Bab 23

2.1K 56 2
                                    

Jamy terkebil kebil melihat ayahnya yang mengamuk, sapa sangka Encik Faiq yang lembut hati boleh mengamuk sampai begitu. Puan Saidah cuba mempertahankan anaknya. "Abang, Abang dah kenapa?! Ini anak kita, kita perlu pertahankan! Anak yang dikandung Jamy ni anak mamat Shah tu! Kenapa, Anak abang tu Shah ke?! Abang kene pertahankan anak sendiri bukan anak tak guna tu!"

"Sebab Jamy ni anak abangllah saya kene jaga amalan dia, jaga apa yang dia buat, jaga agama dia!" Jamy terasa sakit sakit diperutnya. Air ketumban membasahi kaki dan lantai rumah Jamy. "Ma....Mama....MAMA!" Puan Saidah tersentak lalu memandang kearah anaknya yang sudah terduduk diatas lantai.

"Ya Allah abang! Angkat dia abang!"

Encik Faiq berlari kearah Jamy lalu mengendong Jamy kedalam kereta lalu memecut laju ke hospital terdekat.

Jamy tercungap cungap mengambil nafas. Sakit yang amat tidak dapat diungkap. Puan Saidah menyuruh Jamy bernafas dengan tenang. Puan saidah mencapai telefonnya lalu menelefon shah.

Satu Detik
Dua Detik
Tiga detik
panggilan disambung.

"Assalamualaikm,Shah...ini aunty mak Jamy" Puan Saidah memulakan perbualan dengan lembut kalini.

"Waalaikumussalam, Aunty kenapa ni?"

"Jamy... Jamy bakal melahirkan anaknya aunty minta tolong kali ini je, tolonglah datang tolong keluarga aunty ni, walaupun mungkin ini bukan anak kamu tapi kamu lah satu satunya yang boleh tolong" terang Puan Saidah disertai tangisan. Siapa yang kejam sangat taknak menolong orang yang betul betul dalam kesusahan, tak kira sejahat mana pon dia. Shah setuju tanpa memikirkan kisah silamnya. Dia mendapatkan Alice yang sedang memasak didapur.

"Alice, Jamy nak bersalin saya kena pergi sekejap je... boleh?" Alice memusingkan badannya menghadap Shah. Perlahan dia mencapai tangan Shah.

"Sebahagian dari tanggungjawab takkan saya nak halang. Awak pergilah, kalini Jamy betul betul perlukan awak" Terang Alice. Shah tersenyum lalu mengorak langkah ke keretanya lalu meluncur laju ke Hospital dimana Jamy akan ditempatkan.

*******************************************

Hanya Puan Saidah sahaja yanh sedang tunggu di depan Bilik bersalin. Teruja dan risau menyelubungi diri. Shah berlari menuju ke Puan Saidah.

"Puan, mana Jamy" Seorang doktor keluar memanggil Shah.

"Awak ni, Suami dia ke?" Shah melirik kan mata ke Puan Saidah.

"Tak tapi saya akan bertanggungjawawab" Doktor mengganguk lalu menjemputnya masuk ke dalam bilik itu.

*******************************************
Alice berulang alik sambil memegang Iphone 6s nye. sesekali dia melihat phone itu sesekali dia hanya membelek belek phone itu. Alice duduk diatas sofa kelabunya. Lalu melihat jam yg tergantung di dinding menunjukkan pukul 12 malam. "Apa dah jadi dengan Shah dan Jamy" dia mengumam sendirian.

Dua jam kemudia Alice tersenguk senguk. Seakan akan katil Alice bersaiz king memanggilnya. Seakan akan selimutnya terasa hangat. Seakan akan pemberat 10 kg tergantung di kelipak matanya. "AHHHH! NGANTUKNYA!" Alice mengatur langkah kebiliknya. Dia menyerah kalah. Dia menarik selimut tebal bercorak galaxy menyelimuti dan menghangat kan badannya. Ditepuk tepuk bantal sebelum kepalanya mendarat.

Alice terlelap,matanya tertutup. Tiba tiba telefonnya berdering menandakan ada panggilan masuk daripada Shah. "YA ALLAH! Bila aku nak tidor lah di ni kacau"

"Hello?" Tanya Alice dengan nada Mengantuk.

"Assalamualaikum Alice, harinu saya tak balik saya kene jaga Jamy di wad"

"Hmmm...okay lega hati saya awak call, awak call pon dah cukup bagus"
Panggilan ditamatkan kali ini Alice boleh tidur dengan tenang.
*******************************************

Hampir 6jam Jamy dlm bilik bersalin. Akhirnya Jamy selamat melahirkan bayi perempuan. Iqamat dilafazkan di telinga bayi itu oleh ayah Jamy. Puan Saidah mengalirkan air mata bersyukur dan gembira dpt juga menimang cucu walaupun tak tau siapa ayahnya. Dia menyalahkan dirinya atas kesalahan Jamy. Dia berasa amat bersalah dia berasa dia telah menyalah didik anak dia. Nama anaknya telah difikirkan oleh Jamy yaitu Nurul Asyifa Sabrina. Shah meminta izin pada Puan Saidah untuk pulang. Perlahan dia melangkah keluar dari hospital. Keretanya dipandu laju olehnya.

