Bab 139-Seludup Senjata Untuk Pejuang

2K 30 0
                                    

Sebaik saja mendengar kata-kata datuk itu, terpamer senyum di wajah anak muda. Dengan ramah dia menepuk bahu datuk dan saya berkali-kali. Kepuasan dan ketenangan dapat saya rasa dari gerak-gerinya.

"Kenapa kamu tak ikut jalan darat? Kenapa kamu pilih jalan laut? " Datuk mengulangi pertanyaan yang tidak berjawap.

"Nanti saya ceritakan, beri saya masa untuk menghisap rokok," anak muda itu memberi jawapan. Datuk angguk kepala, lalu memenuhi permintaannya.

Dengan tergesa-gesa anak muda mengeluarkan sekotak rokok dari saku seluar. Dicabutnya sebatang, setelah diapit ke bibir dan dipasang api dia menyedutnya dalam-dalam. Asap rokok di hembusnya perlahan-lahan.

"Maafkan saya, biar saya habiskan sebatang rokok ni dulu," katanya lalu duduk di bahagian pangkal akar pokok besar yang condong ke laut. Bau asap rokok keretek yang kurang menyenangkan itu terus menyumbat lubang hidung. Akhirnya, anak muda menghabiskan sebatang rokok.

"Panjang ceritanya kenapa saya ikut laut," anak muda itu memulakan cerita, pada masa itu kaki langit kian cerah, matahari sudah pun mengembangkan sayapnya, kabus nipis sudah berkurangan.

"Lain yang dirancang, lain pula jadi. Mula-mula disuruh ikut jalan darat, bila semua persiapan dibuat, disuruh ikut jalan laut, akibatnya saya lambat jumpa tuan,"lanjut anak muda itu dengan wajah yang serius.

"Tak mengapa, mungkin ada sebab tertentu yang bapa saudara kamu suruh buat macam tu, soalnya sekarang, kamu sudah pun menjalankan tugasnya."

"Saya faham tuan"

"Usah bertuan dengan aku, umur kamu dengan cucu aku, bezanya tidak jauh. Kamu muda antara lapan hingga sepuluh tahun saja," datuk memberi saranan kepadanya, Anak muda itu anggukkan kepala setuju dengan saranan itu.

"Sudah bercakap begini lama, kamu tak perkenalkan diri kamu pada aku?" Dalam senyum datuk bersuara.

"Oh ya, nama saya Nyak Abdul Jabar, orang panggil Nyakbar saja."

"Kalau begitu aku panggil kamu Nyakbar juga, apa macam kamu setuju?"

"Tentulah setuju," anak muda anggukkan kepala, " kata bapa saudara saya, pak cik bukan sebarang orang," sambungnya.

"Ah, kamu jangan dengar sangat cakap bapa saudara kamu tu," tingkah datuk. Mereka terus ketawa dan saya tumpang tersenyum.

Abdul Jabar dan datuk merenung ke arah laut, sinar matahari mula meninggi, kicau burung agak berkurangan. Saya kira dalam tempoh setengah jam lagi, seluruh alam akan terang-benderang.

"Mari kita pergi pak cik, dalam perahu nanti saya cerita kisah sebenar kenapa saya tak ikut jalan darat."

"Silakan, pak cik hanya mengikut saja, pokoknya pak cik mesti berada ditempat yang dijanjikan sebelum pukul lapan pagi."

"Saya faham, pak cik."

Abdul Jabar memulakan langkah menuju ke perahu, lalu diikuti oleh datuk dan saya. Kami bertiga menolak perahu kecil ke dalam air. Bila perahu sudah berada di air, saya disuruh naik dulu. Disuruh duduk diam-diam di situ sambil mengimbangi tubuh mengikut rentak gelombang air laut.

Beberapa minit kemudian, datuk mula naik. Duduk di hujung perahu. Abdul Jabar menolak perahu supaya lajak agak jauh di tengah, masa perahu itu bergerak dia melompat ke dalam perahu. Dia duduk di pangkal perahu dengan dayung di tangan. Saya tidak sedar, bila masa dia mengenakan terendak kepalanya.

BELAKANG

Perahu yang didayung terus melawan ombak, terumbang ambing. Tubuh saya juga turut bergerak, tersengguk ke depan, tersengguk ke belakang.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 10 )(COMPLETE)Where stories live. Discover now