פרק 29 | האויב הגדול מכולם - מחסום הכתיבה

443 38 32
                                    

אם אתם עוקבים אחרי בלוגים או וולוגים של כותבים, אתם בטח נתקלתם בכמה שאומרים שמחסום כתיבה לא קיים וזה הכל תלוי בכם שתכתבו. אז קודם כל – בולשיט. מחסום כתיבה אמנם כן תלוי אך ורק בנו, אבל הוא גם בהחלט דבר שקיים.

אז מה זה בעצם מחסום כתיבה? מחסום כתיבה זה בעצם מקרה שקורה לכותבים בו הם לא מצליחים להמשיך לכתוב. זה בדרך כלל מתחלק לשני סוגים: מחסום כתיבה בו אתם יודעים מה לכתוב אבל לא יודעים איך, ומחסום כתיבה בו אתם יודעים איך לכתוב, אבל לא יודעים מה. שניהם גרועים באותה מידה.

למה מחסום הכתיבה קורה? מכל מיני סיבות. אני יודעת שמחסומי הכתיבה שלי נגרמים מעיקר מהפקפוק שלי במה שאני כותבת, מחוסר תכנון לגבי ההמשך של העלילה, ומדבקות עיקשת מדי במה שאני כותבת עד שהמוח שלי מתחרפן מזה. לכל כותב יש סיבות אחרות לכך שהוא לא מצליח לכתוב, וזה בדרך כלל נגרם מבעיות נפשיות (לא מחלות נפשיות, בעיות) כמו דאגה או שעמום.

למשל, אני יודעת שממש קשה לי לכתוב אם אני מנסה להוציא מעצמי ניסוחים גבוהים מדי שלא מתאימים לסגנון הכתיבה שלי, וככה יוצא שבשעה אני יכולה לכתוב שורה וחצי. אני יודעת שגם קשה לי לכתוב כשאני כל הזמן חושבת על כל הבעיות שעלולים להעיר לי עליהן ברגע שיקראו את מה שכתבתי, ולפעמים אני אפילו מוצאת את עצמי חסרת כוחות להתעסק עם הכתיבה בגלל שעשיתי המון באותו יום או שמה שאני כותבת פשוט לא מצליח לסחוף אותי כמו בהתחלה.

כל הבעיות האלה הן לגיטימיות ומובנות לחלוטין, ואם אתם נתקלים במחסום כתיבה, אל תילחצו, כי זה קורה לכל אחד, ואפשר לפתור את זה. אז... הכנתי רשימה של דברים שאפשר לעשות בשביל לצאת ממחסום כתיבה ולעודד אתכם להמשיך לכתוב:

קחו הפסקה – תוך כדי הכתיבה של הפרקים האחרונים של ממלכת האלים (שכללה הקפאה של כמה שבועות), הגעתי למסקנה שבשבילי, לקחת הפסקה מכתיבה לכמה ימים מאוד עוזרת לי לאגור כוחות מחודשים ולהגיע עם אוצר מילים מחודש וכתיבה תחבירית טובה מאוד כשאני עומדת שוב מול הדף וצריכה לכתוב עוד מילים. בשבילי, רוב מחסומי הכתיבה שלי נגרמים מיותר מדי חשיבה על הסיפור עד שאין לי רגע לנשום. במקרים כאלה, אני נותנת לעצמי כמה ימים בשביל לעשות דברים אחרים שינתקו אותי מכל החשיבה על מה שאני צריכה לכתוב, ככה שברגע שאני ממשיכה לכתוב, הסיפור מרגש אותי מחדש כי הוא מרגיש רענן יותר. המוח שלי ריק ופתוח לכל אפשרות שאני אעלה על הדף, והכתיבה תצליח לזרום בצורה הרבה יותר טובה ונעימה. הפסקות יכולות לקחת יותר מכמה ימים, לפעמים אפילו שבועות או חודשים או אפילו שנים, וזה הכל תלוי במי שאתם בתור כותבים ובסיפור שלקחתם על עצמכם. יכול להיות שאתם תקועים כי מה שהתחלתם הוא פשוט לא הסגנון שאתם אוהבים לכתוב. אין בעיה לקחת לעצמכם הפסקה מהכתיבה אם אתם מרגישים שאתם לוחצים על עצמכם וגורמים לעצמכם להרגיש רע כי אתם לא כותבים. הכתיבה לא צריכה לגרום לכם לסבול, היא נמצאת קודם כל בתחביב – משהו שאתם עושים בזמנכם הפנוי כי אתם רוצים, ואתם צריכים לעשות אותה רק כשאתם רוצים.

טיפים לכתיבהWhere stories live. Discover now