Bab 8

3.1K 78 2
                                    

"APA?!!!"

Rusman berdiri dengan muka menyinga. Menjeling tajam kepada setiausahanya.

"Maaf tuan tapi saya sendiri baru diberitahu hal ini," maklum Rohaiza takut-takut.

Rusman merengus kasar.

"Siapa yang aturkan? Kenapa tiba-tiba nak adakan mesyuarat ahli lembaga pengarah dan itu pun saya baru dimaklumkan sekarang?!"

"Saya tak tahu, tuan."

Bagaikan menempah maut apabila Rohaiza menjawab begitu. Apa lagi, mendongkol marah la orang tua pendek tu.

"Habis, apa yang kau tahu?! Makan gaji buta?!"

Tersentap Rohaiza dibuatnya. Lagi tersentap apabila Rusman menumbuk meja sampai terpelanting sebahagian fail. Ikutkan hati nak aje dia teriak atau tak pun blah dari syarikat itu. Tapi kalau dia berhenti, siapa nak tanggung ibunya yang sakit?

"Dah! Kau berambus sekarang. Dari aku sakit hati dengan setiausaha bodoh macam kau, baik kau keluar sekarang!"

Sakit hati Rusman dengan Rohaiza. Setiausaha tak guna! Benda macam tu pun tak reti nak uruskan.

Rohaiza akur. Biarlah dia telan semua itu tapi dalam hatinya dia berharap sangat yang berambus dari syarikat ni bukan dia tapi si tua pendek tu!

"Mesyuarat ahli lembaga? Untuk apa?" Rusman tertanya sendiri setelah Rohaiza berlalu.

Berkerut dahinya memikir sebelum tiba-tiba dia angkat wajahnya dengan senyuman.

"Mesyuarat ahli lembaga? Pasti nak bincangkan tentang kedudukan CEO," teka Rusman.

"Mestilah pasal itu. Tak ada sebab lain lagi, kan?" tukasnya sendiri pula.

Senyuman bergayut manis di bibir tuanya.

Kalau pelantikan CEO, maknanya aku la yang akan dilantik. Mana ada sesiapa lagi yang layak. Shahril? Dah mampus! Fina? Budak tu tahu apa pasal perniagaan? Shahrul, anak saudaranya yang pengecut melarikan diri dulu? Tak mungkin si pengecut itu akan kembali. Ya, aku dah tahu. Pasti aku orang yang paling layak, bisik hatinya senang.

Akhirnya apa yang dia mahu akan dia dapat. Bertahun dulu dia sabar menunggu. Selepas ayahnya meninggal, dia fikir dia yang akan mendapatkan semua harta tapi adiknya juga dipilih oleh papa mereka. Sungguh dia berdendam! Dia berpura-pura gembira dengan pelantikan itu sedangkan hakikatnya, rasa marah itu menghitamkan seluruh hatinya.

Kerana dendam, adiknya harus mati! Dia merancang kemalangan itu dengan sempurna. Fikirnya dia akan dilantik tapi anak saudaranya Shahrul yang bodoh tu juga dipilih. Tapi apabila Shahrul berambus dari bumi Malaysia ni, dia fikir dia akan dapatkan semuanya. Namun Shahrul melantik Shahril sebagai pemangkunya. Sungguh rasa amarahnya kian membara.

Untuk mendapatkan kedudukan yang diidamkan, dia merancang dan terus merancang untuk menyingirkan semua yang menghalangnya. Tapi Shahril dapat tahu hal dia gelapkan wang syarikat. Budak hingusan itu mengugutnya supaya letak jawatan. Jadi, dia buat rancangan terbaik untuk menghapuskan Shahril. Sekarang dia bangga, kerana tiada lagi yang akan menghalang dirinya.

"Padan muka kau! Kalau kau tak dilantik oleh papa, Razman, aku tak mungkin bunuh anak-anak kau. Semoga kau jumpa anak-anak kau dalam neraka, Razman!"

Rusman ketawa bagai orang gila. Terbayang wajah adiknya. Hatinya sangat puas! Jam tangan dikerling. Sudah hampir untuk masuk ke bilik mesyuarat. Dia yakin yang hari ini akan menjadi hari bahagianya.

Tapi dia lupa sesuatu. Sebagai manusia kita hanya mampu merancang tapi Allah yang menentukannya.

SUASANA di dalam bilik mesyuarat semakin hingar-bingar. Masing-masing masih tertanya-tanya untuk apa mesyuarat ini diadakan. Mereka langsung tak diberitahu kenapa, cuma diminta datang.

Backup CintaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang