البارت 6

7.8K 189 13
                                    

عشق بلا حدود
البارت 6

في شركة حسن يستدعى سما السكرتيرة ويطلب منها حجز تذاكر السفر لدبى في اقرب موعد ويوصيها على الشركة، وتكون عيناه التى تبلغة بكل صغيرة وكبيرة تحدث في الشركة، وتذهب سما لتنفيذ ما امر بيه حسن في صمت لتبلغة بعد فترة قصيرة ان موعد السفر غدا في تمام الساعة 10 صباحا، وتنصرف لاداء عملها، وينهض حسن للذهاب إلى الفيلا الخاصة لتجهيز شنطة ملابسة والتأكد من غلقها باحكام،
وينتهى حسن مهمتة بعد مدة ويذهب إلى شقة الزمالك، حيث تسكن بها هالة وفرحة ليفتح باب الشقة يجد هالة تجلس بجوار فرحة على الأرض وتلاعبها بلعبة القطار في مرح وسعادة وتحاول جاهدة على اطعامها اثناء اللعب يتحدث حسن ويلقي السلام عليهم فتنظر له هالة وتقول بضيق :

- اتاخرت أوى لية كدة ياحسن، انا قلقت جدا عليك.

حسن يقترب منهم ويقول في حنو :

- معلش كان لازم افجر القنبلة لياسر وقوله على خبر حملك، ااااه ياهالة لو كنتى شوفتى وشه وأنا بقوله الخبر وصدمته لما عرف كان ناقص يصرخ فيا ويسألني ازاى، متتخيليش احساسى ساعتها كان ازاى..؟ كان نفسي أقوله ليه كدة ياسر أنا عمرى ما بخلت عليك في حاجة...؟ عمرك ما طلبت منى اى حاجة غير لما جبتهالك، كنت اب وام واخ ليك لية يوصل بيك الطمع فيا للدرجادى لية ياهالة...؟ أنا قصرت معاه في أية عشان يكون بالشكل ده؟

وفي هذه اللحظة تترك هالة فرحة، وتاخذ حسن في احضانها، وتحاول جاهدة ان تخفف عنه احساسة بطمع وجشع اخاه وتقول له هامسة :

- اهدى ياحبيبي متعملش في نفسك كدة أنت مغلطش معاه، أنا من يوم جوازنا وأنا شيفاك بتعاملة كانة ابنك اللى مخلفتهوش مش أخوك ... لكن هو ده طبيعة البشر النفس الضعيفة صورتله انه يطمع في فلوس اخوة بدون وجه حق، مع أنك تعرف بكل حاجة بيعملها من وراك، ومع كدة ساكت وتقول الفلوس بتروح وتيجى ومش بيتروح لحد غريب في الاخر اخويا، أنت بتراعى ربنا معاه وده اهم حاجة إحنا مش في ايدينا حاجة نعملها غير أننا ندعيله ربنا يهديه ويكفينا شره يارب، ويبعد عننا اذاه ويحب فرحة لما يشوفها.

الاب بنبره غضب يقول :

- هو ممكن يقدر يعمل في فرحة حاجة، أنا ساعتها مش هبقى على حاجة ياهالة ولا هراعى صله الدم.

هالة بنظرة خوف وقلق تقول :

- ربنا يهدية يارب، ومتوصلش لكدة ياحسن.

حسن بنظرة رجاء يقول :

- يارب ..طب اية انتى مش هتاكلينى حاجة كدة، ولا هنام خفيف حضرى اى لقمة كدة عقبال ما العب بالقطر الحلو ده مع فروحتى عشان هنام بدرى السفر بكرة ان شاء الله لازم تكون بدرى في المطار.

هالة تنهض وتقول بابتسامه على وجهها :

- خلاص ماشى هحضرك الاكل بس متلعبوش من غيرى.

#عشق بلا حدود ... بقلم إيموووWhere stories live. Discover now