BAB 6

1.4K 54 1
                                    

USYAIR memandang aku. Kalau dia pandang macam tak puas hati tu, tandanya, nak kan penjelasan. Tapi kalau dia asyik sangat pandang aku macam tu, macam mana nak jelaskan? Aku mula rasa takut. Sudahlah tak bersedia nak bercakap dengan dia tentang hal ni. Dia muncul pula sedang aku bergosip dengan Umairah.

Potong stim betul!

"Aku tak ada maksud nak..."

"Putus kawan?"

"Ya..."

"Aku dengar kau cakap dengan Umai tau tadi. Aku belum pekak lagi."

"Kau dengar baru satu persen... Kau belum dengar cerita 99 persennya lagi. Sepatutnya, aku akan cakap hal ini dengan kau malam esok. Tapi cara kau ni, aku macam tak boleh aje nak cakap malam esok."

"What's the difference?"

"Yalah, kau macam tengah marah."

"Kalau aku tak buat salah, kau nak putus kawan dengan aku... Takkan aku tak marah? Mestilah aku marah. Aku ada salah apa dengan kau? Pasal aku nak ajak kau kahwin? Itu sebabnya kau nak putus kawan dengan aku? Kau yang kata kau okey!"

"Tak..."

"Tak, apa?"

"Aku tak okey!"

"Benda belum bermula, kita dah perang besar."

"Belum perang lagi. Kau kena dengar dulu... Aku akan jelaskan kenapa aku tak okey. Bukan sebab kau yang tak okey, aku yang tak okey."

"Fine."

"Fine apa?"

"Explain."

Aku mundar-mandir kat depan Usyair. Serba-salah rasanya. Tapi, sebagai kawan... Dia kena terima alasan aku untuk putus kawan dengan dia. For our own sake. For our friendship, for our relationship... And also for our future.

Lelaki... Mampu untuk ubah gunung sekalipun, untuk bersama dengan orang yang dia cinta. Kan?

"Aku dengan kau... Kita kawan baik daripada umur kita tujuh tahun. Kau ingat, kenapa kita kawan baik? Sebab kita kongsi tarikh lahir yang sama dalam kelas yang sama. Itu sebabnya, kau dan aku... Kita banyak sangat persamaan sampaikan kita susah nak tengok satu pun perbezaan antara kita. We are perfect as friends."

"Then..."

"Bila kau kata... Next birthday, kau nak kahwin dengan aku, kalau kau dan aku tak ada sesiapa... Aku cuak. Sebab kita perfect as friends, boleh ke kita perfect as couple?"

"Tak cuba tak tahu, Qis."

"Itu sebab... Aku nak putus kawan dengan kau. Aku tak nak kau jadi kawan baik aku, at the same time, kau jadi boyfriend aku. Lagipun, aku tak rasa, perasaan aku pada kau, lain... Seperti perasaan kau kepada aku. Kalau tak cinta, kau tak akan ajak aku kahwin, kan?"

Usyair terdiam.

"Since when?"

"Since when, what?"

"Since when, kau jatuh cinta dekat aku, Syair?"

"Since forever, Qis. Kau pernah nampak aku dengan orang lain ke?"

"Kau tak pernah cuba!"

"How about you?"

"Kenapa dengan aku?"

"Kenapa kau juga tak pernah cuba? Kau pun... Ada rasa tu. Tapi kau takut kan, nak cakap dengan aku. Itu sebab, masa kita umur 17 tahun, kau renew janji kita yang kita tak boleh sampai kahwin?"

TODAY I MARRY MY BEST FRIENDWhere stories live. Discover now