טיפ 1 | על כתיבה

3.7K 190 82
                                    

אז קודם כל, לפני שמתחילים לכתוב צריך לדעת לכתוב.

כמובן, אף אחד לא נולד מומחה בכתיבה, לכן אי אפשר לצפות לדעת הכל על ההתחלה, אבל אפשר לעזור לעצמך להתקדם. בשביל זה פתחתי את הספר הזה :)

הדבר הראשון שצריך להבין הוא שההשתפרות מגיעה עם הניסיון. ככל שתכתבו יותר וככל שתשקיעו יותר ככה הכתיבה שלכם תשתפר. ככל שמתאמנים ככה מצליחים. תמיד אפשר להגיד "אוף, אבל אני כותב גרוע ויש כל כך הרבה יותר טובים ממני ובחיים לא אצליח להיות כמוהם", אבל אם תמשיכו להגיד את זה לעצמכם אז מה אתם בעצם עושים? מתלוננים שאתם לא טובים בלי לחשוב "היי, אם אני אלמד מהטובים ממני ואם אתאמן אוכל להשתפר".

אל תתלוננו. תעשו משהו כדי שלא תצטרכו להתלונן.

נכון, תמיד יהיו יותר טובים מכם, אבל לכל אחד יש את הסגנון שלו וכל אחד טוב במשהו אחר. אני, למשל, לא אצפה מעצמי לכתוב מותחן מורכב על קונספירציה ממשלתית כי אני פשוט לא אוכל לכתוב את זה. זה לא הטעם או הסגנון שלי ולכן לא רק שהתוצאה לא תצא טובה, אני גם אגרום לעצמי סבל. אני לא אכתוב במטאפורות כבדות ומילים גבוהות ומתפלספות כי אני פשוט לא אוהבת לכתוב ככה, ואם אנסה, אסיים את הסיפור שלי תוך כמה שנים. אני בטוחה שאתם לא רוצים סבל או המתנה ארוכה מדי.

הרבה פעמים יצא לי לחשוב "אוף, התיאורים שלי יבשים והעלילה שלי פשוטה מדי", אבל אז נזכרתי שאם אנסה לחשוב יותר מדי על תיאורים מפוצצים או עלילה מורכבת אני לא אעשה את הדבר שבגללו אני כותבת, וזה ליהנות מהתהליך ומהבנייה של הסיפור.

בראש ובראשונה חייבים לזכור שאתם כותבים להנאה שלכם. לא למען קוראים, לא למען פרסום ולא למען שם וכבוד, אלא רק בשבילכם. מי שכותב רק כדי להיות מפורסם או רק כדי לצבור קריאות לא באמת יגיע לאנשהו, ורוב הסיכויים שגם לא יגיע למקום הנכון בשבילו.

"ובסופו של דבר, גם אם אליכם אני פונה, לא בשבילכם אני כותב." אמר ג'ונתן ליטל, וצדק. הכתיבה היא קודם כל העברת הרגש אל הדף, גם אם הסיפור עצמו לא רגשני בכלל. הכותב מביא מהרעיונות שלו לסיפור כללי או לקטע קטן או לשיר, זה לא משנה, אבל בתוך תוכו הוא עושה את זה כדי לספק את עצמו, וזה דבר שחשוב לזכור.

ואחרי שהבנו שבשביל להצליח צריך לדעת שדרושה לכך עבודה, צריך להתחיל בעבודה.

אז קודם כל, אנא, כדי למנוע מכם עבודה מיותרת: תקשיבו בשיעורי לשון! הרבה פעמים יצא לי לשמוע כותבים אומרים "אבל לשון זה משעמם!" כן, נכון, אז מה? אם אתם רוצים להצליח במשהו שקשור לנושא מסוים, למשל: להצליח בכתיבה שבנויה מלשון, תהיו חייבים להקשיב או שתישארו במקום למשך הרבה זמן.

שיעורי הלשון נתנו לי לא פעם יותר ידע בקשר לכתיבה שלי. למשל, מה ההבדל בין "אם" ו"עם", או הדבר הכי חשוב - אותיות אית"ן! אלה דברים שהרבה כותבים באינטרנט לא מודעים אליהם, וזה חלק ממה שמונע מהם להשתפר. אז אנא, תקשיבו בשיעורי לשון. גם אם המורים עצמם לא יודעים על מה הם מדברים (וזה בהחלט קורה), אתם תוכלו ללמוד דברים נוספים שיוכלו לעזור לכם.

אז ככה, אחרי החפירה הארוכה הזאת חשוב לי להסביר לכם את זה: תשתדלו לשפר את הכתיבה שלכם כמה שיותר. תלמדו מילים חדשות, תקשיבו לעצות הבונות שיכולים לתת לכם כדי להשתפר, תלמדו לשון – אותיות אית"ן ופיסוק תקני, בעיקר – ואחרי זה אתם תראו שיהיה לכם הרבה יותר קל וכיף לכתוב.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now