BAB 5

9.1K 194 4
                                    

MATA mama menangkap susuk tubuh sasa si anak lelaki yang sedang mendekati. Hai... Tak pernah-pernah Taufiq datang tempat kerja dia kalau balik bercuti. Mesti melingkar dekat rumah aje. Tak nak keluar langsung. Bila orang tanya, katanya cuti untuk berehat dan berkurung dalam rumah. Itulah cara dia berehat. Tapi hari ni, muncul tiba-tiba.

"Fiq datang cari mama dekat kilang ni, mesti ada hal penting tak?" duga mama.

"Banyak kerja, ma?" Taufiq sengih dan dilabuhkan duduk di atas kerusi, tepat depan mama. Nampak kertas yang berselerakan di atas meja.

"Adalah sikit..." Mama senyum dan kembali memandang kertas yang bersusun di depan mata.

"Ini bukan sikit. Fiq tengok banyak ni." Rasanya inilah masa yang tepat untuk dia carikan pekerja baru untuk mama. Biarpun gaji, mama yang akan bayar nanti.

"Memang banyak. Nak diharap pada Tia..." Bibir merahnya tersenyum tawar.

Rasanya tak lama lagi Tia akan keluar. Harap sangat moga Tia benar-benar dah berubah. Dia hanya ada seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Inilah seorang di depan dia yang bekerja jauh dan seorang lagi ada di balik tembok yang tinggi.

"Ma, janganlah buat muka gitu. Fiq kan ada. Ini Fiq datang bawa berita baik ni." Kening lebat Taufiq naik tinggi.

Kerja mama terhenti. Sepenuh perhatian diberikan pada anak lelaki di depan mata. Dah agak. Mesti ada benda nak dicakapkan barulah datang. Putera lilin seorang ni.

"Fiq nak kahwin?" duga mama.

"Hah?" Mulut Taufiq melopong. Terkejut dia dengan telahan mama.

"Kahwin apa, calon tak ada. Lainlah kalau mama dah ada calon. Tapi, Fiq nak cakap dekat mama pasal kawan Tia. Kawan Tia baru keluar dari tempat dia orang tu. Dia call Fiq tadi, nak minta kerja dengan mama. Tia yang bagi nombor dekat dia," cerita Taufiq.

"Oh, yang dia selalu cerita tu, kan? Siapa dah nama?" Dia sendiri dah lupa. Tak ingat langsung sebelum ni.

"Teratai..."

"Oh, betul. Teratai. Mana dia?"

Bahu Taufiq terjongket.

"Fiq minta dia telefon balik petang karang. Fiq datang tanya mama dulu. Takkan nak suruh dia menonong datang aje? Buatnya mama tak setuju..." Taufiq koyak sengih. Di luar rumah, tak apalah buat keputusan sendiri. Tapi ini rumah mama dan ini business mama. Dia tak boleh nak tentukan sesuka hati.

"Fiq ni la hai..." Mata Puan Talhah meredup. Memandang Taufiq yang tersengih. Konon tak nak melangkaui kedudukan dialah tu. Padahal, dia tak pernah kesah dalam urusan membantu orang ni.

"Nanti Fiq suruh dia datang terus petang ni..."

"Petang ni? Nak suruh dia kerja terus ke apa?"

"Taklah," nafi mama. Budak Taufiq ni.

"Dia baru keluar. Tia pernah cakap dekat mama, dia bukan orang sini. Duit pun mesti semput-semput aje tu. Mana dia nak tidur malam nanti? Minta dia terus datang sini petang nanti. Mama bukan apa, mama letak Tia tempat dia. Sedih hati mama kalau tak ada yang sudi tolong."

Barulah Taufiq mengerti. Kepalanya menunduk sekali. Tangan angkat tabik hormat pada mama.

"Saya menurut perintah, puan!"

Lebar mama mencebik.

"Haaa... Kata kawan nak datang. Jadi ke tak?"

"Oh, yalah..." Dahi ditepuk sekali. Wajah Taufiq berkerut. Dia hampir lupa dekat kawan dia yang dua orang tu. Katanya nak datang bercuti.

TAKDIR UNTUK AKUWhere stories live. Discover now