BAB 3

259 3 0
                                    

Kenapa dengan you ni? Boleh you tolak I macam tu aje! Depan kawan you lagi." Moza memeluk tubuhnya tanda protes!

Tak boleh diterima kelakuan Thaqiff padanya tadi. Sakit tau buntutnya jatuh terhempap kat lantai tadi. Nasib baik tak ramai orang. Kalau tak, mana dia nak letak wajahnya yang cantik 'voke' ni!

"Maaf, saya tak sengaja."

"That's it? Maaf saja?" Moza tak puas hati.

Mulut kata maaf tapi fikiran entah ke mana. Mata pun asyik memerhati straw dalam gelas saja. Macamlah straw tu boleh lagi hot dari aku! Bebel Moza dalam hati. Bibir gelas dijentik penuh geram. Lantas dihentak gelas di hadapan Thaqiff.

"Helo, Thaqiff Akhtar. I ni...'

"You tu apa?" tukas Thaqiff tiba-tiba.
Terdiam Moza seketika.

"Look Moza, kalau awak nak berkawan dengan saya, please behave! Awak tu bukan mahram saya dan saya seorang lelaki manakala awak perempuan. Jangankan nak bersentuhan, nak pandang awak pun saya rasa..." Thaqiff terpaksa mematikan ayatnya di situ.

Ya, dia marah dengan tingkah Moza yang tiba-tiba mengepitnya tapi dia tidak sampai hati melukakan hati seorang perempuan.

"Lupakanlah. Jom, saya hantar awak balik," lantas Thaqiff berdiri. Not sepuluh ringgit diletakkan di atas meja. Sesudah itu, dia terus beredar walaupun Moza masih lagi duduk di situ.

"Behave? Alright, I will behave tapi you tunggu, macam mana I behave!" Moza gigit bibir bawahnya.

Tengok, dia tinggalkan aku macam tu aje. Hisss! Meja dipukul kasar dan dia terus berdiri. Beg tangannya direntap dan diatur langkah menuju ke arah Thaqiff yang kini menunggunya di dalam kereta.

"Saya hantar awak balik terus ajelah eh?"

"Ha, terus balik? Tak naklah... I nak jalan-jalan dulu." Jari-jemari Moza cuba merayap naik ke dada Thaqiff. Belum sempat jarinya menyentuh kemeja Thaqiff, lelaki itu terlebih dahulu menjeling sampaikan jari Moza terasa beku dan terletak elok di atas ribanya semula.

"Fine! Yalah, orang tak sudi nak keluar dengan kita kan?" nada rajuk sengaja dia tabur. Matanya mengerling ke arah Thaqiff yang tampak serba salah.

Yes! Ini yang aku mahu! Hatinya bersorak riang.

"Saya bukan tak sudi tapi saya banyak kerja," mendatar saja nadanya. Pandangannya pula dihalakan ke hadapan. Langsung tidak memandang Moza walaupun sekilas.

Kadangkala, Moza bosan juga. Kenapalah ada lelaki macam ni wujud kat dunia. Digoda macam mana pun, sikit pun dia tak beri reaksi yang positif.

"Okey, alasan diterima tapi lain kali awak kena keluar dengan saya. Janji?" Moza memasang jala. Bukannya dia tak kenal Thaqiff Akhtar, lelaki yang berpegang pada janji. Sebaik dia kata ya, maknanya adalah peluangnya!

"Insya-Allah!"

"Tak, you kena kata ya!" desak Moza sebaik mendengar jawapan yang tak berkenan di hatinya.

"Baiklah, saya kata tak, okey?"

"Qiff!"

"Moza!" panggil Thaqiff Akhtar semula.

"Kalau awak terus macam ni, saya rasa baik awak ikut teksi ajelah balik,

" enjin kereta Thaqiff dimatikan.

"You..."

Terdiam Moza bila Thaqiff menekan punat tali pinggang keledar. Serentak itu, Thaqiff membuka pintu di sebelahnya pula.

"Nak saya tahankan teksi?"

"You halau I?"

Thaqiff diam. Okey, sekarang Moza sedar Thaqiff betul-betul marah. Apa yang patut dia buat ni?

Topeng Si Pemuja HatiWhere stories live. Discover now