Bab 7

3.8K 79 0
                                    

MATA Encik Luthfi jatuh merenung mata bundar anak bongsunya yang nampak berkaca-kaca. Helaan nafas Luth nampak berat. Surat khabar dilipat kemas. Kakinya menapak mendekati Luth yang sedang duduk di kerusi besi berwarna putih di depan pintu gelangsar yang ternganga lebar. Dekat dengan ruang tamu.

"Luth tak sihat ke?"

Luth kalih. Dia angkat wajah dan terus memegang tangan ayahnya yang singgah pada bahu. Dia menarik tangan tua itu agar duduk di depannya. Tersenyum dia menyembunyikan resah.

"Eh, sihat aje, yah. Kenapa ayah tanya gitu pula?"

"Dari lepas isyak tadi, Luth tak makan malam sama. Lepas tu berkurung. Ayah turun tengok Luth duduk dekat sini sorang-sorang. Risau juga takut tak sihat. Ke sebab kerja baru tu?" soal Encik Luthfi lembut.

Sesekali, Encik Luthfi membetulkan helaian rambut Luth yang lepas bebas mengurai itu daripada menutup wajah. Apabila terpandang wajah itu, hati dia tersiat. Tak terluah akan kepedihannya.

Wajah ini benar-benar ikut dia. Dua-dua anaknya ikut wajah dia. Malah hampir nampak macam kembar apabila sekali pandang.

"Tak ada apa, yah. Tapi, boleh jadi pasal kerja. Tempat baru, kan? Luth banyak nak kena belajar lagi. Tiga empat hari ni, tak ada apa lagi yang Luth belajar. Bos cuma minta review senarai pelanggan, perunding..." Bahu Luth terjongket dengan sendiri. Teman dia makan dan basuh kemeja dia. Luth menyambung tapi sekadar dalam hati.

"Laaa... Baguslah tu. Nanti kalau dah busy, akan busy sungguh. Sementara boleh relaks sikit ni, relaks aje dulu. Kerja jaga akaun kompeni ni, besar tanggungjawab dia, Luth. Nanti kalau dah betul-betul banyak kerja, tengok-tengok nak balik tidur pun tak sempat..." Encik Luthfi ketawa lepas.

Lucu pula dengan anak dia seorang ni. Dah dapat kerja tapi sedih sebab tak ada kerja sangat. Yang seorang lagi, apabila sekali tak lepas temu duga, terus tak nak pergi temu duga dah. Nak duduk aje di rumah tunggu mama dan ayahnya suap makan. Bilalah nak matang Luthfina ni?

"Kakak Luth tu tak okey sampai sekarang," cerita Encik Luthfi.

Barulah Luth teringat yang Fina tak lepas temu duga. Dia tak pernah rasa nak tanya kat mana Fina temu duga biarpun dia hanya tahu Fina lulusan Pengurusan Pejabat. Lepas tahu Fina tak berjaya dapatkan jawatan tu, lagilah dia malas nak masuk campur. Nak-nak apabila mamanya pun tak cerita kepada dia.

Baru hari ni ayahnya buka cerita.

"Macam mana dia boleh tak lepas, yah?"

Bibir Encik Luthfi mencebik. "Manalah ayah tahu, Luth. Adalah tu yang tak berkenan di mata orang tu," putus Encik Luthfi mudah.

Memanglah. Hendak dibandingkan Fina dan Luth, tak terbanding. Luth memang ada aura. Pandangan mata yang merayu kasih. Pandangan yang mendambakan diri disayangi, bukan dihina dimaki.

"Biarlah dia, Luth. Janji Luth kerja rajin-rajin, pandai jaga diri. Ayah dah senang hati. Apa pun jadi, Luth anak ayah yang tersayang." Pipi itu dielus lembut dan saat ini birai mata Encik Luthfi bergenang.

"Ayah naik atas dulu..." Laju dia turunkan tangan dan bangkit. Air mata tuanya gugur mengenangkan nasib anaknya yang seorang ini.

Menyedari ayahnya sedang bersedih, Luth hanya tunduk mula menyalahkan diri tapi tiada siapa yang salah dalam perkara ini. Dah terjadi. Tak akan kembali seperti sedia kala. Lantas dia bangkit hendak naik ke bilik.

Baru hendak masuk ke dalam bilik, Fina muncul dengan wajah penuh sinis dan rambut yang disanggul tinggi sambil mengelus wajah sendiri. Sebuah senyuman terukir tapi cukup sinis.

Dia... Cinta Yang KucariWhere stories live. Discover now