Bab 134-Lembaga Di Tepi Laut

2.2K 30 0
                                    

"Yang kamu ambil, kayu arang atau buluh?" tanya nenek kepada saya.

"Kayu arang," jawab saya.

"Bukan urusan kamu untuk mengetahui semuanya ini, ini urusan aku," kata datuk yang secara tiba-tiba memusingkan badannya ke arah saya dan nenek. Dia bagaikan mengetahui dengan apa yang kami perkatakan.

Saya dan nenek berpandangan. Datuk kembali menghadapkan dada dan wajahnya ke halaman rumah. Kayu arang masih ditangannya. Dengan tenang datuk mengangkat kayu arang melepasi kepalanya.

"Bukan di sini tempat untuk bergurau. Orang lain boleh diajak main-main. Dengan aku jangan dibuat begitu nanti buruk padahnya, aku tak mencari musuh, pengikut kamu datang jumpa aku dengan niat untuk memisahkan diri dari kamu," tutur datuk dan kayu arang terus dihumbankan keluar. Nenek menarik nafas lemah.

Saya menggigit bibir dan timbul persoalan dalam diri saya sendiri. Dengan siapa datuk bercakap? Disaat saya memikirkan perkara tersebut, terdengar suara menyebut nama Khoja Lisut sebanyak tiga kali berturut, semuanya itu kedengaran sayup-sayup, dituruti dengan ketukan di dinding rumah berkali-kali.

Datuk masih juga berdiri di ambang pintu, tidak mahu ambil peduli dengan apa yang didengarnya. Sebaik saja bunyi ketukan berhenti, saya terdengar bunyi buah mangga muda berguguran ke bumi akibat pohonnya digoncang bertalu-talu. Pada hemat saya, peristiwa aneh itu terjadi selama lebih kurang lima minit. Setelah itu suasana terasa sepi kembali.

"Iblis tu masih belum puas."

Datuk bergerak dari tempat dia berdiri. Daun pintu dirapatkan. Kunci dan selak dikenakan kembali. Tiga kali datuk menyapu mukanya dengan telapak tangan kanan. Dimulai dari hujung dagu membawa ke atas, hingga ke hujung dahi.

"Benda-benda yang macam itulah yang saya dengar waktu awak belum balik, kalaulah benda itu merupakan manusia atau binatang, saya tetak dengan golok," sambil berkata-kata nenek menggayakannya sekali. Melihat telatah nenek itu, secara spontan saya teringatkan pelakon filem Normadiah yang bertarung dalam filem SEMERAH PADI.

Rupanya, saya tidak keseorangan dalam menghadapi kelucuan dari nenek itu. Buktinya, bila saya menoleh ke arah datuk, dia tersenyum sinis.

"Sudahlah, memang iblis tidak mahu mengaku kalah, dia selalu mengusik dan menakut-nakutkan kita. Sudahlah," datuk segera menarik tangan saya mengajak ke ruang dapur. Saya segera patuh dengan kemahuannya.

"Kenapa dia sebut nama Khoja Lisut tuk?"

"Itu menunjukkan yang iblis mahu menguasai Khoja Lisut, mahu memperdayakan Khoja Lisut supaya masuk ke dalam kekuasaannya, walaupun dia tahu Khoja Lisut sudah kembali ke pangkal jalan," demikian datuk menjelaskan kepada saya. Penjelasan itu dapat saya terima.

HIDANGAN

Semasa menghadapi hidangan makanan nenek mengulangi pertanyaan yang telah saya ajukan kepada datuk. Jawapannya, sama seperti apa yang datuk ucapkan kepada saya sebentar tadi.

Nenek pun tidak mengemukakan soalan susulan. Tetapi, dari gerak-geri yang ditunjukkan oleh nenek dia tidak puas hati dengan apa yang datuk tuturkan kepadanya.

"Tak puas hati dengan jawapan saya?" datuk menduga.

"Tidak."

"Kenapa pula?"

"Jawapannya macam melepaskan batuk ditangga."

"Habis apalagi yang mahu saya terangkan, syaitan hanya berani pada orang yang takut."

"Hum...," suara nenek terkulum dan dia terus menyuapkan nasi ke mulutnya.

Suasana selanjutnya tidak diganggu oleh sebarang pertanyaan. Kami terus makan dengan tenang hingga selesai. Sebenarnya, hati saya ingin mengetahui misteri yang terjadi secara terperinci. Tetapi, saya takut mengemukakan pertanyaan. Takut kena marah dan kena herdik.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 10 )(COMPLETE)Where stories live. Discover now