BAB 8

49 4 0
                                    

"Sufi, kau dah bersedia?" Nice menjengukkan kepala. Sufi hanya mengangguk walaupun dadanya masih terasa berdebar-debar.

"Jom turun sekarang. Semua dah sedia."

Sufi hanya mengikut. Sepanjang perjalanan, mereka hanya diam. Nice yang menyuruh Sufi untuk tidak bertanya. Sufi bertambah pelik apabila dia diminta membawa pedang itu sekali.

Sampai di satu bilik, mereka terus masuk. Suasana di situ gelap dan hanya diterangi cahaya lilin. Mereka menuju ketengah-tengah bilik. Nice menoleh menghadap Sufi. Pedang yang dibawa diletakkan di bawah antara mereka.

"Malam ni, kau akan jadi salah seorang daripada kami. Itulah syaratnya, walaupun kau abang aku."

Nice mengambil sebilah pisau yang di hulurkan salah seorang anak buahnya. Sufi menelan air liur apabila tangan kanannya berada dalam pegangan adiknya.

"Err... Nice. Apa yang awak nak buat ni?" soal cemas apabila pisau itu sudah diletakkan di atas tapak tangannya. Nice tak beritahu apa-apa pun pasal ni.

"Maafkan aku, Sufi, tapi inilah bukti kesetiaan kau." Terus Nice menoreh tapak tangan Sufi. Luka yang terhasil hanyalah sebesar 1 inci namun Sufi tetap menjerit kesakitan. Darah yang keluar mengalir turun mengenai pedang yang berada di bawah.

"Argh!"

"Ianya berjalan dengan lancar. Luke, bagi aku sapu tangan. Lucca, pasang lampu sekarang." Luke dan Lucca hanya mengikut arahan. Sehelai sapu tangan putih diberikan kepada Nice.

Bilik yang tadinya gelap terus terang-benderang. Sufi yang memegang pergelangan tangannya dapat melihat berpuluh orang berdiri secara bulatan disekeliling mereka. Nice memberikan sapu tangan tadi supaya ditekap di bahagian lukanya.

"Seterusnya, kau kena berkenalan dengan ahli kumpulan yang lain supaya mereka tak anggap kau musuh." Nice memperkenalkan mereka semua secara bergilir.

"Ini Luke dan Lucca, pasangan kembar seiras. Kau boleh bezakan mereka berdua melalui warna mata mereka. Tapi warna rambut mereka pun lain. Sekurang-kurangnya ada sedikit perbezaan mereka."

Nice menunjukkan Luke yang berambut perang dan mempunyai anak mata berwarna hitam pekat. Kemudian Lucca yang berambut hitam berkilat dan mempunyai mata hazel yang bersinar. Ini kali pertama Sufi berjumpa kembar seiras

"Nama sebenar aku Lukman tapi panggil je Luke." sapa Luke sambil menghulurkan tangan. Lucca pula hanya memandangnya tanpa senyuman.

"Kami kembar, tapi agama kami tak sama."

"Tak sama agama?"

Pertama kali Sufi berjumpa dengan kembar seiras tapi tak sama agama. Tiba-tiba dia terfikir, agaknya apa agama Nice sekarang? Masih Islam ke? Harapnya begitulah.

"Yup, aku Islam, dia Kristian."

"Dude." Tiba-tiba Lucca bersuara. Nadanya sangat dingin

"Apa?"

"Stop it."

"Suka hati akulah. Kau sibuk apa?"

Luke merangkul leher adiknya. Lucca merengus. Sufi memandang mereka dengan pelik. Sorang dingin sorang lagi peramah.

"Jangan pedulikan mereka. Mereka berdua ni orang kanan aku. Tapi perangai diorang memang berbeza, jadi kau tak payah rasa pelik."

Sufi diperkenalkan pula dengan seorang wanita Cina.

"Nama dia Mei. Dia salah seorang pembuat dan pereka senjata aku." Sufi memandang Mei yang berambut pendek itu. Nampak macam seorang yang periang.

"Nah, siapkan pedang ni. Aku nak pedang ni siap esok." Nice menghulurkan pedang Sufi yang masih ada darah padanya kepada Mei. Sufi pun tak perasan bila pedang tu ada dekat tangan Nice.

The Nice DevilWhere stories live. Discover now