البارت ١٥

7.2K 158 17
                                    

البارت 15

وقفنا في الحلقة السابقة عند سؤال نادية لمحمد فتسألة وهى متردده وتقول :

- انت أشمعنى دلوقتى يامحمد فكرت ترجع لية التوقيت ده بذات ..ليه مش قبل كدة أو بعد كدة؟

ينظر لها محمد  ويقول لها بنبره حزينه مردد:

- شوفى ياستى، أنا هحكيلك اشمعنى دلوقتى وياريت تفهمنيى صح، ومتقوليش أنى عشان كبرت وصحتى بقت على ادى، ومحتاج خدمة فلجأتلك وكدة...!!

نادية تقبض بين حاجبها وتقول بضيق مردده :

- اخص عليكى يامحمد، أنت تظن فيا أنى أفكر كدة فيك، ده أنا كل يوم كنت بحلم وبدعى ربنا مع كل فجر أنك ترجع تانى، وتنور دنيتى وأشوفك قبل ما أقابل رب كريم، ده كل حاجة حوليا بتفكرنى بيك.... حتى خالد حاول كتير يعرض أننا نسيب الشقة وننقل في شقة أحسن في مكان أفضل، بس أنا رفضت بشدة... إزاى اسيب الشقة اللى فيها رحتك في كل ركن... وازاى أمشى وأنا سايبة ذكرياتى مع كل ركن عشق لعبت فيه، وتنطط وضحكة فيه إزاى الشقة دى فيها، الشقة مش جدران وحيطان، لا دي عمر وسنين كتير وعشرة حلوة عشتها معاك، عمرى ما هسبها ولا هخرج منها غير على ظهرى.

محمد بنظرة حب صادقه يقول :

- بعد الشر عليكى يا غالية، أنتى عندك حق، أنا برضو أول ما دخلت حسيت بحنين لكل حتة في الشقة، وافتكرت كل حاجة حلوة مرت عليا زمان معاكوا ...كل ذكرياتي اتجسدت قدامي من غير اي تفكير، حسيت بحنين ووجع ربنا وحده اللي يعلمه، لكن هقول ايه كل مكتوب علي الجبين، الحمدلله على كل حال،

يالا هحكيلك بقى ياستى السبب الحقيقي ..بصى ياستى أنا لما سافرت اشتغلت وكنت عايش منطوى مش بكلم أى حد خالص، بخلص شغلى وأرجع للسكن حياة بلا روح شغل وبس، وبعد فترة طويلة اوى ابتديت أقرب من واحد ساكن معايا في نفس الغرفة اسمه "ابومازن" راجل طيب اوى ومؤمن وبتاع ربنا..... كلامى معاه في الاول كان بسيط ومع الوقت ارتحنا مع بعض وابتديت احكيلة على كل حاجة حصلت، وبصراحة الحق يتقال هو غلطنى كتير اوى لحد ما في يوم وإحنا بنتفرج على التلفزيون سمعنا شيخ بيتكلم عن الابتلاءات اللى ربنا بيتلى بيها عبادة الموضوع كانة جى عشانى والله يانادية ومخصوص ليا (وحكى محمد كلام الشيخ كله بالتفصيل)لتقاطعة نادية مردده :

- سبحان الله يامحمد، والله ساعات ربنا بيبعت لينا رسالات من غير ما نحس، بس الجدع هو اللى ينتبه ويستفاد منها وبعدين كمل سمعاك بكل اذان صاغية.

محمد يكمل حديثه بهدوء، والدموع تلمع داخل محراب عيناه، من شده الندم :

- مفيش ياستى بعد ما خلص فضل ينصحنى كتير بصراحة الله يباركله وقالى كلمة عمرى ما هنساها.

نادية باهتمام ولهفه تقول مستفهمه:
- قالك اية !!!

محمد بنبره كلها ايمان يقول :

#عشق بلا حدود ... بقلم إيموووحيث تعيش القصص. اكتشف الآن