Bab 9

3K 69 0
                                    

MENCERLUNG garang wajah Rusman menikam wajah Shahrul. Sebahagian hatinya diamuk rasa marah namun sebahagian lagi dia seakan-akan tak percaya. Sepantas ini dia terperangkap sedangkan bertahun-tahun dia merancang dan menanti dengan sabar. Lagi tak percaya apabila melihat Shahrul yang difikirkan bodoh dulu kini berubah begitu drastik sekali. Wajah Shahrul menunjukkan kepuasan dapat memerangkap dirinya. Sedikit ketakutan pun tak terlihat dari wajah Shahrul.

"Kau akan menyesal!" ucap Rusman penuh amarah.

Dia silap! Patutnya tujuh tahun dulu dia bunuh saja budak bodoh itu. Dia ingat apabila Shahrul melarikan diri dulu, budak bodoh tu takkan kembali. Dia silap pertimbangan!

"Menyesal? Aku tak pernah menyesal."

"Kau tak ada bukti nak tuduh aku! Bila aku keluar, aku akan pastikan kau melutut depan aku!"

Shahrul buat-buat ketawa namun ketawanya sumbang. Terus dagu Rusman dicengkam erat. Ditekan kuat hingga Rusman menyeringai sakit.

"Kalau aku tak ada bukti, aku takkan kembali. Kau takkan keluar dari penjara sebab aku akan pastikan kau ke tali gantung. Kau ingat orang kau yang nama Adnan? Kau rasa sekarang ni dia terperuk dekat mana? Dalam penjara!"

Rusman terkejut. Patut la dia tak dapat menghubungi Adnan. Sejak bila Adnan masuk penjara?

"Lagi satu, kau ingat pemandu lori yang kau upah untuk langgar kedua orang tua aku? Dia pun dah aku sumbat ke dalam penjara! Aku dah kumpul semua bukti dan kau cuma tunggu hari pengadilannya, pembunuh!" Shahrul bersuara keras seraya melepaskan cengkamannya.

Lima tahun dulu dia digelar pembunuh tapi sekarang dia mampu menunjukkan perkataan itu kepada orang lain. Orang yang bertanggungjawab atas kematian orang tuanya.

"Kau mesti teringin tengok bukti apa yang aku ada, kan? Aku ada saksi, Rusman!"

Mata Shahrul terarah kepada Rahman sekali gus memberi isyarat. Rahman bergegas ke luar dan kemudian kembali dengan seseorang.

"Itu saksi aku!"

Isha telan air liur apabila tubuhnya terasa ditolak betul-betul di depan Rusman. Shahrul ni selamba badak aje tolak dia. Terkejut tahu! Isha memandang mata tajam Rusman namun di sebalik itu dia nampak kebingungan di dalam mata itu.

"Lain kali Rusman, kalau nak berbincang dengan anjing-anjing kau, pastikan pintu tertutup rapat. Jadi tak ada la yang akan mencuri dengar." Shahrul berdiri di sebelah Isha dengan kening sebelah terangkat. Riak wajahnya sedang mengatakan betapa bodohnya Rusman.

Mata Rusman mengecil dan saat itu dia teringat sesuatu.

"Jadi masa pintu terbuka tu, kau ada dekat situ? Kau yang mengintai aku hari tu?!"

Dada Rusman naik turun. Dia ingat hari itu. Pintu tiba-tiba terbuka. Fikirnya angkara angin.

Dengar suara garang itu, Isha berlari terus menyorok di belakang Shahrul. Dia yakin kalau Rusman tak digari, memang percuma la dagingnya dilapah oleh lelaki itu.

Shahrul mendengus apabila kotnya terasa ditarik. Dengan jelingan membunuh, kotnya direntap!

"Bukan dia saja, aku ada lagi seorang. Seseorang yang nak sangat jumpa kau."

"Rahman!" Nama Rahman diseru.

Seperti tadi Rahman keluar dan kembali dengan seseorang di sisi.

"Bos?!!!" Isha terjerit.

Nampak saja muka jahat Rusman, Shahril meluru terus. Satu tumbukan dilepaskan. Tak cukup dengan itu, dia menerkam tubuh Rusman yang terdorong ke belakang. Dua tumbukan disasarkan ke arah Rusman.

Backup CintaWhere stories live. Discover now