BAB 11

7.2K 165 7
                                    

BARU saja nak menapak keluar, Teratai Nur dikejutkan dengan kemunculan Taufiq yang tiba-tiba. Mata terkebil-kebil memandang pada Taufiq. Liur yang ditelan pun terasa kelat. Apa lagilah nak jadi ni? Tadi Ziyad... Jangan kata...

"Boleh sembang kejap?"

"Hah? Sembang? Pasal apa?"

Taufiq senyum. Gamaknya Teratai Nur ni ingatkan dia macam Ziyad kot. Dia, Ziyad dan Qadr memang kawan baik tapi dia dan Qadr bukan spesies macam Ziyad.

"Sini..." Taufiq labuhkan duduk di atas kerusi di tengah dapur. Memandang pada Teratai Nur yang nampak teragak-agak untuk duduk. Dia senyum.

"Jangan takut. Saja nak tanya pasal Tiani..."

Mendengarkan nama Tiani, Teratai Nur lepaskan nafas lega. Risau sangat dah dia tadi. Manalah tahu Taufiq nak kata dia goda Ziyad ke. Memang tidaklah. Kerusi ditarik. Sopan, Teratai Nur labuhkan duduk.

"Encik Taufiq nak tanya pasal apa?"

"Awak macam mana? Okey?" soal Taufiq. Risau dekat adik sendiri tapi tak salah dia tanya tentang orang yang di depan dia dulu.

"Apa yang okey?" Teratai Nur kerutkan wajah. Kalau pasal Tiani, dia pun tak pasti. Dah lama juga tak sempat menjenguk Tiani.

"Awaklah. Kehidupan awak macam mana?"

"Oh, saya ke?" Senyuman koyak tipis.

"Kalau saya, alhamdulillah, okey aje. Saya sangat berterima kasih pada Encik Taufiq sekeluarga." Ya, berjuta kali pun ucapan terima kasih itu tak akan mampu buat dia rasa jasa Taufiq berbalas.

"Syukurlah kalau awak rasa okey. Saya bukan apa, sejak nampak awak memang saya nampak adik saya. Rindu sungguh dekat dia."

Teratai Nur angguk. Faham. Boleh nampak dengan jelas. Boleh jadi Tiani dan Taufiq sangat rapat.

"Esok jadi ke nak pergi jenguk dia?"

Taufiq angguk. Berpaling ke belakang seketika. Kotlah Ziyad muncul. Dia bukan nak sorok tapi buat masa sekarang tak nak lagi Ziyad tahu. Mama pun nampak tak sedia lagi.

"Saya akan pergi dengan mama esok. Awak boleh temankan Ziyad?"

"Hah?" Bola mata Teratai Nur macam nak jatuh ke riba. Permintaan apalah ini? Bukannya Taufiq tak nampak macam mana Ziyad melayan dia.

"Saya tak bolehlah, Encik Taufiq. Esok saya kerja. Nak-nak bila bos tak ada, saya kena ada dekat ofis."

Senyuman sinis Taufiq terukir kemas. Nak kelepet dialah tu. Bukan dia tak tahu yang Teratai Nur memang nak mengelak daripada Ziyad dan dia pun tak boleh nak salahkan Teratai Nur. Ziyad ni la hai...

"Saya tahu awak sibuk tapi saya dah cakap dekat mama bagi awak kerja pagi aje. Lepas tu, temankan Ziyad. Saya dengan mama mungkin lambat lagipun saya dengan mama tak nak Ziyad dapat tahu yang kami pergi jenguk adik saya."

"Maksudnya... Dia tak tahu lagi Tiani dekat mana?"

Sebaik saja Taufiq jatuhkan kepala, Teratai Nur ketap bibir. Benarlah apa yang dia rasa yang Ziyad itu masih seperti dulu. Masih memandang sinis pada manusia seperti dia.

"Kalau dia tahu, dia benci ke?"

Taufiq senyum. Sesekali, digaru kepala tak gatal. Tidaklah Ziyad benci rasanya tapi entahlah... Boleh jadi tak selesa. Pandangan masyarakat... Tipikal sangat.

"Saya rasa dia bukan benci tapi lebih pada tak selesa kot. Penerimaan orang ni lain-lain, Teratai. Saya pun mungkin sebab adik saya pun macam tu, jadi saya terima awak seadanya kerja dengan mama saya. Tapi, kalau kata saya tak ada adik macam tu, boleh jadi saya pun tak selesa dengan masa lalu awak. Ziyad pun samalah."

TAKDIR UNTUK AKUWhere stories live. Discover now