BAB 6

8.7K 192 0
                                    

DALAM kesulitan, pasti akan ada kemudahan. Itulah kata-kata nasihat yang sentiasa dia pegang. Bukan janji manusia tapi itu janji Tuhan. Jadi, kenapa dia mahu ragu-ragu? Kerana janji itulah dia menjadi siapa dia sekarang.

Menjadi sebahagian daripada pekerja Puan Talhah, tipulah dia tak gembira. Penerimaan rakan-rakan sekerja juga begitu baik. Suasana dia bekerja sangat selesa. Teratai Nur menapak keluar daripada pejabatnya. Bersama sebuah fail di tangan. Fail tentang stok yang akan keluar hari ni.

"Abang Bidin nak masuk zon mana hari ni?" Suara Teratai Nur kuat bertanya pada Abang Bidin yang sudah ada dalam lori.

"Bachok. Kenapa? Teratai nak ikut ke?" Mata Abang Bidin memandang pada Teratai Nur.

Tapi dia hanya menggeleng. "Tak naklah. Saya ada kerja banyak sikit hari ni. Stok banyak tak rekod lagi. Yang Abang Bidin nak bawa hari ni, saya dah rekod dan boleh gerak bila-bila masa aje, ya? Ni senarai stok untuk Abang Bidin." Sekeping kertas putih dihulurkan pada Abang Bidin.

"Okey, cun. Terima kasih, ya Teratai." Mata dikenyitkan dan lori dah sedia untuk bergerak.

Teratai Nur kembali melangkah ke pejabat Puan Talhah. Sekali ketukan saja, Puan Talhah meminta dia masuk. Saat itu, Puan Talhah sedang mengemas beg tangannya.

"Eh, puan dah nak balik?" Jam dikerling. Awal lagi ni. Biasanya Puan Talhah balik lewat juga.

"Ya, Teratai. Saya nak balik awal hari ni. Taufiq baru sampai," jawab Puan Talhah bersama leretan senyuman manis.

"Oh, kalau gitu... Tak apalah. Nanti saya uruskan apa yang patut." Seronok melihat keterujaan Puan Talhah setiap kali anak lelakinya balik. Andai Tiani juga ada sama, pastilah lengkap kegembiraan Puan Talhah yang masih hilang kepingannya.

"Awak pun jangan balik lewat sangat, Teratai. Bawa motor hati-hati, ya?" Sempat lagi Puan Talhah berpesan sebelum dia menapak mendekati pintu, mahu meninggalkan Teratai Nur yang sedang hantar dia bersama senyuman.

Tapi, belum sempat langkah Puan Talhah melepasi pintu, daun pintu ditolak dari luar.

Mata Puan Talhah terjojol. Bila daun pintu terus terkuak lebar, ada sesusuk tubuh tegap menapak ke dalam dan tanpa salam, tubuh Puan Talhah terus disambar ke dalam pelukan.

"Miss you much, mom," ucap lelaki itu dengan mata yang terpejam. Beg galas yang masih terbeban di atas belakangnya, dibiarkan saja begitu.

Teratai Nur memeluk fail hijau tadi rapat ke dada. Inilah Taufiq. Dia cam melalui gambar-gambar yang ada di rumah Puan Talhah. Mereka tak pernah berkesempatan untuk berjumpa. Kali terakhir dulu, Taufiq dipanggil untuk kembali bertugas walaupun masih berbaki cuti.

"Kenapa tak tunggu kat rumah? Ma dah nak balik dah ni." Puan Talhah menepuk bahu anak lelakinya perlahan.

Pelukan terlerai dan mata mereka bertatapan. "Rindu dekat mama sangat. Tia macam mana?" soal Taufiq tanpa sedar akan seorang gadis yang sedang memerhatikan.

"Kalau Fiq nak tahu, tanya kawan baik Tia ni." Puan Talhah dan Taufiq melemparkan pandangan pada Teratai Nur yang sedang tercegat tak berkata apa.

Dahi Taufiq berkerut. Inilah Teratai gamaknya. Hai... Ingatkan tak ada orang. Sepi aje. Dia pun tak perasaan bahana rasa teruja mahu bertemu dengan mama.

"Assalamualaikum, Encik Taufiq." Teratai Nur gariskan senyuman tipis.

"Awak ni..." Taufiq nampak ragu-ragu walaupun dia macam dah yakin. Kotlah orang lain, kan? Malu aje nanti salah orang.

TAKDIR UNTUK AKUWhere stories live. Discover now