Bab 12

14K 375 5
                                    

Hakimi menunggu Erish di hadapan bilik isteirnya itu untuk mengajak isterinya makan malam bersamanya. Berkali kali Hakimi mengetuk pintu bilik isterinya namun tiada sahutan. Hampir 15minit dia menunggu disitu.Pintu bilik dikuak kasar dari dalam, Erish terjengul dengan wajah masam mencuka. Matanya membulat memandang Isyraf yang sedang tersenyum tampan menghadapnya.

“Kau fikir kau sweet?” Erish bersuara dan tanpa dijangka, dia melempar bungkusan plastik kemuka suaminya tanpa sempat Hakimi mengelak.

“Isyraf Hakimi. Aku tak tahu nak cakap bahasa apa lagi dengan kau supaya kau reti bahasa. Aku rasa, kau terlalu bangga dengan ilmu yang kau ada. Sebab tu senang senang kau hina aku kan.” Erish menghamburkan kemarahannya. Tangganya sudah mencekak kolar baju yang dipakai oleh Hakimi. Tersentak lelaki itu.

“Awak. Kenapa marah marah ni? Saya buat salah apa?” Soal Hakimi polos, dia sememangnya tidak dapat menebak punca utama isterinya mengamuk.

“Kau fikir kau hadiahkan aku telekung, sejadah dan tudung kau dah cukup alim? Kau dah cukup perfect nak jadi suami mithali? Hah?!” Erish mengherdik suaminya tanpa belas ihsan. Dia sering sahaja merendah rendahkan taraf Hakimi sebagai seorang suami.

“Pasal tu yang awak nak mengamuk tak tentu hala? Sebab tu je?” Soal Hakimi bersahaja. Semalam, sewaktu isterinya sedang mandi. Dia memberanikan diri masuk ke dalam bilik isterinya lalu meletakkan hadiah berupa sejadah, telekung dan tudung di atas katil isterinya bersama sekeping kad berbentuk hati. Tahulah dia, Erish naik angin kerana bengang dengan tindakannya.

“First, kau dah masuk bilik aku tanpa izin aku. Second, kau rendah rendahkan aku. Kau ingat aku tak reti solat? Kau fikir aku jahil sangat?!”

“No… Saya tak cakap pun awak jahil. Tak salah kan saya hadiah kan awak benda tu semua? Apa salahnya, hadiah daripada seorang suami. Lagipun sepanjang kita kahwin, saya tak pernah bagi apa apa dekat awak. Saya tak berniat nak hina awak sayang. Oh ya, I’m so sorry sebab masuk bilik awak tanpa kebenaran awak. My fault.” Hakimi meminta maaf sejujur jujurnya. Kedua dua tangannya diangkat tanda benar benar bersalah.

“Lagi sekali kau masuk bilik aku tanpa kebenaran. Kau siap! Kau takpayah buang masa fikir cara macam mana nak ubah perangai aku. Semakin kau cuba nak ubah aku, semakin kau tak akan tahan dengan kerenah aku. Isyraf, tak ada sorang pun dalam dunia ni boleh sekat kemahuan aku. Boleh ubah aku dengan senangnya. Tak akan ada Isyraf.”

“Takapa lah. Kalau awak tak sudi nak terima semua ni. Saya simpan dulu. Nanti bila hati awak dah terbuka, saya hadiahkan semula pada awak. Okay?” Hakimi tidak mempedulikan kata kata angkuh isterinya. Dia mengukir senyuman tipis untuk isterinya yang kelihatan masam mencuka.

“Dasar lelaki dayus! Kau ceraikan aku lah Isyraf! Tak serabut kepala otak kau nak hadap aku. Aku tahu, kau pun sebenarnya dah tak tahan dengan aku kan? So bila agak agaknya kita nak bercerai?” Erish sudah berdiri dihadapan lelaki itu. Dia memandang dengan pandangan sinis. Dia benar benar mengharapkan perpisahan antara mereka. Dia sudah tidak betah untuk tinggal bersama lelaki itu lagi.

“Erish Damia. Awak kena belajar terima takdir yang Allah tentukan dalam hidup awak. Kalau awak tak boleh terima saya sekarang. It’s okay. Saya tak akan paksa. Cuma, saya tak pernah berhenti berdoa supaya Allah lembutkan hati awak. Saya tahu, ni bukan diri awak yang sebenar. Awak bertindak macam ni sebab awak protes dengan keputusan papa. Kan?” Balas Hakimi tenang. Namun jauh di sudut hatinya, terluka dek kerana permintaan isterinya yang mahu dirinya dilepaskan.

“And last for tonight, I will not let you go. Awak jodoh saya. Tau.” Isyraf Hakimi menyambung kembali ayatnya. Jarinya spontan mencuit lembut hidung isterinya.  Hakimi tunduk mengutip bungkusan plastik yang dilempar oleh Erish.

“Dasar lelaki sakit otak! Aku akan buat sampai kau rasa kau lelaki paling bodoh sebab tunggu orang yang tak akan buka hati dia untuk kau! Looser!” Erish bertempik sekuat hati sebelum masuk semula kedalam kamarnya dan menghempas kuat pintu biliknya itu.

Cerpen: Ustazku ROMANTIK !Where stories live. Discover now