'003

27 0 0
                                    

   Cempaka yang ditinggalkan di tepi jalan tadi tidak menunjukkan apa-apa respon. Biasanya gadis yang seumur dengannya, jika ditinggalkan seorang diri di tepi jalan pasti akan menangis. Tetapi tidak untuk Cempaka.

   Dia sebenarnya sangat gembira sebab dapat keluar dari rumah puaka itu. Hidupnya di dalam rumah tersebut seperti orang gaji ; disuruh kemas rumah, memasak, cuci baju dan lain-lain.

   Cempaka sebenarnya tak kisah pasal semua tu, tapi yang paling tidak dapat diterima apabila Mak Cik Kemboja hanya memberikan sisa-sisa makanan kepadanya.

   Hidup Cempaka sebenarnya lebih teruk dari orang gaji, dia dilayan seperti haiwan.

   Cempaka juga sering dipukul oleh Mak Cik Kemboja walau dia melakukan kesalahan sekecil zarah.

   Pernah suatu hari, Mak Cik Kemboja terlanggar meja dan pasu di meja itu jatuh. Habis pecah berkecai pasu tersebut dibuatnya.

   Cempaka yang tengah melipat kain terus diherdiknya. Dia disuruh untuk tidur di luar dan tidak dibenarkan untuk makan selama DUA HARI!

Dahlah buta tak nampak meja tu, lepastu salahkan orang pulak. (-_-)

                               --

   Tengah Cempaka duduk dan termenung memikirkan cara untuk mendapatkan makanan, tiba-tiba ada suara seorang perempuan menyapanya.

   "Hei, kenapa awak duduk sorang-sorang kat sini?"

    Suara perempuan itu sungguh lembut tetapi sedikit pelat.. Eh, pelat? Cempaka terus mendongak dan mendapati perempuan di hadapannya ini bukan seorang Melayu tetapi orang putih!

   Rambutnya separas bahu dan berwarna perang, berkulit putih serta tidak lupa juga senyumannya yang sangat manis, mungkin berumur lebih kurang 20-an. Tetapi terdapat sesuatu yang pelik tentang wajah yang dilihat oleh Cempaka...

   Anak mata. Ya, anak mata perempuan ini berwarna biru di sebelah kiri manakala berwarna kuning di sebelah kanan. Kelainan ini menambahkan lagi kecantikannya.

   Cempaka terpegun melihat kecantikan perempuan itu dan perkara pertama yang terlintas di dalam kepalanya ialah "Malaikat mana yang turun depan aku ni?"

   Perempuan ini memakai pakaian seakan jumpsuit yang tertulis "Britain Combat Medic" di bawah tag nama "Magnolia".

   "Oh nama dia Magnolia dan seorang British.." setelah termenung beberapa saat, Cempaka baru teringat yang Magnolia menyapanya dalam bahasa Melayu.

   "Dah puas termenung? Dari tadi saya tunggu jawapan dari awak. Kenapa duduk sorang-sorang kat sini?"

   Sah memang sah. Magnolia memang cakap bahasa Melayu!

---------------------------------------------------------

#fiksyen

#pls vote ¯\(°_o)/¯

*the imaginary image for Magnolia

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

*the imaginary image for Magnolia

The Iris that He GaveWhere stories live. Discover now