טיפ 25 | על מבנה העלילה

371 28 1
                                    

אני מניחה שכבר יצא לנו לדבר על זה, ואם לא, בטח שמעתם על מבנה של סיפור לא פעם אם אתם משקיעים הרבה בכתיבה ובבניית סיפורים. המבנה המוכר של סיפור בנוי משלושה חלקים – התחלה, אמצע וסוף (או מערכה ראשונה, מערכה שנייה ומערכה שלישית), אבל בתוך שלושת החלקים האלה יש עוד מספר חלקים קטנים שבונים את העלילה לעומק שלה, ובעצם נותנים לנו מבנה ברור יותר של מה שאנחנו צריכים ללכת לקראתו.

בחלק הזה אני אסביר על החלקים האלה:

(לפרוטוקול: זה המבנה הבסיסי של הסיפור והוא לא חייב להתקיים תמיד. בנוסף, זה מה שאני לקחתי ממה שלמדתי, ויכול להיות שיהיו כמה דברים לא מדויקים, אז אני מתנצלת אם זה יקרה)

החלק הראשון הוא הצגת הרקע – זה החלק בו הרקע הכללי של הסיפור מוצג. בהצגת העולם נכיר את הדמות הראשית, את החיים שלה ואת מה שהיא עוברת בחיי היומיום שלה, ובכך אנחנו נכנס אל מה שהיא עוברת ונבין את נקודת המבט שלה.

החלק השני הוא הצגת המטרה של הדמות – זה בא קצת אחרי ההכרה של הדמות. בהצגת המטרה של הדמות אנחנו נציג את מה שהדמות שואפת אליו, זה יהיה החלק בו הדמות מתוודה למה שהיא צריכה לעשות (בין אם זו מטרה חדשה שהיא מקבלת אליה או מטרה שהיא רוצה להגיע אליה עוד מההתחלה).

החלק השלישי הוא הצעד הראשון של הדמות – בחלק הזה הדמות מחליטה לעשות משהו בקשר למטרה שלה ולצאת למשימה שתוביל אותה לפתרון שהיא מעוניינת להשיג.

החלק הרביעי הוא הרגע ממנו אין דרך חזרה – זה בעצם החלק הראשון של המערכה השנייה. זה הרגע לאחר שהדמות עושה את הצעד הראשון, ואחרי שהיא מחליטה לעשות אותו היא לא יכולה להסתובב ולוותר. מכאן והלאה עליה להמשיך עם המשימה שלה.

החלק החמישי הוא האמצע – בחלק הזה הדמות הראשית תתמודד מול בעיות נוספות וגילויים חדשים שישפיעו על הדרך שלה עד לקליימקס – העימות הסופי. החלק הזה הוא כללי יותר כי הוא תלוי עלילה, ויכולים לקרות בו המון דברים או מעט דברים, אבל אלה יהיו דברים שבסופו של דבר יובילו לנקודה הגורלית בה הדמות הראשית תצטרך להתמודד עם האיום שהוצג בפניה בהתחלה של הסיפור.

החלק השישי הוא תחילת העימות הסופי – בחלק הזה הדמות מגיעה לקרב האחרון והגורלי שיכריע את הסוף של הסיפור, שם היא תעמוד מול הנבל או הבעיה הגדולה מולה היא מתמודדת במטרה להביס אותו או לפתור אותה. בתחילת העימות הסופי הדמות עומדת מול בחירה של הכל או כלום – היא יודעת שאם היא תפסיד הכל יהיה אבוד, ולכן עליה לנצח.

החלק השביעי הוא הרגע בו הכל אבוד – זה יכול להיות רגע קצר או ארוך ומשתנה בעלילה. ברגע הזה הדמות הראשית מוצאת את עצמה מובסת ואין לה אפשרות להצליח.

החלק השמיני הוא ההתרוממות המחודשת – זה הרגע בו הדמות הראשית עומדת שוב על הרגליים בניסיון אחרון להציל את המצב. הדמות כנראה תלמד מדברים שקרו קודם לכן בסיפור ותיקח אותם איתה בשביל שיעזרו לה להצליח. הדמות לומדת מהטעות הכי גדולה שלה, ומשתמשת בה כדי להשלים את המשימה שלה. בדרך כלל, ברגע הזה מגיע הטוויסט, הרגע בו הכל מתהפך, בו הדמות הראשית רואה את האמת.

החלק התשיעי הוא הניצחון – זה הרגע שבו הדמות מצליחה להגשים את המטרה שלשמה יצאה למסע בהתחלת הסיפור.

החלק העשירי הוא הסיכום – זה הרגע שסוגר את כל הסיפור. בחלק הזה הדמות הראשית חוזרת לחייה אחרי הניצחון ומנסה להמשיך מחדש משם. מה שקורה בסיכום תלוי במה שקרה בסיפור ובמה שקרה לדמויות שנמצאות בו, ובעצם סוגר את המעגל שנפתח במערכה הראשונה.

עכשיו, זה המבנה הבסיסי של הסיפור, והוא לא חייב להתרחש באותה צורה בדיוק, אך כן להכיל את רוב האלמנטים שנמצאים בו. אפשר לשחק עם החלקים האלה ואפשר לשכפל אותם כשיש מספר עלילות שמשתלבות אחת בשנייה ומשפיעות זו על זו.

תזכרו שסיפור הוא אף פעם לא קו ישר, אף על פי שיש לו חוקים משלו. הוא יכול להכיל המון בתוכו עם בנייה נכונה שלו, ועם הניסיון תראו שעם הזמן זה גם יהפוך קל יותר ליצור אותו מבלי אפילו להתייחס לשלבים שאמורים להיות בתוך המבנה העלילתי שלו.

אני מקווה שעזרתי,

אם יש לכם שאלות, מוזמנים לכתוב (:

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now