BAB 5

1.7K 69 1
                                    

SAMPAI saja di perkarangan rumah Usyair, keluarganya sudah menunggu. Masing-masing seronok bila Usyair balik for good. Kalau ada Usyair, meriah sikit rumah kata mama dia. Memang dia rajin menyakat!

"Hellooo everybody!"

"Tak payah nak London sangatlah!"

"Mamaa... rindu mama."

Usyair memeluk mamanya dan mengangkatnya sedikit. Menjerit mama. Tapi, dia memang begitu. Semua orang dia buat begitu. Umairah, papa pun sama. Memang bodoh si Usyair tu. Suka buat orang sakit jantung. Seperti apa yang dia buat dekat aku sekarang ni la.

"Mana barang? Takkan beg ni saja."

"Ada. Naik kargo, pa."

"Great. Jom masuk. Papa dah lapaq ni. Qis, mai masuk. Kita makan sama-sama."

"Kejap pa, nak kunci kereta."

Aku menutup bonet dan kunci kereta. Perlahan-lahan berjalan masuk ke dalam rumah Usyair. Aku selalu datang ke sini. Practically, mama dan papa Usyair dah macam mak dan ayah aku. Dah macam keluarga tapi belum jadi keluarga. Tapi keluarga aku tak pernah pun nak mendesak, alang-alang dah kawan baik, jadilah suami isteri terus. Tak ada pula dia orang pernah mencadangkan hal itu. Mungkin tak nak masuk campur soal hati dan perasaan kut. Yalah, nama pun kawan baik.

"Sedapnya... Dan dan lapaq."

Usyair mengusap perutnya. Melihat juadah di atas meja, aku tersenyum. Kan betul, kegemaran Usyair. Kari kepala ikan dan sambal belacan. Kalau dua benda ni ada atas meja, alamatnya, tiga pot nasi pun tak cukup.

Aku menarik kerusi dan duduk di sebelah Usyair. Ini memang tempat aku. Selalunya sebelah dia. Sudah 20 tahun, kerusi ini menjadi kerusi aku. Bererti sudah 20 tahun, aku selalu ada di sisi dia. 20 tahun tuuu.... Itu sebab aku masih tak ada rasa apa. Sebab aku dengan dia... Dah biasa.

"Eh, tak nak banyak."

"Kau nak tolak kari ikan mama?"

"Aku dah makan kat rumah tadi. Kenyang kut!"

"Ada beza makan rumah mak dan rumah mama."

"Apa bezanya?"

"Tadi kau makan, aku tak ada sebelah kau. So, kurang sikit selera kau. Sekarang kau makan kat rumah mama, aku ada di sebelah kau. So... Aku jamin kau akan tambah kejap lagi."

Aku tergelak. "Kalau aku makan tambah, bukan sebab kau. Tapi sebab kari mama."

"Eleh... Tak nak mengaku."

"Sudah, tak payah nak bergaduh depan rezeki. Biar sikit, nanti tambah lagi."

"Tak apa. Letak aje banyak-banyak, nanti tak habis, Syair makan. Tapi Syair gerenti habis punyalah."

Suka hati dia saja. Tapi dia memang tong sampah. Dia akan makan bahagian aku yang tak habis. Itu Usyair. Suka paksa aku makan, macam aku ni kuat makan. Memanglah aku makan sikit, tapi aku kerap makan. Nak buat macam mana, kadar metabolisme tinggi. Makan banyak pun, kurus juga. Okeylah tu. Semua perempuan nak yang macam tu. Makan banyak tapi kurus.

"Jadi ke KL esok?"

"Jadi, pa."

"Pi awai tak pa..."

"Memang nak pi awai pun. Pi awai, balik awai. Malam tu ada dating dengan Qis."

"Mana ada dating. Lepak aje. Catching up!" Sampuk aku.

"Dating pun tak pa aih." Papa senyum.

Eh... Papa senyum lain macam ni. Papa dah tahu ke, apa yang Usyair janji dengan aku? Atau mak beritahu ayah, ayah beritahu papa? Asal... Aku rasa lain macam situasi ni? Serius awkward...

TODAY I MARRY MY BEST FRIENDWhere stories live. Discover now