Part 4

196 5 0
                                    

Selesai mandi , aku terus keluar dari bilik dan turun breakfast . Apa yang ibu masak Harini ya ? Setelah turun ke ruang makan , aku mengambil tempat duduk disebelah ibu .

"Good morning ibu , abah" ujar aku yang sedikit gembira pada hari itu . Abah ? Baca surat khabar lah . Membelek-belek surat khabar yang dibelinya pagi tadi .

Ibu mencalit roti dengan jem peanut butter . Air pula , seperti biasa air teh yang masih panas . Tak sabar pula rasa hati nak pergi outing Ngan Gadis Penolong Pengawas itu .

Aku makan dengan berselera indah . Mulut penuh aku bersuara kepada ibu yang masih mencalit roti itu .

"Ibu, Lia nak pergi outing nanti Ngan Yana , boleh tak ?" Tanya aku lalu menghirup secawan teh yang still hot !!

"Betul ke ? Ke nak jumpa Raif tu ?" Tanya ibu pula . Aku yang selesai makan mengelap mulutku kerana terkena sedikit jem peanut butter .

"Issh , ibu ni . Lia betul nak outing dengan Yana . Lia tak tipu ibu ni" aku mengangkat tangan sumpah kepada ibu . Ibu ni kan , suka buat Lia panik ! Kadang2 panik Lia dibuat ibu tau tak ? Lia sayangkan ibu ! Abah? Pun sayang !

"Tanya abah kamu tu, kalau abah bagi , ibu pun bagi" jawab ibu selamber sambil menuangkan air teh ke gelasnya sendiri . Aku pun menelan roti yang masih dikunyah di dalam mulut aku . Sedap jugak kan !

"Abah"

"Emmm" abah menoleh ke arah aku . Surat khabarnya letak ditepi lalu abah menghirup air teh yang panas itu !!!

"Lia nak pegi outing ngan Yana boleh tak ?" Tanya aku sambil mata aku berkedip beberapa kali . Mata aku memainkan peranan penting untuk memujuk orang .

"Pergilah kamu tapi....."

Yeayyy , aku bersorak tetapi segalanya berhenti .

"Kamu jangan nak habiskan duit yang abah bagitu . Berjimat-jimat sikit , kita ni bukan dari kalangan ornag yang berada . Faham Lia" aku mengganguk tanda faham . Duit kat dalam dompet aku baru sahaja Rm200$ . Tak banyak kan ?

Selepas aku mencium tangan ibu dan abah , aku terus mencapai kunci kereta abah dan meluncur laju dari perkarangan rumah aku . Nak bagitahu ni , aku tinggal kat Kampung Baru , itulah abah kata tadi berjimat-cermat kerana kami bukan dari orang yang berada titik .

"Yana, sorry lambat sebab tadi jem pulak kat round about " kata aku sebaik jumpa Yana di Starbucks Coffee kat Summer Mall tadi . Nasib Yana bagi location , kalau tak jenuih nak cari satu Summer Mall . Bukannya kecik , besar tahu tak ?

"Hrmm, tak apalah Lia , aku kenal perangai kau ni" Yana berkata lalu aku dengan Yana berjalan seiringan untuk jalan-jalan . Nak tengok wayang japp , harap ada cerita best !

"Yana, pergi tandas jap . Nak basuh muka . Kejap aja !" Yana pun mengganguk dan pergi menemani aku . Aku terus masuk ke dalam tandas and aku terus mencuci muka aku .

Tuit...tuitt... Bahu aku disentuh oleh seseorang . Aku menoleh ke belakang lalu mengusap dada aku yang sedikit tekejut dengan kedatangannya .

"Lah Naim , Razman . Buat apa kat sini ?" Tanya aku yang sedikit gembira kerana Naim ada di Summer pada saat itu .

"Kami nak tengok wayang ni . Nak ikut tak baby" wauu, dia panggil aku baby . Ecehh, setiap hari dia panggil aku baby . Lembut panggilan dia dengan aku .

"Kau dengan sapa tadi Yana?" Tanya Razman . Ecehh, baru je nak sweet-sweet Ngan Naim tadi . Kacau line lah Razman ni .

"Dengan Dahlia ,dia ada kat dalam . Tengah make-up tu" sambil mulut aku memain peranan menunjuk ke arah jamban . Razman hanya membuat mulut 'o' sahaja .

Kriakk
"Dah, jom Ya-" kata aku mati serta merta kerana aku melihat Razman ada disitu . Ecehh, kenapa pula tu ? Mesti ada makna sekali kan ?

"Lah, Razman dengan Naim rupanya . Dua orang je ke ?" Tanya aku selepas keluar dari tandas tadi .

"Ya, dua orang je . Nak ikut kita orang tak ?" Boleh jugak ! Aku dengan Yana hanya mengganguk tanda mahu lalu berjalan seiringan Yana dengan Naim berjalan seiringan . Razman berjalan di belakang aku . Maklumlah kita dah Taken kan ?

Sedang kami berjalan , Yana menoleh ke belakang iatu di mana aku berada tidak jauh dari badan Yana . Dah kenapa dia ni ? Main tarik2 pulak ,

"Jangan pergi sanalah , malaslah nak pergi !" Yana pun menarik tangan aku . Sedang itu Naim dan Razman hanya mengekori kami yang perempuan ini . Tapi dalam seketika itu , Yana menoleh ke arah kedai makan yang bolehlah cantik jugak and selalunya tempat orang dating kat situ .

"Kau dah ke-" aku melihat sepasang kekasih yang amat aku kenali . Betul2 aku kenali . Dari hujung rambutnya hingga hujung kakinya aku kenal sangat siapa dirinya .

"Lia, jom pegi sana?" Aku hanya kaku berdiri disitu sahaja . Apalagi aku menuju ke arah sepasang kekasih yang Sweet itu dengan air mata berlinangan .

"Lia, Lia sabar jangan-" sia2 Yana kata . Naim, Razman dan Yana mengikut aku . Tak guna punya jantan .

Sampai sahaja aku ke restoran itu , aku hanya berdiri kaku dihadapan pasangan yang paling romantik itu .

"Dah-"

"Kau memang tak guna jantan ! Aku fikir kau betul2 busy and belajar . Tapi aku salah , kau curang dengan aku jantan ! Aku tak akan maafkan kau jantan" kata aku kepada jantan yang bernama Raif Haikal yang betul2 tak guna . Naim dan Razman cuba untuk meleraikan pergaduhan aku dengan Raif tapi sayang tak dapat .

"Dah-"

"Aku dah tengok dari tadi kau pegang tangan pompuan ni . Tak apa , kalau jalan ini yang kau nak . Aku tak kesah ! Raif Haikal dengan Ini aku Dahlia Nazierah ingin memutuskan hubungan kita yang kekal selama 1 bulan lebih dengan cepat . Maafkan segala perbuatan aku terhadap kau dan kau" aku menunjuk ke arah perempuan itu .

"Jaga ex- aku benar2 . Ampunkan salah aku . Selamat Tinggal!" Aku terus pergi meninggalkan Raif dan perempuan itu . Jahanam punya jantan . Aku benci kau !

Razman, Naim dan Yana yang melihat kejadian itu terus mengikut aku , dan Yana memujuk aku setelah tiba di tempat duduk Starbucks . Tempat dimana pertama kali menemui Yana . Siapa yang tak sedih ?

Please keeps reading and Voted !!!

*Sorry typo . Jangan marah ♥

Sekuntum Mawar Untukmu (√)Where stories live. Discover now