טיפ 23 | כתיבה פאסיבית VS כתיבה אקטיבית

540 30 14
                                    

הפעם נדבר על תופעה נרחבת שמופיעה אצל כותבים חובבים (גם אצלי, בין היתר), ומשפיעה המון על הכתיבה ועל הדרך שבה היא מוצגת: כתיבה פאסיבית.

המון כותבים מנוסים שלמדו על כתיבה יסכימו ששימוש בכתיבה פאסיבית היא מתכון לתהליך כתיבה קשה ומייסר שיגרום לנו לעבוד כפליים על היצירה שלנו. אני מסכימה עם זה, אך לא לגמרי, כי כמו כל שיטה בכתיבה, גם בה אפשר להשתמש אם היא תוכל לספק אותנו בצורה הראויה. לכן, אף על פי שאני אסביר פה (ספויילר) למה כתיבה פאסיבית היא לא טובה ולמה עדיף להחליף אותה בכתיבה אקטיבית, אני רוצה שתזכרו לא לשלול אותה לגמרי מעתה והלאה, ושאם אתם מעוניינים להשתמש בה במקרים מסוימים, זה בסדר גמור.

ועכשיו, בואו נדבר על הפיל שבחדר: מה זה אומר כתיבה פאסיבית?

זה יותר מובן ממה שאתם עלולים לחשוב.

כל אחד מכם שלמד שיעורי לשון בבית הספר וגם הקשיב למה שאמרו שם מכיר את המונחים "סביל" ו"פעיל". בלועזית הם נקראים "פאסיבי" ו"אקטיבי", ועל הנושאים האלה אנחנו בעצם מדברים כאן.

ולמי ששכח או פשוט לא מכיר את המונחים, הנה ההסבר על הדף:

כתיבה פאסיבית תתמקד באובייקט עליו עושים פעולה כלשהי, לדוגמא: "החרב הוחזקה על ידו", בעוד כתיבה אקטיבית תתמקד באובייקט שעושה את הפעולה, לדוגמא: "ידו החזיקה בחרב". הוחזקה – פועל סביל, החזיק – פועל פעיל.

למה לא מומלץ להשתמש בכתיבה פאסיבית?

הגענו לעיקר: למה כתיבה פאסיבית עלולה לפגוע קשות בכתיבה שלכם? נתחיל בדוגמא. הנה משפט שכתבתי שכל המשפטים בו פאסיביים:

כששדה ראייתה העלים אותו לגמרי, רגליה לקחו אותה אל הכניסה למבנה. מבטים חטופים נזרקו עליה מרחוק מכיוונם של הנערים ברחבה, לחשושים הגיעו מחלק מהם. נודע לה על ידי השדים שברשותה שהתהייה לגבי היותה תלמידה חדשה הייתה נושא השיחה העיקרי שלהם.

שימו לב לכל הפאסיביות שנמצאת בקטע: שדה הראייה העלים אותו, רגליה לקחו אותה, מבטים נזרקו עליה, לחשושים הגיעו מהם, נודע לה, התהייה הייתה נושא השיחה, כל אלה כתובים בצורה פאסיבית. כפי שאתם רואים, הקטע לא באמת רע ולא באמת כתוב בצורה שתגרום לך לשבור את הראש (אלא אם כן אתה הכותב, אני מניחה), אבל היא כן נשמעת מתאמצת מדי, וזה בעצם מה שכתיבה פאסיבית נותנת לקורא בפועל – את ההרגשה שהסיפור מתאמץ להיכתב בשפה גבוהה יותר ובתחביר מליצי שבמכוון רוצה להרשים ודורש להיות מסתורי. וזו – זו טעות נוראית לעשות. שימוש בכתיבה פאסיבית קשה לעיכול, היא מסורבלת יותר לכתיבה והיא מצליחה להוציא ממך את המיץ כי אתה מתקשה להבין מה בדיוק קורה. ברגע שיש שימוש גדול מדי בכתיבה פאסיבית הסיפור הופך להיות מתיש ומעייף לקריאה, והדבר האחרון שאתם רוצים זה לגרום לקורא להתעייף מכם.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now