טיפ 36 | איך להצליח בווטפאד מבלי לבזבז לעצמך את הזמן?

702 33 84
                                    

החלק הזה לא יתמקד בכתיבה עצמה, אלא יותר במה שסביבה בפלטפורמה הזאת. בגלל שכתיבה באינטרנט, ובווטפאד בפרט, די שונה מכתיבה בכל פלטפורמה אחרת – למגירה, לעיתון או מגזין, ואפילו לקראת הוצאה לאור – יש לה גם חוקים שונים, ולכן גם טיפים שונים שכדאי לבדוק.

בחלק הזה אאגד טיפים שלי לגבי כתיבה בווטפאד ואיך להצליח בזה, מנקודת המבט שלי כמשתמשת כאן, מניסיון אישי שלי, מצפייה מזדמנת באחרים וממה שאני רואה וחושבת. כל הטיפים האלה יהיו בגדר המלצה בלבד ואני לא מחייבת אף אחד לשמוע להם או לבצע את כולם בשביל להצליח כאן, אבל אני כן מאמינה שחלקם אם לא רובם יוכלו לעזור למי שרואה את ההצלחה בווטפאד כמשהו שהוא רוצה.

אבל, לפני הכל, חשוב לי להדגיש: כל הטיפים כאן לא לוקחים בחשבון את קיצורי הדרך שאוטומטית מביאים עוד קוראים וצפיות – כתיבה של סגנונות פופולאריים שמביאים קהל כמו ספרות אירוטית, פאנפיקים של פאנדומים גדולים, רומנטיקה של גייז וספרים אקראיים שקל לעדכן על בסיס יומיומי (או כולם ביחד) – שאינם באמת לוקחים בחשבון את האיכות או המקוריות שלכם ככותבים. אם כל מה שאתם רוצים זה צפיות וקוראים, התמקדות רק בז'אנרים הספציפיים האלה יספקו לכם את מה שאתם מבקשים, אבל קחו בחשבון שבדרך כלל הם עלולים שלא להיות אמינים בכל הנוגע לאיכות או מקוריות (וכן, כמובן שיש יוצאים מן הכלל בכל זה, ועל זה אני אדבר ממש עוד מעט).

אל תישאבו לטרנדים – אתם יודעים מה הבעיה בטרנדים? שמהר מאוד הם הופכים להיות פאסה. ככל שיש יותר מדי מטרנד מסוים, ככה הוא עושה בדיוק את ההיפך ממה שהוא מעוניין לעשות, וגורם לקהל להשתעמם ממנו (טוב, רוב הזמן). ואם לא להשתעמם ממנו, אז להפוך אותו למאוס מאוד. בשיטוטיי האקראיים בווטפאד יצא לי להבחין בהמון ספרים עם נושאים שחוזרים על עצמם (הדוגמאות לקיצורי הדרך שרשמתי למעלה), והבנתי שזה קצת יוצא לי מכל החורים (עד כדי כך שאפילו ספרים שיכולים לעניין אותי שכלולים בקטגוריה הזאת לא ממש מעניינים אותי). בין מאות ספרי עובדות או ספרי בעיות (שאגב, אני רוצה לומר ולציין שאני החלוצה של דברים שבלה בלה יבינו ו-200 עובדות על בלה בלה! ועכשיו בגללי זה טרנד מאוס שאף אדם שמבין משהו כבר לא מסוגל להתייחס אליו ברצינות. *פרצוף מבואס*) עד לאינסוף ספרים על גייז – אירוטיים יותר ואירוטיים פחות, אבל בעיקר אירוטיים – חשבתי לעצמי... האם לאנשים אין רעיונות חדשים לעשות? כמובן שיש הרבה ספרים על גייז (או להט"ב בכללי)/אירוטיים/אקראיים עם רעיונות חדשים ויוצאים מן הכלל שעושים עבודה מצוינת, אבל רוב התוצרים שנתקלתי בהם די חוזרים על אותו נושא עם טוויסט קטן ולא משהו מעבר, וזה די חבל.

לדוגמא: כשהסתכלתי על כמות הצפיות שיש לכל סיפור על מערכת יחסים חד מינית ביחס לסיפורים על מערכת יחסים של הטרו הבנתי שזה הטריק. ואני חס וחלילה לא מזלזלת בקהילה או במערכות יחסים חד מיניות או בספרים שמדברים על הנושאים האלה, אבל כן קשה לי להתרשם באמת מכותבים שבוחרים לכתוב על מערכות יחסים כאלה או להכניס דמויות מהקהילה רק כי הם יודעים שאנשים ירצו לקרוא על זה. זאת אומרת, אני הייתי שם. היו לי המון ספרי BoyXBoy שהיו להם בסביבות חמישים הצבעות ומאתיים צפיות לפרק רק על הפרסום הראשון עם מספרים שהמשיכו לזנק. הייתה תקופה שכתבתי רק על זה, ואמנם זכיתי להמון הצלחה בזכותם, אבל גם באיזשהו אופן גם לא באמת כתבתי את מה שרציתי לכתוב. אני לא כותבת ספרי רומנטיקה, אבל המשכתי לכתוב אותם כי זה מה שאנשים רצו לקרוא.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now