam memalingkan wajahnya ke sebelah yang hitam sehitamnya. Kerana Irvan, Maryam tidak sedikit pun merasa seriau berjalan dalam gelap. Kepala didongak. Bulan tiada. Tetapi bintang malam bertaburan kilauannya di langit.

"Kalau berjalan dalam bulan mengambang lagi best. Kadang-kadang boleh nampak bulan berkandang."

"Bulan berkandang?"

"Ada lingkaran di sekeliling bulan. Kalau istilah orang putih, moon halo. Di Europe sana, abang pernah nampak sun halo atau sun dog, matahari terbias jadi tiga. Di sini, abang pernah nampak sekali di puncak Gunung Kinabalu. Lepas subuh, matahari naik perlahan-lahan. Mungkin suhu dingin, kabus tebal dan berada di tempat tinggi."

"Kata orang tua... petanda nak kemarau, bunyi burung balai. Kalau semut bawa telur naik atas, nak banjir. Kalau riang-riang berbunyi petang-petang, itu nak kemarau. Kalau kelekatu terbang masuk rumah, nak hujan. Kalau rama-rama masuk rumah, tetamu nak datang. Nak kata tak percaya, cam percaya."

"Tapi ada yang betul. Orang tua bersahabat dengan alam. Alam tak pernah menipu. Dan jangan bersengketa dengan alam, balalah jawabnya."

Kekura tangan Maryam dibawa ke bibir, dikucup penuh kasih.

"Ya la... sama cam abang dalam hutan. Belajar dengan alam. Walau musuh cuba ajuk suara haiwan sebagai signal, kami tetap kenal itu bunyi palsu."

"Hurmmm..."

"Para pelatih akan berada dalam hutan di Bukit Pejabat selama dua minggu semasa sesi pemilihan asas 69 Komando. Duduk beralaskan tanah dan berbumbungkan langit. Peluru hidup yang diseal, bag pack seberat empat puluh kilogram, sebuntil pasir seberat dua puluh kilogram dan sekampit ration."

"Kalau hujan?"

"Kami hanya dibenarkan menggunakan sehelai plastik untuk menutup seluruh badan."

"Kalau ribut petir berserta hujan?"

"Selubung dengan plastik itu juga."

"Tak lari berteduh di mana-mana?"

"Tak. Tetap di situ."

Tabahnya!

"Macam sia-sia saja guna plastik tu. Tentu basah juga."

"Hurmmm..."

"Jurulatih tak ikut sama ke?" soal Maryam sambil terus melangkah ditarik oleh Irvan.

"Mestilah ikut. Mereka pantau anak buah."

"Mereka juga sama dengan pelatih?"

"Sama. Jurulatih turut berpeluh bersama kami. Kalau hujan, ribut petir, mereka juga tetap tak berganjak."

"Tak boleh nak bayangkan abang hidup dalam hutan camni." Sedikit sebanyak gerun juga hati Maryam dengan pokok-pokok yang tinggi menjulang. Harapkan Irvan yang menemani, jika tidak... takkan mahunya bersendirian melangkah di atas jalan asfalt. Kiri kanan hutan tebal. Lampu jalan langsung tidak terpasang. Kem Ulu Kinta pada waktu malam kelihatan bagai berada dalam hulu banat.

"Mesti syarat nak jadi 69 sangat ketat."

"Memang. Masa pemilihan asas pun ramai yang gagal. Tempat latihan kami banyak. Luar kem pun ada. Dalam banyak-banyak acara siri latihan, survival hutan paya bakau, abang hampir minta di-RTUkan. Paling azab."

The One (Yang Terunggul)Where stories live. Discover now