Jam menunjukkan pukul 6 sesudah sahaja dia mengejerkan solat Subuh. Dia turun ke ruang tamu, ternampak sebuah kotak yang dipenuhi barang barang Alice. Dalam banyak banyak barang dia ternampak gambar kelasnya sewaktu di sekolah menengah. "Alice? Alice sekolah dekat situ? Kenapa dia tak bagitahu? Kenapa dia sorokkan? Betul ke dia Alice Airiena di sekolah aku dulu? Lain nye dia,perangai dia, muka dia, perwatakan ganas dia tu. Mana Alice yang dulu" Dia mencapai sebuah buku dengan sulaman perkataan "Diary" di atas kulit buku itu. Perlahan dia membuka.

1)Dear diary,

Aku rindukan dia,tapi setelah apa yang dia buat keatas saya segala perasaan cinta saya pada dia hilang. Kenapa dia buat macam tu? Tak apelah lagipun harini hari terakhir saya akan berpijak di bumi di mana tumpahnya darah saya. Saya akan berpindah ke Canada atas urusan kerja papa saya. Segala kenangan yang telah saya cipta disini tak akan saya lupakan, tapi ada satu bende yang perlu saya lupakan. Perasaan cinta saya terhadap dia. Ye, Harith Shah pelajar baru di sekolah Lake Garden High School. Nak tau apa dia buat? Dia dah memalukan aku dihadapan semua kawan kawan aku, dia buang sampah pada aku. Dulu aku sangkakan dia adalah pelajar yang baik rupanya dia bekas pelajar dari sekolah budak bermasalah. Cintakan dia? Huh apa tu cinta? Takkan ada perkataan cinta dalam hidup saya pada dia. Kasihan? Takkan ada perkataan itu pada hidup dia pada saya. Itu saja untuk hari ni

Yang benar,

Alice Airiena

2) Dear Diary,

Semalam hari paling dibenci, Harith Shah dari sekolah saya dulu, ingat tak? Yer yang pernah memalukan aku tu. Papa suruh aku kahwin dengan dia? Hell no!! why papa? tak de jantan lain ke? Aku dah takut dengan dia. Si bengis, si ganas, si cerewet! Ughh!!! Kalau diberikan peluang untuk putarkan masa, saya harap saya takkan jumpa dia, Even kenal dia pun taknak!!! Harini aku kene pergi cari baju kahwin and you know what?! Dia cakap Dia takkan jatuh cinta dengan saya, dia cakap one fine day dia akan lafazkan penceraian, dia cakap Nama aku terlalu baik untuk diri aku, well you know What?!! Harap muka hensem hati buruk! HODOH! bende paling mengejut sekali dia tak cam aku siapa, dia tak ingat aku siapa. Thats the best things ever, ini bagaikan mimpi! Kalau dia kenal aku, mungkin dia dah bunuh aku. Aku rasa dia simpan dendam terhadap aku. Aku nak je jerit kat telinga dia. "IN YOUR FACE LOSER! YOU WILL NEVER KNOW ME!" I think thats all yang terbuku dihati saya. BYE DIARY! Best pendengar ever.

Yang benar,

Alice Airiena

Alice perlahan berjalan menuju kearah Shah yang khusyuk membaca diarinya. "WTH! awak baca diary saya?!" Alice merampas diarinya. Tiba tiba sekeping gambar terjatuh. Gambar kelas Alicw dan gambar Alice sewaktu di sekolah menengah lagi.

"Saya dah tahu siapa diri awak sebenar. Kenapa awak sorokan? Kejam sangat ke saya terhadap awak dulu? kenapa awak sembunyikan identiti sebenar awak?" Alice terkelu.

"Sa..saya..ingatkan awak masih benci saya, saya takut awak akan apa apakan saya. yang awak tu pun bodoh sangat! Dah terang nyata dan jelas yang saya ni Alice Airiena!" Shah terdiam, dia berjalan memeluk Alice.

"Alice Airiena yang aku cintai rupanya di depan mata aku je selama ni?" Alice melepaskan pelukan itu.

"awak je yg tak sedar, awak telah diperbodohkan oleh Ayin, awak je yang terkejar kejar Ayin" Alice tersenyum manis melihat suaminya yang akhirnya sedar dengan kesilapannya.

HALOOOOO SORRY LAMBAT UPDATE AUTHOR MALAS NAK MENAIP😂😂 SORRY EYH AND YEAYYYYY HURRAY!! DAH 1K LOL YASSS AUTHOR BATAK READERS SORRY LAH CHAP NI SERIOUS BOSAN😓 RUN OUT OF IDEA ALREADY AKIBAT MAKAN KUIH RAYA SELAMAT HARI RAYA PARA READERS. HUHUHU RASA BERSALAH DH LAH LAMBAT UPDATE PENDEK PLAK TU. #HUGNAMJOON SORRY SESAT😂 BYE!! LAGI SATU CHAP AND THEN THE END FOR THIS BOOK. AND AUTHOR CADANG BUAT NOVEL BARU AND ITS FANFICTION NAMJOON AND UNKNOWN😂 SO JEMPUT BACA WALAUPUN BUKAN ARMYS KBYE 사랑해요!! 안녕!! Sorry for the typo kay😂

Hi! Nice To Meet You, Again? √ Where stories live. Discover now