Bab 5

224 6 0
                                    

“Ada apa awak nak jumpa saya sebenarnya ni?”

Moza senyum. Akhirnya, orang yang ditunggu telah tiba...

“Duduklah dulu.” Dia berdiri lalu menarik kerusi untuk Thaqiff.

“Please...” rengeknya bila Thaqiff nampak macam nak tak nak saja menerima pelawaannya.  

“Orang tengah tengok tu, jagalah air muka I sikit!” rayu Moza lagi.

Walaupun sebenarnya Thaqiff meluat dengan tingkah Moza yang terlebih gedik tu tapi tak sampai hati pula dia bertindak kejam pada wanita itu.

Tambahan lagi, Moza anak kepada rakan baik mamanya. Jadi, dia tiada pilihan melainkan menarik kerusi dari genggaman Moza lantas melabuhkan duduknya di situ.

“Sekarang cakap, kenapa awak datang sini?” soal Thaqiff sambil tangannya membuka butang kot yang tersarung di tubuhnya.

“Kita sarapan dulu okey?”

“No thanks,  saya dah sarapan sebenarnya tadi,” tolak Thaqiff tanpa berlengah.

Moza mencebik. “You ni, sombonglah. Jauh-jauh I datang tapi macam ni you layan I? At least temankanlah I sarapan. I dah pesan sandwic kegemaran you pun. Bolehlah...” beralun-alun nadanya.

Bila ada peluang, tangannya menyusup ingin menyentuh tangan Thaqiff di atas meja. Sangkanya kali ini Thaqiff tidak akan menolak tapi baru sentuh sikit tangannya pantas ditepis kasar dan Thaqiff terus berdiri.

“Moza you!”

“Aucht!”

Mendengar suara separa menjerit itu, pantas Thaqiff  toleh ke belakang. Saat itulah, anak matanya menyoroti anak mata seorang wanita ajnabi tanpa sebarang hijab. Tatkala itu, segala rasa seakan mati dan matanya terpegun. Sungguh, indah mengalahkan bulan purnama yang mengambang di dada langit.

“Kak Fay, Kak Fay okey tak ni?”
Thaqiff tersentak. terus dia beristighfar. Rasa kesal bila kali ini dia tunduk pada pandangan yang hanyut dengan kecantikan dan keayuan si gadis.

“Okay, I guess,” balas Fayruz tapi bukan Furlan yang dipandang sebaliknya lelaki yang baru saja berjaya membuatkan wajahnya tertala kaku di situ.

Apa ni? Kenapa aku rasa macam ni? Seram! Gerutu hatinya namun wajah lelaki yang kini menunduk masih juga diperhatikan. Tanpa dia sedar, ada mata lain yang  memerhatikannya dengan hati yang mendongkol geram.

“Wow.... berani you kan?” Moza berdiri dan terus terpacak di hadapan Fayruz dengan kedua-dua belah tangan memeluk tubuh.

“Apa yang you pandang? You curi pandang boyfriend I eh? But...” dari bawah hingga ke atas Moza menilik wanita di hadapannya. Bibirnya tersenyum sinis. 

“I know you, you  yang nak curi kereta I kat depan club hari tu kan?”

Furlan tersentak. Apa taknya, dialah pelaku yang sebenarnya, bukan Fayruz. Tapi, kenapa perempuan ni ada kat sini pula? Furlan mula gelabah. Dia menjeling Fayruz. Eh, dia nampak tenang saja malah Fayruz siap tersenyum kecil lagi.

“Kak Fay ada rancangan ke?” bisik Furlan.

“Tak,” jawab Fayruz yang turut berbisik

“Habis tu kenapa Kak Fay senyum?”

“Habis tu, kau nak aku menangis kat sini?” bentak Fayruz perlahan tapi masih dapat didengari Thaqiff sampaikan Thaqiff tak mampu menahan senyuman kecil dari bibirnya.

“Boleh tahan, belum sehari keluar dari penjara sekarang dah...” Moza mengelilingi Fayruz. Segala perincian kecil yang Fayruz kenakan hari ini diperhatikan. Thaqiff yang memberi isyarat untuk dia beredar juga tidak dihiraukan.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 15, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Topeng Si Pemuja HatiWhere stories live. Discover now