BAB 35

3.7K 137 14
                                    

Dia menggerakkan kakinya menghampiri air yang jernih itu.  Setiap langkahnya meninggalkan jejak di atas pasir pantai tersebut. Lalu, dia duduk diatas sebuah batu besar yang terdapat di situ.

Satu senyuman terukir dibibirnya. Matanya memandang keindahan pantai di situ. Senyuman Nayla mula pudar saat dia melihat seorang budak kecil sedang lemas meminta tolong.

"Tolongggg"

Seorang budak lelaki dalam lingkungan 5 tahun sedang melambai lambaikan tangannya meminta bantuan. Nayla mula panik. Dia memandang sekeliling mencari orang untuk meminta bantuan. Namun, hampa. Sudahlah Aqil hilang entah kemana.

Lalu, dia mengambil keputusan untuk pergi menyelamatkan budak itu sendiri. Budak lelaki itu kelihatan tidak berada terlalu jauh ketengah pantai. Makin dia berjalan menuju kearah budak itu, makin jauh budak itu dari pandangannya.

Akhirnya, dia sendiri telah sesat ketengah pantai. Ketinggian air tika itu berada pada paras bahunya. Dia memandang ke kiri dan ke kanan. Mana budak lelaki tadi?

Satu ombak datang kearahnya membuatkan dia makin ketengah. Nafasnya mula sesak.

"Aqill!!!!" Dia menjerit sekuat hati memanggil nama Aqil. Air matanya mula tumpah.

~~~~~

Jeritan Nayla membuatkan Aqil segera berlari menunju ke tempat tadi. Matanya melilau mencari Nayla. Dia melihat Nayla sedang lemas meminta bantuan. Dengan pantas, dia masuk ke dalam air lalu menarik Nayla ke dasar pantai.

"uhukk uhukk" Nayla batuk beberapa kali. Dia tercungap cungap menarik nafas. Tangisannya semakin kuat. Nyawanya tadi sudah hampir ke pangkal.

Aqil menepuk- nepuk belakang Nayla. Seorang nenek mula menghampiri mereka berdua.

"Nayla.. dahh dahh jangan nangis.. macan mana boleh jadi macam ni?"  Tanya Aqil lembut. Nasib baiklah dia sampai tepat pada waktunya. Kalau tidak, pasti Nayla telah mati lemas.

"kenapa ni cu?" tanya seorang nenek yang berada dalam lingkungan 60-an.

"tak, dia hampir lemas tadi.." jawab Aqil. Tangannya masih kekal menepuk lembut belakang Nayla.

" lahhh, kenapa main dekat sini malam- malamm. Bahayaaa. Tempat ni keras sikit"

Nayla dan Aqil memandang nenek itu serentak. Dahi mereka mula berkerut.

"kenapa..nek?" tanya Aqil.

"Dulu, ada seorang budak lelaki mati lemas dekat sini. Sampai sekarang mayat dia tak dijumpai. Dah berbulan juga kes tu berlaku." nenek itu menggeleng gelengkan kepalanya.

Nayla termenung seketika. Jadi, apa yang dilihatnya tadi itu bukan manusia tetapi... hantu? Bulu-bulu romanya serta merta naik.

"meh lah, singgah rumah nenek dulu.. tukar baju tu. Nanti demam pula pakai baju basah tu." pelawa nenek tersebut.

"ehh takpelah nek.. Kami memang dah nak balik dah pun" Aqil menolak ajakan nenek tersebut.

"lagipun hari dah nak hujan dah ni.."  ajak nenek itu lagi.

Aqil mendongakkan kepalanya memandang langit untuk seketika. Memang benar hari dah nak hujan. Walaupun malam, namun dia dapat merasakan langit yang kelihatan lebih gelap dari biasa.

Isteriku Miss CinderellaWhere stories live. Discover now